Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er teknisk analyse verdt noenting?

Spørsmålet er hva Minervini har tjent mest på.
Boksalg + betal service eller trading? :sweat_smile:
Har også lest bøkene og synes de er bra forsåvidt, men vanskelig i praksis :slight_smile:

Absolutt. Treffer bedre på entringene. Bedre screening på aktuelle aksjer, som er basert på fellestrekk som er tilstede på historiske hendelser.

Mere kritisk til entringer hvis aksjen trader under visse parameter.

Bedre til å unngå FOMO-entringer.

Det vanskligste er absolutt entringene. Da man har visse likehetstrekk når man får rally midt i konsolideringer. Her kan man ha likhetstrekk til hva man kan se i rally som tar aksjer ut av rangen.
Så det er timing som er det vanskligste.

Selvfølgelig har man ikke rett hver gang, men ofte er det snakk om timing. Ikke retningen.

3 Likes

Jepp, det jeg oppdaget var at punktet han så på som entring var det samme som man kunne se på som brudd opp fra pullback etter rally ut av konsolidering innen Wyckoff.

Sleng inn William O’Neil sin bok i samme suppen og du har mye overlappende faktorer.

1 Like

Det utsagnet gir ingen særlig mening. :stuck_out_tongue:

Nekkar ser veldig fint ut nå btw

Til crowden som mener at teknisk analyse har ingenting å si fordi det er uansett bevegelser som styrer aksjer:

Man trenger jo ikke engang å lage ekstra streker på chartet for å se hvordan en aksje som Fortinet finner støtte på tidligere topper:

Rart med det.

5 Likes

@polygon jeg tror dette er tråden du er ute etter

Ja, mulig det. Lover å ikke ødelegge videre diskusjon i den selskapsspesifikke tråden de neste dagene.

Men la oss alle være enige om at TA er et verktøy for å predikere videre utvikling og ikke bare beskrive tidligere utvikling . Og så kan vi diskutere om det er mulig i noen som helst grad over 50/50.

Bare for å drepe ev. mistanker om at jeg ikke tror på TA i en aksje som Circio: Jeg tror de voldsomme bevegelsene man ser der i de kortere tidsintervallene er 100% styrt av psykologi. Og jeg tror man med (ikke alt for innfløkt) TA definitivt kan få en edge i trading av en aksje som den.

Det som virker å forsvinne for en del er at TA ikke er en “logikk i seg selv”, men et verktøy for å “forstå de andre”.

4 Likes

investtech hevder jo å ha statistikk som viser hvor mange prosent øket sannsynlighet det er for oppgang når man bryter trend. Det er bakgrunnen for følgende kommentar i Circio TA-tråden i dag:

Og for å påvirke andre…
Jf. uttrykket “Løgn, forbannet løgn, og statistikk”.

TA alene har ikke veldig stor verdi. Du kan sammenligne det med poker. Jeg vet at AA er den beste hånden i poker. Jeg har også grei forståelse for de andre hendene. Det betyr ikke at jeg er en god pokerspiller, fordi jeg vet ikke hvordan jeg spiller hendene. Det kan komme en flopp+turn med 4 hjertere. Jeg har ingen hjerter med mine AA, og hånden er plutselig ikke så god lenger.
Samme er det med TA. Man kan se et godt teknisk oppsett men hvordan man håndterer oppsettet betyr alt.
Den dyktige vet at oppsettet er 1 av 1000. Det er ikke sikkert et perfekt oppsett fungerer.
Man kan kjøpe et teknisk AA oppsett men 5 minutter senere kommer det en på topplisten og dumper millioner av aksjer, aksjen ender ned 5 %. Den dyktige selger aksjen fordi oppsettet er ødelagt, den dårlige holder fordi “man taper jo ikke med AA”. Neste dag er aksjen ned 10 % til. Han fortsetter å holde og kjøper gjerne litt til. Til slutt er aksjen ned 60 % og han selger alt med stort tap. Den ene feilen førte til -30 % på kontoen.

Høy “win rate” altså hvor ofte du har rett, betyr ikke så mye. Man kan ha en win rate på 15-20 % og være veldig suksessfull. Det er forholden mellom vinnere og tapere som betyr alt. Kutte taperne raskt og holde vinnerne.

Hva som er AA i teknisk analyse er også svært forskjellig fra hvilken type trader man er og hvor mye kunnskap man har.
For meg er det pris over alle langsiktige gjennomsnitt, utbrudd til all time high etter lengre konsolidering med relativt “tight” prisstruktur siste dagene og lavt volum. Brudd på betydelig høyere volum. Sterk gruppe, likvid aksje, i et marked som trender oppover (ikke sidelengs eller nedover).

Et tips her kan være å ta skjermbilde av chartet med teksten til vedkommende og spør (claude, gemeni, grok, chatgpt) om “hva tenker du om innlegget/chartet”. Gi karakter 1-10 med begrunnelse. LLMs resonerer ganske greit.

Teknisk analyse er hva aksjen gjør her og nå. Den kan ikke spå fremtiden. Det handler i stor grad om å finne en aksje som blir akkumulert av de med større konto enn deg selv og utnytte dette. De kjøper over dager/uker/måneder for å fylle posisjoner. De kan ikke kjøpe kun på en dag. Her er også en enorm fordel til retail, man kan komme raskt ut av de fleste aksjer. Institusjoner kan ikke det.

9 Likes

Veldig bra innlegg av @he67 .

Kan og legge til at man må se alt i kontekst.

Rallyet man sitter å ser på, er det et rally i en større nedadgående trend hvis man zoomer ut? Eller er det et rally etter en lengre tids konsollidering? Denne forskjellen har alt å si hvordan man skal håndtere en slik bevegelse.

Samtidig vil flesteparten av tekniske chart fortelle en “historie” hvis man ser litt bakover.

Hve skjedde tidligere på lignende bevegelser, hva var volumet i forhold til nå? Hva skjedde etterpå?

Hvis jeg ser på et oppsett så har jeg 2 scenario i hodet. En der man får bekreftesle for å ta posisjon, og en der min initielle vurdering blir motbevist. Blir du motbevist så tar man ikke posisjon eller selger seg ut.

Man kan f.eks se en bearish bevegelse isolert sett, men zoomer man ut, kan den være mindre bearish/mer bullish en forrige gang den gjorde noe lignende. Det samme gjelder når aksjer lager nye topper. Det kan se bullish ut, men samenligner man med tidligere kan det se mindre bullish ut.

Slike nyanser hjelper deg til å se på om dette er en aksje man faktisk vil bruke tid på.

Mangen tenker TA som en samling indikatorer man slenger på et chart og man kjøper/selger slavisk etter dette. Noen gjør det, men ikke den mest effektive måten, da man som sagt ikke har konteksten på hvordan man skal tolke signalene.

4 Likes

Takk for informative innlegg.

Selv har jeg aldri brukt TA, kun handlet på nyheter og erfaring fra hvordan en aksje normalt oppfører seg i forkant av nyheter og rapporter samt oljepris hvis jeg har oljeaksjer. Det går tidvis greit, men kunne tenkt meg og satt meg litt mer inn i TA og spørr dermed hvilke plattformer dere bruker. Finnes det noe enkelt og hendt gratis nå i starten eksempelvis på Nordnet eller i DNB en kan bruke ?
Setter selv pris på dere som kan dette og kommer med input selv om jeg ikke tar så mye hensyn til det.
De siste årene har jeg kun sittet long i aksjer jeg har tro på for tiden er det QGas og CRNA. Har gjort det greit, men kunne tenkt meg og satt av en del til trading ettersom en går glipp av mye gevinst når en bare sitter og ser på at aksjen faller tilbake etter et rally. Tenker mange og spesielt de store bruker mye TA og da gjør mange det samme, så hvorfor ikke henge seg på :grinning:

Edit : Gjerne også litt input på hvilke signaler dere ser på som viktigst.

1 Like

Dette er TA. Teknisk analyse behøver ikke være streker på et chart e.l.

1 Like

Ja, det er jo egentlig det :grinning:

Du vil nok få nesten like mange ulike meninger som svar her, og når du søker mer informasjon vil du se at det er mange mer eller mindre godt underbyggede teorier og kjepphester.

Hvis du er helt blank på området ville jeg ha begynt å se på trender, motstands-/støttenivåer, og de enkleste indikatorene.
Investtech har en del enkle beskrivelser på norsk, som kan være en god start.

Et populært verktøy er tradingview, som har mange indikatorer og pen grafikk, men du kommer et godt stykke med chartene og verktøyene som allerede finnes på handelsplattformene.

1 Like

En ting jeg vil anbefale i tillegg til det @Multiple nevner her. Og det er volum pris analyse.

Hvis du mestrer trender, motstand/støttenivåer og “volum og pris analyse” så kommer du langt.

Hvis du klarer å tolke prisbevegelser sammen med volumet bak bevegelsene og kobler dette med motstand/støttenivåer så har du muligens knekt det vanskeligste innen TA. Du vil også få mer utav indikatorene.

1 Like

Enig i alle svar over her. Vil anbefale denne, med fordel er den ikkje så amerikansk som mykje anna litteratur om emnet :us::eagle:

Gir input ift TA, fundamentale forhold samt personlig- og markedspsykologi. Det sistnevnte var en øyeåpner for meg, spesielt ift å kutte tap tidlig og heller spille på ny hest, evnt akseptere dyrere inngang seinare. Det er ingen krise, men sunn risikostyring. Samtidig beskytter du deg godt mot marked eller sektoruro / krasj.

Om du vil tjuvstarta kan du google Minervinis trend template og starte umiddelbart å screene aksjer etter kriteriene.

Cup handle og VCP er velkjente mønster som fungerer ofte. Vert å merke seg at det er lett å sjå med look ahead bias, verre når det står på intradag, det krever disiplin, tid og erfaring. Derfor er det forsåvidt nyttig å screene ut aksjer tidlig i læringsprosessen og sjå mange mange charts daglig og noter raskt for deg sjøl kva du ser og prøve å ta lærdom på godt og vondt samt være tålmodig med å trykke på kjøp.

Av tekniske indikatorer er eg enig, trend akkompagnert av støtte motstand og volum fremstår som ett godt grunnlag. Etter å ha lest ovnervente bok har eg med glede holdt meg langt unna aksjer som har fallande trend. Er sånn sett betydelig enklare å forholda seg til dei som har ein fin oppadgående trend på lang/mellomlang sikt.

Kjenner ikkje til Qgas, men når det kommer til brå fall i Circio går det så fort at det nok er umulig for oss dødelige å predikere det på forhånd med eller uten TA.
Då må ein nesten bestemme seg om ein vil sitte long, gamble eller trade med TA.
Velger ein sinstnevnte vil eg anta at den tryggaste måten er å ha en forhåndsdefinert risk/reward på gitt setup. Enten på heile eller deler av beholdningen. Eks 1:2 eller 1:3. ein mister ein del oppside, men unngår de store tapene. Ein kan for eksempel selge ein viss del på det som kommer først, 5% minus eller 15% gevinst.

Kjekke verktøy du kan bruke er TradingView og Yahoo finance (hadde greit analyseverktøy før vertfall).

Ellers kan eg anbefale Saxo Trader for pc/mac/telefon, det er saxobank sin portal. Der får du gratis livekurser i chart, samt nivå 2 ordrebok for 7 euro mnd, om det trengs. Litt tungt system, men gir gode muligheter for TA, dessverre tilbyr de ikkje ASK til nordmenn. Dei har derimot bare 10kr i minstekurtasje, så om en vil trade litt aktivt med små beløp for øvingens skyld, er det ein fin mulighet. Om ein er veldig gira og vil leke Wall Street kan ein jo ha Saxotrader på ein skjerm og fortrukket ASK bank på annen.

1 Like

Takker for mange gode og informative svar :grinning::grinning:

DNB tilbyr Infront, men slik jeg forstår det kan en ikke handle direkte gjennom det programmet. Det koster 4000, men skjønner ikke hva det da kan brukes til når en skal handle raskt, en er jo like langt ?

Er det noen som bruker det ?

«DNB beskriver Infront by DNB som både en terminal for markedsdata og elektronisk aksjehandel, og på DNBs bedrifts-/profesjonelle side står det uttrykkelig at man kan kjøpe og selge i sanntid gjennom Infront.

Men hvis du har Infront bare som privat investor/markedsdataterminal, er det ikke nødvendigvis slik at du kan handle derfra med din vanlige DNB-konto. DNBs ordinære privataksjehandel skjer via DNBs aksjehandel/nettbank/Spare, ikke den vanlige Infront-terminalen.»

Blir så mye styr hvis en skal flytte fra DnB og over til noe annet.

Så muligens en må ha proff abonnent ?

Har brukt det før via annen bank. Husker ikke 100% men mener jeg da bestilte via aktuell bank og brukte da samma innlogging med bankid for å få rett aksjekonto. Er noen år siden og slo meg som nevnt over mer til rette med å bruke Saxo trader, gratis, fleksibelt og relativt enkelt å sette opp når en har forstått det gunnlaggende av UI et.

Samt at Infront er suboptimalt på Mac, det var også en dealbreaker.

Hadde Saxobank fått på plass ASK konto, kan jeg ikke skjønne annet enn at de hadde tatt en stor markedsandel i Norge. Spesielt blant de som ser ut over Nordnet.

For øvrig latterlig at DnB har så dårlig tilbud :man_shrugging:

1 Like

Fikk sjokk da jeg etter 23 tastetrykk og en AI fra 70 tallet endelig fikk snakke med noen som fortalte hvor elendig det var.

1 Like