Jeg leste et white paper på noe så simpelt som å trade basert på SMA 300. Det ga meravkastning. Ikke mye. Littegranne.
Min egen erfaring med teknisk analyse er at man lager seg en teori, setter opp trades for å se om teorien stemmer og så selger hvis den ikke stemmer. Så lenge man ikke har kjøpt på et jævelig lite gunstig tidspunkt, så kommer man seg ut med et lite tap. Hvis teorien stemmer, så kommer man ut med en stor gevinst. Treffraten trenger overhodet ikke være over 50%.
Mitt største problem med teknisk analyse er at det er de mindre bevegelsene som er lettest å trade, men det krever i de kritiske øyeblikkene, som kan skje omtrent når som helst, at man sjekker chartet veldig ofte. Har man en dagjobb, så blir det i praksis veldig vanskelig. Man ender opp med å ikke få solgt eller kjøpt på helt riktig tid.
Det går an å trade på lengre tidshorisonter, men som det er forklart i denne videoen, https://www.youtube.com/watch?v=5eW6Eagr9XA så trenger man en sterk feedback-loop for å kunne bli bedre. Med lengre tidshorisonter, så får man ikke gjort nok trades til å bli bedre før man har drevet på i årevis uten resultater.