Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Climeon - turns heat into clean electricity

Synes også dette virker som et meget interessant selskap!


IPO: 13. oktober
6 451 614 aksjer a 31 SEK per aksje

Climeon är ett teknikbolag med huvudkontor i Kista, Stockholm. Bolaget erbjuder i huvudsak en produkt, Climeon Heat Powersystemet,som tillvaratar energin i spillvärme och lågtempererad geotermisk värme för att generera elektricitet. Produkten är tekniskt beprövad och patentskyddad samt erbjuder en helhetskostnad per kWh som är lika låg eller lägre jämfört med konkurrerande tekniker.

Kort oppsummert: varmen fra varmekilder går inn i maskinene til Climeon og omgjør dette til energi.

image

Resultat på -23,5 MSEK H1-2017, -35,5 MSEK i 2016, -18,3 MSEK i 2015

Richard Bransons Virgin Cruises er blant annet på kundelisten, og ønsker at Climeon skal utvikle en maskin for maritimt bruk.

“Vi ska inte bygga ett bolag med 100 miljoner kronor i omsättning. Vi har höga ambitioner och vill förändra världen.”

“Listpriset för ett Climeon-system ligger på cirka 350 000 euro.”

Med en omsetning på 7,5 MSEK i 2017 er det mao ikke noe mer enn 2 system som er solgt i år, om en regner veldig enkelt på det.

http://www.vafinans.se/aktier/nyheter/Energiskraep-blev-till-guldgruva-nu-aer-Richard-Bransons-svenska-aelsklingsbolag-på-vaeg-till-boersen-1002115015

1 Like

Virker som de kunne fått lit flere/bedre selgere i staben? (Basert på omsetning 2017). Men de har visst en del i pipelinen.

Men ja: ethvert lite tettsted burde dra nytte av noe sånt!

Börsaktuella Climeon har fått en genombrottsorder värd upp emot 300 miljoner kronor för att bygga småskaliga kraftverk på Island.

1 Like

Synd den ikke kan handles enda. Eller kan man kjøpe i forkant av IPO?

Det går jo an å tegne seg i IPO’en, men jeg har ikke helt funnet ut hvordan det kan gjøres. Selv har jeg bare investeringskonto gjennom Nordnet, og der pleier det jo å være tilgjengelig via “corporate actions”. Har sendt de en melding og spurt…

1 Like

Fint om du sier ifra hvordan det går!

Will do :slight_smile:

2 Likes

Sendt to meldinger til Nordnet uten å få svar, dårlig…

1 Like

Foreløpig tilbakemelding fra Nordnet:
Takk for din henvendelse. Beklager sent svar. Vi opplever for tiden stor pågang. Jeg har kontaktet corporate-avdelingen vår i Sverige. Norske kunder har ikke fått tilgang til å delta i denne IPO`en.

1 Like

Samme gjaldt BioArctic AB, fikk svar på epost:

"…thank you for your interest in BioArctic.

The offer is directed to the general public in Sweden and to institutional investors in Sweden and abroad."

Kanskje det er helt vanlig…?

Det er ganske vanlig ja.

1 Like

Ja, det er vel ikke uvanlig det, men via investorkonto blir det noe annet ettersom Nordnet eier aksjene. Mao er det da Nordnet som deltar i IPO’en, og hva de gjør med aksjene internt er vel en annen sak…?

1 Like

Jeg prøvde meg på å tegne aksjer med norsk vps-konto. Så får vi se om jeg får tildelt noe eller om de ikke vil registrere aksjer utenfor Sverige.

Tilbakemelding fra Nordnet:
Nei, er dessverre ikke mulig for norske kunder å delta i denne emisjonen.

Blir nok mye sutring fra meg om denne går som en kule fra dag én, hehe.

1 Like

Det stemmer at jeg ikke fikk noen aksjer. Har en kompis i Sverige som tegnet seg. Han fikk 1/10 av antallet han hadde tegnet. Det var stort sett store eksisterende eiere som stakk av med alle aksjene.

Da er climeon tilgjengelig for handel med ticker “CLIME B”!

Så, emisjon kjørt på 31kr, lav på 42 og høy på 48 hittil i dag. :stuck_out_tongue:

1 Like

Veldig fin fortjeneste om vi hadde hatt mulighet til å delta, men om folk bare har fått 1/10 av antallet enkelte hadde tegnet seg til, så hadde det vel vært begrenset med hva vi hadde fått uansett. Jeg hadde f.eks ikke turt å tegne meg til 10x mer enn hva jeg hadde tenkt å kjøpe for, kun for å prøve å få det antallet jeg faktisk ønsker.

Her er det nok bare å kjøpe på det åpne markedet…

1 Like

Det var bare mulig å tegne seg for 4800 aksjer for private. Med 1/10 av dette hadde man maks fått 480 aksjer. Altså blir det heller å finne en god inngang i løpet av de neste dagene. Jeg har stor tro på selskapet. Dette burde være et produkt vi trenger i fremtiden.

Samme her. Jeg har tidligere i dag kjøpt en liten post, skal prøve å avvente litt med å kjøpe mer, men mulig jeg bare kjøper alt nå, så er jeg ferdig med det, hehe…