Hei,
har ikke dykket ned i salgslistene, men flott at du har. Da vet vi det.
Hei,
har ikke dykket ned i salgslistene, men flott at du har. Da vet vi det.
En ting som får meg til å tro at CCS-boomen kommer nå er at det på tvers av mange industrier sies at det er absolutt nødvendig for å nå målene. Disse industriene er selvfølgelig klare over at CCS er absolutt nødvendig for at de i det hele tatt skal få en plass i energimiksen i fremtiden hvis man skal greie de målene som er satt mtp utslippskutt.
Så har det i mange år eksistert motstemmer som sier at CCS er grønnvasking og at man heller skal satse kun på fornybar energi, men dette er slik jeg ser det en utopi. Det er enorme mengder energi som per i dag leveres av olje, kull og gass og som i så fall skal erstattes, fossil energi kommer til å forbli en del av energimiksen i lang tid og da er CCS det eneste alternativet så sant nasjonene ikke vil gå tilbake på målene de har satt seg.
I USA har de kommet enda lengre mtp subsidier, og det planlegges mye. Problemet der nå er visstnok tregt byråkrati angående behandling av søknader om selve lagringen.
Jeg tror det blir en boom her de neste årene, hvor lenge det blir til den faktisk tar av skal jeg ikke spå siden det har vært spådd hvert år flere år på rad allerede. Men den kommer.
Håper Capsol er en av aktørene som er i tet når det skjer.
Jeg har ikke klart å finne noen aktører med like god teknologi, lav risk, patenterte prosesser, gjenvinning av varme, lavere pris per tonn eller bedre marginer.
Selskapet er i tillegg absolutt av de med lavest mcap vs, markedet, og altså i mine øyne det beste kortet av de jeg har kikket på. Disse er bla. Svante, Climeworks, og naturligvis ACC.
Liker også deriskingen som ligger i Capsol’s forhandlerpolicy. Reduserer kapitalrisk, og øker markedspenetrasjonen (gjennom samarbeidet med bla. Saipem, Hitachi, og Sumitomo m.fl.
Blir moro å følge med fremover Bl.a. ikke lenge til Q3 (7.11.23).
Som alltid, ikke et investeringsråd men kun min egen vurdering.
CAPSL: FEARNLEY SECURITIES STARTER DEKNING MED KJØP, KURSMÅL 20
Oslo (Infront TDN Direkt): Fearnley Securities starter dekning av Capsol Technologies med kjøpsanbefaling og kursmål på 20 kroner pr aksje, ifølge en analyse mandag.
“Capsol tilbyr en kostnadskonkurransedyktig og mer miljøvennlig karbonfangstteknologi sammenlignet med de eksisterende aminbaserte løsningene (Shell, Linde, ACC). Gjennom sin kapitallette forretningsmodell med høy margin, tror vi Capsol vil ta en ledende posisjon i sine fokusmarkeder”, skriver meglerhuset.
Skal det hentes litt penger likevel…
Hva får du det intrykket ifra? Att det ska hentes in penger?
Siden de tar opp dekning i et selskap som knapt har volum. Typisk noe meglere gjør for å prøve å sikre seg oppdrag i slike selskap.
Selskapet har selv sagt at de ikke trenger mer penger for videre vekst. Så dette er nokk ikke noe problem. De har også sagt om de en gang skal vurdere å ta en emisjon/ lån for å utfører prosjekter som de da evt ikke har råd til så skal dette være i interesse for aksjonærene
Fra selskapet er det ikke signalisert noe slikt. De har derimot signalisert at de forventer positiv dift allerede i 2024:
Fra Q2-rapport s. 25
“…Break-even on current organic business plan expected in
2024”
Videre side 27:
"…Dynamic ramp-up with flexible cost base
NOK 33.5 million in cash by end of Q2 2023, compared to
NOK 38.5 million in Q1 2023
Committed spend and committed revenue next 12 months
leaves a capital buffer of about NOK 30 million for end Q2
2024
Capital buffer expected to bottom out at NOK 10-20 end Q4
2023
Employees and technical services are key cost drivers;
adjustable with commercial activity
Expected increase in both spend and revenue throughout the
period
Revenue increase expected for second half 2023 driven by
startup on EEW CapsolGo® contract, Liquefaction unit
startup and increasing revenue from paid engineering "
Sitter med ett godt inntrykk av styringen finansielt, men det er jo klart at skulle det komme 40 kontrakter på CapsolGo så er en emisjon i aksjonærenes interesse for å gire omsetningen ytterligere over break-even.
For de som vil lese seg opp:
Jeg følger Secundum sin mistenksomhet her. Penger skal hentes inn og tilrettelegger, surprise Fearnley Securities…
Gøy at capsol får kursmål med 50 % oppside fra Fearnley mens Aker Carbon får salg fra de samme og Bergen Carbon får hold og det dere er bekymra for da er er at de skal hente penger som de har sagt at de ikke trenger. Og tror at kursmål er for å smiske med de sånn at de blir de som får som oppdrag å hente penger til dem. Dette var bare en sektor rapport som capsol kom best ut av. Capsol trenger ikke å hente penger med mindre de plutselig får mange prosjekter og det er i best interesse for aksjonærene.
Om noen i teorien skulle få slikt oppdrag så burde kanskje Sparebank 1 Markets få dette? De har jo hatt analytiker / kursmål på Capsol i snart to år. De har for øvrig samme kursmål (20,-).
Moro at folket er engasjert i selskapet, og at vi får enda mer fart i tråden. Jeg velger å stole på selskapets meldinger. Emi kan komme, men da på grunn av finansiering av vekst =kontrakter
Ha en fin dag alle
" Denne uken tok Fearnley Securities opp dekningen av Capsol Technologies. Analytiker Eva Viken Christensen hevder at karbonfangst har lyse fremtidsutsikter. Hun går ut med en kjøpsanbefaling og et kursmål på 20 kroner. Kursen har denne uken ligget mellom 13 og 14 kroner.
Capsol tilbyr et rimeligere og mer miljøvennlig alternativ til teknologien som kommer fra konkurrentene, som Aker Carbon Capture, skriver Viken Christensen. Capsol konsentrerer seg om fire hovedmarkeder: sementprodusenter, biogassanlegg, søppelforbrenninganlegg og gasskraftverk
(…)
– Vi har en teknologi som reduserer energiforbruket betydelig, noe som gir en redusert CO₂ fangstkostnad på opp mot 40 prosent sammenlignet med tradisjonell teknologi. Vi lisensierer ut teknologien, enten direkte til kunder eller via partnere globalt. Vi skal ikke bygge eller eie anlegg, sier Kielland.
Capsol arbeider med over 135 prosjekter med en samlet fangstkapasitet på 42 millioner tonn – tilsvarende nesten hele Norges utslipp av CO₂ .
(…)
Kielland forklarer at det ikke er snakk om et tiår før inntektene kommer.
– Vi tjener penger underveis. Vi gjør studier vi får betalt for. Et eksempel er prosjektet i Stockholm som er større enn de vi har i Norge. I Stockholm kommer det trolig en investeringsbeslutning i januar neste år. Da får vi betalt. Anlegget skal stå ferdig i 2026.
Fearnley-analytikeren påpeker at de 30 millionene som selskapet har på bok fort kan forsvinne. Hun tror selskapet må hente penger allerede neste år.
– Vi er fullfinansiert for å gjøre den organiske veksten vi nå gjennomfører. Vi har god kostnadsdisiplin og en god strøm av nye prosjekter. Det er absolutt mulig å drive dette videre uten å hente mer penger.
En ny emisjon kan derimot komme som følge av nye vekst-fristelser som er verdidrivere for selskapet.
– Vi kommer til å stå overfor en problemstilling der vi kan ta en mye større andel av markedet. Og da må vi ha mer kapital for å akselerere veksten. Hvis vi for eksempel vil ta en større del av den veksten vi ser komme i USA, vil vi trenge kapital.
(…)"
Time will show, emi or not. Analytiker tror på emi, og CEO avfeier det ikke heller. Argeo måtte vil gi 50% rabatt? Tror ikke det blir like grisete for Capsol, men noe må man forvente. Bare så det er sagt er jeg meget positiv til Capsol, følger med, og gjør nok ny inngang når timingen er riktig
Fearnley-analytikeren påpeker at de 30 millionene som selskapet har på bok fort kan forsvinne. Hun tror selskapet må hente penger allerede neste år.
– Vi er fullfinansiert for å gjøre den organiske veksten vi nå gjennomfører. Vi har god kostnadsdisiplin og en god strøm av nye prosjekter. Det er absolutt mulig å drive dette videre uten å hente mer penger.
En ny emisjon kan derimot komme som følge av nye vekst-fristelser som er verdidrivere for selskapet.
– Vi kommer til å stå overfor en problemstilling der vi kan ta en mye større andel av markedet. Og da må vi ha mer kapital for å akselerere veksten. Hvis vi for eksempel vil ta en større del av den veksten vi ser komme i USA, vil vi trenge kapital.
Hei,
det vil komme emisjoner i Capsol. Det CEO har påpekt er at emisjoner vil komme som ett resultat av vekst i kontraktsbase = vekst i forbruk men også omsetning = vekst i iboende verdier = forhåpentligvis høyere aksjeverdier.
Det er også viktig å huske at selskapet har indikert at de vil gå break-even i 2024. Dette er faktisk ett meget viktig poeng når en vurderer hvor en vil investere. Når det som da gjør at de eventuelt ønsker å gjennomføre en emisjon er vekst i kunde- og ordremasse så er det helt innenfor.
Det er nå tre kursmål på aksjen hvor oppsiden er 60% opp til laveste kursmål
God helg!
PS
Dette er ikke ikke investeringsråd, kun mine egne betraktninger.
Solgte meg selv ut for en del uker siden. Ikke grunnet manglende tro på det fundamentale, men forventer at Capsol er en aksje som virkelig vil få kjenne pisken om det skulle bli børsuro. 2024 blir et spennende år for selskapet!
Mye kan skje, men selskapet har rett produkt for tiden vi er i.
Vi er på vei inn i urolige tider, enig i det.
Hei
Jeg går ut fra at de mener de går break-even i 2024 basert på at Stockholm Exergi FID, og følgende betaling.
Selv er jeg bekymret det ikke skjer så tidlig som Capsol håper på, pga av at 1- de trenger permit (og det tar mye tid i Sverige, antaligvis enda lengre midt i Stockholm) og 2- hvor skal de sende CO2’n til? akk. nå finnes det ingen ledig lagringsmulighet: alle er enten under utvikling og har ikke tatt FID, eller er fullbooket allerede.
Håper jeg tar feil
Hei,
Selskapet selv har ikke uttrykt noen bekymring for dette bortsett fra det som fremgår i artikkelen i Finansavisen den 21.10.23 (som jeg antar du har lest :))
Enig i at en skal vurdere alle eventualiteter, kan liquifaction være en løsning i så fall?
EDIT:
Korrigerer meg selv på kommentaren fra Trolliglot. Dette gjelder da artikkelen i Fianasavisen som jeg ikke fikk lest før i dag, 23.10.23 I artikkelen fremgår det sunn skepsis fra selskapet rundt f.eks. Klemetsrud hvor det vil kunne være vanskelig å frakte ut CO2 på en hensiktsmessig måte.
Det står også at de for øyeblikket sitter å kikker på / besvarer 135 prosjektforespørsler…