Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

CO2Capsol

Blodharry greier. Men men.

Vel fra et «koffert» perspektiv……

Det var tydeligvis et fiffig nick som manglet for å få litt fart i Capsol-tråden :slight_smile:

1 Like

Kanskje noen har lyst til å lage ett sammendrag av Ståa i capsol? Må si det begynner å nærme seg fristende.

Er det mer info om kostnadsnivået pr tonn ved bruk av caspol sin metode?

Når kan pengene komme?

Svenske prosjektet?

Kan melde hva jeg vet:

1. Exergi i sthlm er signert
  2. signerte meget god avtale i går med General Electric(bør leses)
    3.meldt cash positiv 2024 (nord for breakeven)
  3. rimeligst fangstmetodikk som ivaretar restvarme fra prosessen
    5.ingen giftstoffer i fangstsyklus vs. aaminobasert
    6.patentert fangstmetode sikrer markedspos.
    7.flere større kontrakter signert, og ca 135+ i forhandlingsfase
    8.to kursmål, hhv 22,- og 140,- vs kurs på ca 13,-

Sikkert mer som bør nevnes, men dette er hva jeg mener å ha fanget opp.

Den avtalen de meldte i går er i mine øyne meget positiv, og åpner i tillegg døren mor gassturbinsegmentet. Når General Electric velger lille Capsol så er det meget interessant.

Limer inn selskapets egen presentasjon fra Q2-1H23

https://co2capsolcom.sharepoint.com/Delte%20dokumenter/Forms/AllItems.aspx?id=%2FDelte%20dokumenter%2FBOARD%20-%20Capsol%20Board%20of%20Directors%2FFinancial%20Reports%2F2023%2FQ2%202023%2FCapsol%20Q2%202023%20presentation.pdf&parent=%2FDelte%20dokumenter%2FBOARD%20-%20Capsol%20Board%20of%20Directors%2FFinancial%20Reports%2F2023%2FQ2%202023&p=true&ga=1

2 Likes

25 mill fra stockholm Exergi bør sikre meget fin cash-posisjon ut av Q1 24.

Er det noen her inne som får investoroppdateringer fra megler i Sparebank 1 Markets (pga konto hos Sparebank 1 Markets)?

Det skal være sendt ut en oppdateringen fra megler som dekker selskapet etter at avtalen med General Electric Vernova ble kjent. Avtalen gjelder karbonfangst fra gassturbiner (link til avtalen ble delt for noen dager siden) ble offentliggjort den 1.9.23

For min del kan jeg ikke fatte og begripe annet enn at denne avtalen må være gull verdt for selskapet (og aksjonærene) all den tid GE globalt har 7 000 gassturbiner i drift ute hos kunder. Potensialet må jo være betydelig.

Igjen, kun min vurdering, og ikke noe investeringsråd :slight_smile:

Ikke ute noe ny oppdatering som jeg kan se.
De har og samarbide med Svante: GE and Svante Announce Collaboration to Develop Carbon Capture Technology for Power Generation - Svante

Snakket med megler i SB1M, og han nevnte at de hadde sendt ut en oppdatering.

Det du skriver om Svante, gjelder det akkurat samme forretningsenhet i General Electric? Dette er GE Vernova som sysler med gassturbiner fra GE.

Hjemmesiden:
gevernova.com

"GE Gas Power, part of GE Vernova (NYSE: GE) and Svante today announced a joint development agreement (JDA) to develop and evaluate solid sorbent-based carbon capture technology for natural gas power generation applications. In addition, GE has made an equity investment in Svante as a part of Svante’s US $318-million Series E fundraising round in December 2022. "

Fra SB1M:
Signs collaboration agreement GE Vernova

CAPSL just announced that it has signed a collaboration agreement with GE Vernova to explore the CapsolGT solution on GE gas turbines. A first project-specific collaboration agreement has also been signed, wherein CAPSL & GE will collaborate with Marine Low Carbon Power Company (MLCP) on equipping their gas-to-wire projects with carbon capture.

We find it positive that the CapsolGT solution appears to be moving closer to commercialization. Though this technology is less mature/proven than CAPSL’s CapsolEoP concept, our impression is that CapsolGT is the one with the most long-term potential, given the attractive value proposition (95%+ CO2 capture rate from gas turbines, with low energy penalty). GE has delivered several thousand gas turbines, and is likely a valuable partner for CAPSL.

MLCP will generate electricity at mobile offshore generating units, using GE gas turbines, and transmit power to shore via submarine power cables. With a CapsolGT carbon capture unit, CO2 can be captured from the gas turbine and re-injected back into the gas field. FID for such a project is not yet taken, but according to our understanding, the scale would be in the range of 0.5-1.0 million tons of CO2 per year. We would expect this to generate NOK ~50-100m of technology licensing revenue to CAPSL.

50-100 m på en av kundene til GE👌

Håpet er at ingen ser potensialet i Capsl før jeg er ferdig med å vekte meg opp på lave kurser

1 Like

Blir mye fra meg kanskje :slight_smile: , men må bare dele min undring over politikere generelt. Når en leser slikt som dette:

så er det pussig at politikere er så bakoverlente på tiltak som faktisk gjør en forskjell. Ta Melkøya der de heller enn å oppmuntre til karbonfangst velger å gi Finnmark en “Fosen2”. De legger nå opp til vindmøller og kraftlinjer for fullt heller enn å rense utslippene, alternativt pålegge Equinor å selv bygge ut vindkraft for elektrifisering (gassturbiner gir nødvendig strøm i dag).

Politikere generelt er ellers flink til å effektivt innføre / pålegge avgiftsøkningerer, skatteøkninger, og reduserte goder…til og med med tilbakevirkende kraft (noe som faktisk ikke er tillatt ihh. til norsk skattelov).

For meg er det ikke viktig hvilken aktør som leverer hvor, men at politikere viser handlekraft når det faktisk kommer til pålegg om miljøtiltak. Om dette skulle gagne norske selskap i den internasjonale konkurransen er jo det en klar bonus.

Frisk avslutning i dag med 10 000 aksjer solgt på tampen av dagen. Gøy at flere ser potensialet :slight_smile:

Var ikke målet til capsol å få 1 «stor» kontrakt i år? Noen som vet om de fortsatt har tro på det?

Capsol har jo allerede sikret betydelige volum i de kontrakter de har signert. Som du ser er aktiviteten god også inn i Q3-23:

In the second quarter, commercial traction for our portfolio of CCS (carbon capture and storage) technologies continued to accelerate as the sales pipeline grew by about 30% in terms of million tonnes of CO2,” said Jan Kielland, CEO of Capsol Technologies.

Capsol reached several key milestones during the second quarter including:
• Awarded four new paid engineering studies and a fourth CapsolGo® demonstration campaign in the quarter across target industries cement, biomass and Energy-from-Waste
• 135+ active leads totalling more than 42 million tonnes of CO2
• Focus on increasing engineering capacity in H2 2023 through hires, partnerships and streamlining delivery model to deliver on demand growth
• Strengthening capabilities and reach in the UK, Europe’s 2nd largest emitter, with first hire operational during Q2 2023
• Advancing customer and partner dialogues to establish Capsol Technologies as a leading carbon capture technology in North America, the world’s largest CCS market
• CapsolGT®, which enables CCS for open cycle gas turbines, is progressing as planned - currently in dialogue with several potential industry partners and customers, including projects at gas-fired power plants

Etter dette har se som du sikkert har sett signert avtale med General Electric Vernova på leveranse av fangstløsninger mot GE Vernova`s gassturbinkunder (7 000 aktive turbiner worldwide).

https://newsweb.oslobors.no/message/596812

I denne avtalen ligger det en første kontrakt med Marine Low Carbon Power Company Limited (MLCP). Dette da innen sektoren Gas-to-wire der fangstbehovet er enormt.

Mye bra her, men som du ser har de 135+ pågående salgsprosjekter med fangstbehov over 42 millioner tonn CO2. Det er en tilbudsbase som samlet tilsvarer over 50 avtaler med størrelse lik Stockholm Exergi.

Ja det blir veldig spennende. En skal vel ikke se bort ifra at de åpner opp et kontor i usa som de har nevnt litt om tidligere

Representasjon i USA er nok informasjon som er rett rundt hjørnet, men markedet er de allerede i dialog med.

Vanskelig å spå på kontraktssiden, men antar for min del at vi vil få informasjon i høst på kontrakter på linje med / over Exergi. Dette da bl.a. fra Tyskland, muligens også UK. Er også spent på om det vil komme noen signaler knyttet til kundecase i Asia.

Uansett, det haster som nevnt ikke for min del da jeg jo ønsker å vekte opp mere på dagens kursnivå :slight_smile:

Det hadde vært kult om de hadde klart å få dratt inn en del på slutten av året. Da ser 2024-2025 bra ut

Ja, det er ikke akkurat negativt at de forventer break-even i 2024