Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Circio Holding ASA - Teknisk Analyse

Etter tydelig ønske fra flere har vi nå en egen tråd for teknisk analyse av Circio-aksjen.

Selv ønsker jeg meg innlegg hvor den tekniske analysen presumptivt har prediktiv eller handlingsmessig verdi, og at skribentene melder noe idet det relevante signalet oppstår (eller rett etter at de har handlet selv da :wink:), og ikke bare beskriver i ettertid hvordan et nivå, et brudd eller et mønster ‘fungerte’. Når analysen aldri sier ‘nå skjedde det’, men stadig kan forklare etterpå hvorfor det som skjedde var teknisk betydningsfullt, blir den vanskelig å skille fra ren narrativ beskrivelse.

3 Likes

Knytter noen kommentarer til de siste dagene, med høy oppløsning i 15 min chartet.

Rett over 2-tallet ser vi starten onsdag morgen: Kraftig press ned (rød pil), innhenting, og nytt press før den når bunnen ca kl 12.
Deretter oppadgående trend. Vi ser flere røde hammere, først nede i bunnen. Den mest påfallende er den med lengst skaft, over 4 tallet (rød pil), i dag kl 9. Disse representerer som kjent press ned, som raskt avvises. Det er interessant at denne dype hammeren kommer på morgenen og forsøker å bryte ned gjennom trend og MA50 (rød).
I samsvar med trenden er RSI i positivt område og de største volumbarene grønne når det rykker opp (grønne piler). Vi ser også hvordan den røde MA50 følger trendkanalens bunn opp.
Det er lite dramatikk og volum på slutten av fredagen. Legger seg pent på det lokale støttenivået over MA200.
Uken avsluttes med positivt moment.

TA kan ikke fortelle oss med sikkerhet hva som skjer i fremtiden. Men er nyttig for å beskrive (ikke nødvendigvis forklare) fortiden og sentimentet for øyeblikket. Det gis således ingen garantier for mandag. Den som lever får se, om verden består.

3 Likes

Nei, men poenget med TA er jo å fange opp psykologien til de andre markedsaktørene før de får handlet på konsekvensen av den. Ikke med sikkerhet men (presumptivt) med en bitteliten sannsynlighetsovervekt. Gi deg en liten edge. Med bakrunn i chartet ditt over kunne du f.eks. avsluttet ditt innlegg med: Dersom man bryter kr. 13,50 på mandag så indikerer det sannsynlighetsovervekt for videre oppgang over trend (fordi mange andre markedsaktører da etterhvert også vil tenke det).

1 Like

Ja, klart brudd opp gjennom trend og tidligere motstandsnivåer vil indikere oppgang (og da ser vi at 13,5 er det magiske nivået vi skal forholde oss til nå). Tilsvarende vil brudd ned (som ikke avvises som tidlig i dag) indikere nedgang.

I utgangspunktet vil vi nå se for oss en forlengelse av eksisterende trend. “Trenden er din venn”, som :pig_nose: pleier å skrive. (“Inntil den ikke lenger er det”, som jeg pleier å legge til).

Så får vi se hvordan det faktisk utvikler seg på mandag…

Det er jo ikke egentlig så interessant er mitt poeng. TA må være et vertøy for å tjene penger og ikke sette ord på fortiden.

Edit: :pig_nose: gjorde meg oppmerksom på at det finnes en helt egen tråd for å diskutere TA sånn helt generelt, så jeg skal straks slutte med det her.

Jeg forstår poenget ditt.
Du ser forhåpentligvis også mitt poeng som er at alle data vi har er fra fortiden, og at det er beskrivelsen av fortiden som er grunnlaget for antakelsene om hva som kan skje i fremtiden.
Vi lærer ikke historie bare for å sette ord på fortiden, men fordi det kan lære oss noe som vi har nytte av for fremtiden…

Ja, TA er å samle data fra fortiden for å predikere fremtiden (som er det samme og ikke mer mystisk enn f.eks. hva meteorologer gjør), fordi data i denne sammenhengen er alle andre markedsaktørers tidligere handler som presumtivt definerer deres nåværende psykologi (og aller fremst om de er i pluss eller minus) og kan predikere deres fremtidige handler. Det er ikke vi som lærer noe nytt ved å mene å kunne definere en trendkanal. Vi lærer oss noe nytt om hva andre sannsynligvis mener er en naturlig (og unaturlig) videre utvikling.

Ok, men hva er psykologien denne uka?

Tirsdag er det monsteromsetning og går opp til ~15,60 før den knaller rett i bakken. Tirsdag er man kort tid nede på 11,40 før den får kebab og taxi hjem…

De som ivret mest for TA sa at nå skal kurs ned til bunn april og sikkert at gaps tilbake til yngre bronsjealder måtte lukkes.

TA fungerer sikkert for de som er virkelig drevne på den, men for min del ser det ut til at TA vel så gjerne brukes til å støtte opp om “confirmation biases” om hva som burde skje videre. ?

La en ting være klart:

Det er ikke sånn at det ikke er lov å poste charts i generelle tråder. Der man har hatt TA-tråder er det for å virkelig kunne dykke ned i dybden.

Det sagt:

Jeg vil anbefale folk å være litt nysgjerrig og spørre seg selv hvorfor et grønt bånd satt 4. mai ga en så kraftig reaksjon oppover når det til slutt ble brutt nesten 5 måneder senere?

I skrivende stund er aksjen teknisk uavklart slik jeg tegner.

1 Like