Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Circio Holding ASA (CRNA) - tidl: Targovax (TRVX) 1

Fra umiddelbart etter at de har bedt om konvertering må en legge til grunn. For dette er bare en rask kontorbeslutning hos Circio etter fullmakt om å forhøye aksjekapitalen. Så når første melding kommer så må man regne med at dette er i orden.

Jeg har vært aktiv så lenge i aksjemarkedet at jeg vet at det er VPS som fører aksjeboken i de børsnoterte selskapene, og de registrer altså aldri nyutstedte aksjer i forbindelse med verken konverteringer av gjeld eller emisjoner før kapitalforhøyelsen godkjent i Brønnøysund.

2 Likes

Hvordan skulle Atlas på lovlig vis kunne selge aksjer over børs før de er registert hos VPS? Det må i så fall være lånte aksjer som selges da. Etter investeringsavtalen har vel Atlas anledning til å shorte i perioden mellom konvertering blir meldt og registrering av kapitalforhøyelse hos Brønnøysund.

VPS må nok det om det foreligger en særskilt generalbeslutning om dette, bare kapitalen er bekreftet innbetalt, og det skal bare en revisorbekreftelse til på at bondene er konvertert til aksjer.

Men det er ikke sikkert dette er noe vanlig praksis.

Det er mulig det er flere måter å ordne dette på.

De shorter ja, minnes det sto et sted i en av de tidligere avtalene.

2 Likes

De kan shorte i tidsrommet fra melding om konvertering til aksjene er tildelt. Men som nevnt tidligere, det er ingenting på listene som tyder på at noen med et større volum låner aksjer til Atlas.

Så hvis ingen låner aksjer til Atlas er det en naked short, noe som er ulovlig.

Ja, er det jeg er redd for, men håper at listene vil vise at jeg tar feil. De har som nevnt tidligere et avslappet forhold til å meldeplikt, så jeg hadde ikke vært overrasket.

Om jeg ikke tar helt feil så skal Atlas dukke opp med 3.3 millioner aksjer (utlevert/oppgjør i dag), men beholdningen burde ikke kunne reduseres før fredagens liste (i dag skal være første salgsanledning)

Shortlistene dekker ikke all shorting. Mindre volum blir ikke registrert selv om volumkrav for registrering ble regulert ned for en tid tilbake. Så man kan ikke utelukke at det drives for holde kurs nede for å fortsette lav konvertering. Finansbransjen er kynisk det handler alt om penger. Kursen kan forøvrig like godt presses av aksjonærer som selger. Det skal ikke mange salgene til. Jeg har sett på listene at det er noen som jeg er overrasket selger. Men good guy’s kjøper. Bio er bio og det er mange nervøse sjeler utpå her. Selv i norges beste biotek selskap. Kursen går opp kursen går ned slik er livet.

Det er bra

Ser det er en meglerkonto DnB innland 299.978 som på aksjonærlisten registreres ut av topp 50. De ble registrert inn 29.04 så her er en switsj eller lån? Da vet vi hvor DnB er hen i dette caset. Som mindre aksjonær ville jeg vært skeptisk til å bruke DnB Marked på denne aksjen. Opplevde i Ultimovacs at kjøp/salg som ble bekreftet ikke kom opp på omsetningslistene. Mulig de gjorde interne salg/kjøp?? Her kan det ligge noen transaksjoner som det er vanskelig å få innsyn i. Kristian Falnes AS reduserer og er vel fornøyd med 10% trading. Sitter vel en liten forvalter der med svære svetteringer under armene og har avtale om bonus ved mer enn 8% avkastning. Det er lov det.
De begynner aktiviteter nå de som ikke har noe forhold til caset. 50 største stiger likevel nå til over 58%. Det burde holde til 2/3 flertal på generalforsamling om vi står sammen og det blir nødvendig. Husk det er aksjonærene som har finasiert Circio siste året, Atlas har kun vært et mellomledd som har sikret stabil likviditet. God 1 mai. Seieren følger våre aksjer.

3 Likes

Ref. diskusjon om når Atlas har fått aksjene, så står det følgende i aksjeeierregisteret:

“Euronext Securities Oslo oppdaterer informasjonen daglig basert på oppgjorte transaksjoner fra dagen før. Endringer i eierstruktur gjennom dagen blir følgelig synlig først neste virkedag. Transaksjoner må være gjort opp, ikke kun handlet, for å reflekteres i eierregisteret.”

Så har Atlas solgt, så har de shortet. Og har de shortet, så har de gjort naked short.
Det var samme signaler sist.

Øh…

Tror ikke vi trenger bruke mer energi på dette. Smutthullene er mange og Atlas er forløpig et nødvendig onde. Men ikke lenge mer.

1 Like

Selvfølgelig. Har Circio trengt penger har de bare tatt en telefon til Atlas.

Men det er vi som har kjøpt aksjene fra Atlas som tilslutt og reelt har finansiert Circio. Vær stolt av det, hold sammen og ikke la noen kuppe selskapet under 50 milliarder mcap.

2 Likes

IMG_9245

Ser Falnes og Hellestø sikrer gevinst på gårsdagens og dagens liste.

Du har rett ned at Atlas er i dagens liste med 3351K aksjer

Så Atlas har altså ikke solgt endnu? :rofl:

Kristian Falnes AS hadde ca 1,2 mill aksjer da Atlas meldingen kom 28.04.
29.04 ble de redusert med ca 440.00 på listene
30.04 ble de redusert ytterligere med 207.000

Med treghet i publisering av transaksjoner ble disse aksjene solgt på oppgangen dagene før. Muligens lånte ut til Atlas som solgt noe short på høy kurs, varlet konvertering på lavere kurs som blir levert tilbake?