Les denne, og vurder potensialet bare i Norge
Hei Teiner,
tallene indikerer prognose ut fra selskapets presentasjon sist uke:
Sthlm Exergi representerer 800 000 tonn, og med en indikert fangstkostnad på 330 NOK (30 Euro) gir dette bto på 264 000 000 NOK pr. år i fangstkostnad (til info er kvotegebyr mellom 770 - 990 NOK ved manglende implementering av fangst).
7 % av 264 MNOK gir for dette prosjektet alene 18,5 MNOK i årlig margin med en bunnlinje (resultat) etter driftskostnader på est. 10 MNOK pr. år på dette prosjektet alene (selskapets indikasjoner var 45 - 55% så vidt jeg husker).
Selskapet indikerte altså en brutto inntjening mellom 2 -7% av bto. Jeg velger å legge meg på 7% da jeg tror selskapet vekter lønnsomheten konservativt for å være på den sikre siden all den tid dette er børssensitiv informasjon der selskapet er tjent med nøkterne tall de er sikre på å levere på.
Ved bruk av tradisjonelle verdivurderinger synes altså prosjektkontrakten, slik jeg leser tallene, at Exergi alene forsvarer ca 60 - 90 MNOK av dagens mcap. Nå skal det sies at Exergi vil gi rullerende inntjening i årevis, og således kan vurderes høyere.
Tar alle forbehold om tallene da disse er basert på forståelsen av presentasjon selskapet holdt forrige uke. Har bedt om kommentarer fra selskapet på tallene, og skulle jeg få snarlig respons så vil jeg melde dette inn i denne tråden.
Imøteser kommentarer fra dere på hvordan dere leser tallene, og tolket presentasjonen.
Du påstår fortsatt at Capsol får 30€ / ton CO2, hvert år. Seriøst?
Har du fått det bekreftet av Capsol?
Hva selger de egentlig til den prisen da?
Nå har jeg endelig lest presentasjonen, og det er ganske tydelig og enkelt å forstå.
Side 20 sier alt:
- Revenue : 2 to 7% of project value (capex) split between upfront payment (capex) and recurring payment/ton
- Margin 40-60% ebitda on above revenues
- for reference typical capex for 1,000,000tpa plant in range of 100-200m€
Da er Stockholm Exergi Capex 80-160m€ og Capsol får 2-7% av det totalt.
Sannsynligvis 160m€ og 2%, dvs 32mNOK totalt, split mellom upfront og årlig betalinger.
Og margin 40-60% av dette
Hei,
de indikerer selv på sine websider at fangstkostnad (antar det å være fakturerbar kostnad) er 30Euro pr. tonn
Se side 5 i presentasjonen.
Uansett ser det ut til at vi ikke er langt fra hverandre hva gjelder summerte verdier, men ser du velger å benytte 2%, hvor jeg benytter 7%. La oss si de lander på 4,5%…
Akkumulert ligger det altså an til at Capsol vil kunne hente ut opp mot noen titalls millioner fra Exergi alene, og det på årlig basis.
Hei
Nei, vi er langt fra hverandre. Du sier titalls millioner på årlig basis, jeg sier 30mnok TOTALT, split gjennom årene. Altså et par millioner per år basert på 15 år.
Fangtkostnad er selvsagt det det koster å fange CO2: bygge anlegget (til en EPC type Petrofac) , drifte anlegget (strøm, solvent, lønn til folk, veldlikehold…), og en brøkdel av dette til Capsol (lisens kostnader).
Det har jeg prøvd å forklare flere ganger i denne tråden. La oss bruke ett enkelt eksempel da:
En arkitekt byrå har utviklet et lav energi hus konsept, 3D printed. Det koster halvparten å bygge huset og halvparten av strøm regninger og vedlikeholdsutgifter i forhold til et vanlig hus.
Et vanlig hus koster 10mnok å bygge og 250.000kr i årlig utgifter. 12,5mnok over 10 år
3D Lav energi huset koster 5mnok å bygge + 125.000kr i året. 6,25mnok over 10 år, 625.000kr per år
På websiden sin reklamerer selvsagt arkitekten at konseptet hans koster 625.000kr per år. Det mener ikke at arkitekten får betalt 625.000 hvert år i 10 år. For Selvåg Bolig skal få 5mnok for å bygge det og Hafslund 125.000kr til strømmen hvert år.
Etter Capsol sin licensing model, får Arkitekten totalt 5% av 5mnok fra huseieren, dvs 250.000kr, dvs 25.000kr per år i 10 år. Til den prisen skal arkitekten selge retten til å bruke konsept hans til huset, levere tegningene til Selvåg og følge opp konstruksjonen frem til ferdigattest.
Det er Capsol sin model.
Intresanta diskutioner. Har jag förstått det riktigt att det koster ca 100€ per ton i avgifter? Og dere snakker om att totala kostnaden för å fange er 30€ per ton? Eller er totala inntekten för Capsol 30€ poer ton og resterande 70€/ton er kostnader knyttet till driften? Jag tenker nå på uavhengig av hva anlegget koster å bygge.
I tilleg gkommer transport og lagring.
Jag personligen syns att dersom Capsol skall tjene ett par miljoner i året om 5 år, på anlegget i stockholm, så er det extremt lite, og det höres för mig extremt ut.
Muligt dette er dumme spörsmål, men alikvel ganske tydligt og klart… Dersom det kun koster 30€ å fange, så kommer vel transport og lagring som extra på det, hva er kostnaden på det? 70€? Ellers ville jo alle bedrifter satt igang med dette da det er ren pengemaskin dersom ksotnaden er 30€ og du sparer 100€
Avgifter (eu ets) er nå nede på 70€ per ton, men skal sikkert opp igjen
30€ er, som jeg forklarte, totalt fangstkostnad - bygge og drive anlegget. Utover dette, må Exergi betale liquefaction, transport and storage. Northern lights fakturerer 30-50€/ton for sin transport og lagring tjeneste. Liquefaction koster rundt 10-15€/ton typisk.
Capsol leverer ideen og tegningene og får betalt en lisens. Se i annual report, side 20.
Vi får vel vente til selskapet kommer med fasitsvaret.
Tiden vil gi oss svar på hva de faktisk sitter igjen med pr. år pr. kontrakt de signerer, enten det er CapsolGo, eller industriell small, medium, eller large
Greit underlag for de som har tro på Capsol:
https://spare.norne.no/trader/news/article/0000-https%3A%2F%2Fnewsweb.oslobors.no%2Fmessage%2F557179
Hva står der?
Fungerer ikke linken?
Du må konto hos Norne for å logge inn.
Ah, riktig! Beklager, sjekk newsweb!
Da får vi håpe de blir fornøyde med denne uniten slik at de bestiller et fullskala anlegg når testperioden er over
Må si jeg liker at Capsol skaffer seg kontakter/kunder over hele verden, det er tydelige at de har mange jern i ilden!
Rart den ikke gikk mer på dette samt betydelig vekting opp fra større investor
Uansett sitter jeg i ro i denne aksjen, antar ungene blir å arve denne da dette er ett selskap for framtida også.
Jeg er trygg på at det vil komme massivt med kontrakter fremover da de udiskutabelt har best løsning til lavest pris, enten det er Go eller konvensjonelt anlegg.
Opp 22 prosent på en dag på en test synes jeg var veldig bra.