Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

CO2Capsol

2 Likes

Ja, behovet er det ikke noe å si på:

Hvor mye tjener de på en slik modul (som de nå ahr to av ute i felten snart)

Hei Fartin,

enheten som er levert til Øresundskraft skal håndtere unna 210 000 tonn pr. år, og indikert mål hva gjelder margin er (i presentasjon fra sept 2022) indikert til 70 - 120 NOK pr. tonn (40 - 60 % margin før skatt).

210 000 tonn gir en årlig pretax på 14,7 MNOK til 25,2 MNOK. Maks kapasitet pr Capsol Go er 700 000 tonn som vil kunne gi 49 MNOK - 84 MNOK.

Mer informasjon finner du her:

https://www.co2capsol.com/presentations

Det skal sies at målet er 70 - 120 NOK pr. tonn, men at de når dette direkte er vel usikkert. Når det er sagt så er det klart at de allerede har Stockholm Exergi i kontraktsform med 800 000 tonn på plass (56 MNOK margin pretax).
Tre Capsol Go anlegg vil øke marginbildet teoretisk til en nøktern margin pretax på 100 MNOK.

Når en ser på på MCAP i dag så er den på 597 MNOK.

Holder en tallene opp mot det faktiske behovet, og konkurransekraften til Capsol pr. tonn, så er dette ett norsk industrieventyr som flyr godt under radaren. Håper den fortsetter med det en stund til slik at jeg kommer opp i det antall aksjer jeg ønsker å akkumulere.

1 Like

Sorry, men du skriver mye tull her som må rettes opp

1- CapsolGO har 700Ton/år kapasitet, IKKE 700 000 ton / år
2- enheten levert til Öresundskraft er en CapsolGo, dvs 700 ton - den koster rundet 20mnok capex. Hvor mye de får betalt vet jeg ikke.
3- 210.000 ton = Öresundskraft full scale, dvs HVIS prosjektet går videre, og da sikter Capsol å få betalt en lisens som % av capex, som tilsvarer mellom 7€ og 12€ / ton … og det MENER jeg er en engangsbetaling, ikke årlig. Dette (engang vs. årlig) er capsol presentasjoner uklart om, men det er helt urealistisk å tro at de kan få betalt 7-12€/ton ÅRLIG for å levere IP til deres energigjenvinningskonsept (for CO2 fangst prossessen, hot potassium carbonate, står andre for)
4- Capsol skal ikke leverere noe karbonfangstanlegg til Stockholm Exergi, bare en lisens til energigjenvinningskonseptet. Stockholm Exergi kommer til å betale noen % av Capex (tilsvarende 7-12€ / ton); andre leverer anlegget. Igjen MENER jeg man snakker om engangsbetaling.

Forresten har ikke Stockholm Exergi funnet enda hvordan de skal få full-finansiert prosjektet; de har sagt ganske tydelig på konferanser at 180m€ fra EU er bare en del av det de trenger, og at de jobber med saken. Tror nok de skal klare det, men …

PS: jeg jobber i bransjen. Og IKKE hos en konkurrent. Synes Capsol er en interessant case, men også at det du skriver er mest tull.

4 Likes

Du kan selvfølgelig mene at det jeg sier er tull, men jeg har hentet all informasjon fra tilgjengelig data fra selskapet. Alle mengder, forventet margin m.m er oppgitt av selskapet.

Jeg presiserer at jeg ikke tror at de vil ha denne inntjeningen, men igjen, selskapet indikerer slik inntekt. Dette antar jeg du vet siden du jobber i bransjen :slight_smile:

Det er trist å lese at du mener alt jeg skriver er tull. Jeg får vurdere om jeg i det hele tatt har noe i ett fora å gjøre.

EDIT:
Fant at dette var lett å vurdere, så jeg takker for meg som forumdeltager, og går over til å kunne ha gleden av å kun sitte som aksjonær.

1 Like

“jeg har hentet all informasjon fra tilgjengelig data fra selskapet. Alle mengder, forventet margin m.m er oppgitt av selskapet.” sier du ??? og hvor står det da at CapsolGo har "Maks kapasitet pr Capsol Go er 700 000 tonn " ??

Det står tydelig at CapsolGo kapasitet er 700 ton.
Og jeg reagerer sterkt fordi du presenterer intjenningspotential basert på 700 000 ton, blander alt samen (capsolGo model og large scale license fee tall), og presenterer det som fasiten “oppgitt av selskapet” … jeg tenker på de som leser det, tror på det, og investerer basert på det.
Og tenk på det selv altså … capsolGo koster 20mnok i capex og skal gi 49-84mnok pre tax fortjenneste årlig?

Står det noen sted at “enheten som er levert til Øresundskraft skal håndtere unna 210 000 tonn pr. år,”? virkelig? kan du vise til det vær så snill?

“hva gjelder margin er (i presentasjon fra sept 2022) indikert til 70 - 120 NOK pr. tonn (40 - 60 % margin før skatt).” … og så “210 000 tonn gir en årlig pretax på 14,7 MNOK til 25,2 MNOK”

Står det noen sted at 70-120NOK / ton er en ÅRLIG betaling? vis det, og jeg lover å legge meg flat.

Ønsker ikke for min del at du slutter å skrive (du holder jo i liv i tråden, takk for det) … men slutt å tulle rundt med tall og presentere det som oppgitt av selskapet.
Sorry hvis jeg reagerer for sterkt.

2 Likes

Regn litt på det. 200 000 x 100 = 20 000 000

Får de det i lisensavgift engangs er det svært krevende å komme opp i kontraktsvolum som forsvarer at man teknologiutvikler co2 fangst. Vi får jo håpe det ikke stemmer. Kostnadene må jo være over dette beløpet per salg?

Hei,

vil be deg lese selskapets presentasjoner. Der er kapasitet Capsol Go (s.16), forventet inntjening (noe frem i tid - s. 7 ventre- tall indikert i flere webcasts tilsbake i tid), volum i Exergi-avtalen (s.18) m.m. oppgitt. Sidetall henviser for dette formålet til selskapets presentasjon fra september 2022. (https://www.co2capsol.com/presentations)
Jeg skal være enig i at data fra selskapet av og til kan være vanskelig å “kodeknekke” når det gjelder volum, kostnad pr tonn kontra margin (forventet frem i tid), og i dette terrenget prøver jeg, som ikke er i bransjen, bare å forstå caset, og dele det jeg “tror” jeg har forstått.

I min verden prøver jeg å si at det jeg leser som en mulig feil er kun det, feil, og ikke tull, sludder eller andre betegnelser. En seriøs dialog starter når en viser ro, men også respekt for de en snakker med / til.

Gleden med åpen og vennlig forumdialog forsvinner for min del når dialogen oppleves som “slakt”.

4 Likes

Det har jeg lest flere ganger. Og kan også vise det her:
Kapasitet Capsol s.16,: som alle kan se på vedlagt bildet er 700ton … IKKE 700 000 ton som du påstår og regner intjenning fra.

Öresundskraft s.17 viser at enheten de har levert (demonstration campain) er en capsolgo (dvs 700t), ikke 210.000t som du skrev. 210.000 er full scale deployment i fremtiden.

Det må være lov å kalle det for tull at du leser klart 700ton på capsol sin presentasjon og så ganger det med 1000 før du regner inntjenningspotential og presenterer det på den måten på tråden samtidig som du skriver (flere ganger) at du bruker tall hentet fra selskapet sine presentasjoner.

Enig at man må vise respekt, og det synes jeg jeg gjør, selv om jeg bruker ordet tull (det er ikke så ille altså). Men jeg kan godt gjøre noen edits or erstatte “tull” med “direkte feil” hvis du synes det viser mer respekt.

Når det gjelder Stockholm Exergi: ja, volumen er 800.000ton; det har jeg ikke kommentert om.

Og jeg er enig med deg at det er vanskelig å tolke Capsol sine presentasjoner (mistenker egentlig de gjør det for å villede småaksjonærer). Derfor, skrev jeg “MENER” noen steder i min svar til deg tidligere. F.eks. står det ingen sted at 7-12€ / ton er en årlig betaling … men det er lett å tolke det sant. Jeg MENER det ikke er det

EDIT: som dere sikkert kjønner fra f.eks. skrivefeil, er ikke norsk mitt morsmål, så det kan også forklare at jeg bruker ord som er for stærke, og ikke viser respekt. sorry, det var ikke meningen

1 Like

Jeg mener Capsol sine kostnadene er ikke så høye … hva leverer de til Stockholm Exegi? retten til bruke ideen deres + noen engineering timer. De leverer ikke noe anlegg til Stockholm Exergi, ikke noe utstyr; Petrofac leverer FEEDen, noen skal bygge hele anlegget, mye strøm skal kjøpes for å drive anlegget, Northern Lights skal betales. Der er de store kostnadene. Alt samen blir det mye mer enn 100-150€/ton.

Capsol skal tjene penger ved å selge den same lisensen igjen og igjen.
Selger de til 10 kunder tilsvarende Öresundskraft får de 10x200 000x100 = 200mnok med ~50% margin. Engang mener jeg.

Egentlig viser side 6 det jeg mener:

Du kan se at Capsol sine orders følger hvor mange fangstanlegg er bestillt. Hvis det var årlig betaling, kunne man se at Capsol orders begynner å gå opp eksponentielt når antall anlegg i drift (la oss si 3 år etter bestilling) akkumulerer.

Og side 7 er enda klarere:

De skriver “3 year payment” … altså skal de betales 800.000t x 7€ totalt, spredd over 3 år… ikke 800.000t x 7€ hvert år over hele levetiden. Se på footnote også : noen kunder ønsker betaling over lifetime, altså same beløp, men spredd over 20 år.

Jeg er i k k e ute etter å påstå at du tar feil, jeg har hele tiden sagt at tallene er vanskelige å lese all den tid det opereres med noe ulike data:

https://newsweb.oslobors.no/message/573247

I denne står det sitat:

The engineering, construction and commissioning of the CapsolGo™ unit, which has been delivered on time and on budget, is a result of diligent teamwork by all parties, including Captimise who will act as the independent testing party during the demonstration campaign, verifying the performance of CO2 Capsol´s HPC (Hot Potassium Carbonate) carbon capture technology on the Filbornaverket flue gas. The campaign will be delivered as a service with a flexible testing and validation program, helping to accelerate the decision processes towards a full-scale carbon capture plant with a potential to reduce emissions by approximately 210,000 tonnes of CO2 per year.

Som jeg skrev i opprinnelig innlegg er tallene jeg skrev usikre da jeg ikke er fagmann, og tallene i presentasjonene varierer.

Ha en fin søndag alle sammen :slight_smile:

LarsErik, jeg er ikke etter deg, men prøver å rette feiltolkninger.

I sitaten sier de towards a full-scale carbon capture plant with a potential to reduce emissions by approximately 210,000 tonnes of CO2 per year.
«Towards a potential»… altså en gang i fremtiden kanskje

Ha en fin søndag du også :sunglasses::blush:

Det er ikke mange som passer beskrivelsen der… det må være noen fra Dresser Rand eller GE Oil&Gas om det skal være folk som allerede er i Oslo området.

2 Likes

Ser ut som en positiv avtale

https://newsweb.oslobors.no/message/578930

3 Likes

4 Likes

1 Like