Redd for reprise av Aker Clean Hydrogen…?
Sjekk Aker Clean Hydrogen, Aker biomarine og Aker Horizons…
All honnør til Kjell Inge å den grønne hypen som mange har gjort fine dollars på i starten, men når de tar Cognite på børs er vi vel i en litt annen nisje med helt andre investorer i tillegg!! Vi får se……men tar gjerne et veddemål hvis denne optimaliseringen og planleggingen av olje sektoren slår feil kontra å skille ut det grønne.
Er jo ikke slik at de er alene på dette feltet. Kongsberg snakker vel om skille ut og børsnotere KDI
Jada…er klar over flere aktører, men nå har jeg i hvertfall satsa mitt bett…
Spennende selskap, men kan virke som de er noe høyt priset allerede.
Ikke uenig med deg der mister, men etter min første tur ut for Smedvig på hook’upen på Oseberg C høsten 1990 har vi alle ombord aldri vært i tvil om at slike data som Cognite med flere kan gjøre for å optimalisere industrien kan!!! og vil være til nytte for sektoren.
Skal så absolutt bli spennende å se hva som kommer. Mye av det jeg har sett er jo fine tekniske løsninger og ett hav dypere enn mariane gropen med data. Er sikkert prono for folk som elsker data, men om du ikke får ut noen penger av alle denne dataen så hjelper det jo lite. Dagens drift av offshore installasjoner kan gjøres mye bedre allerede i dag uten så mye data, men eierene er ikke så intressert i å bruke penger.
“”Dagens drift av offshore installasjoner kan gjøres mye bedre allerede i dag uten så mye data””
Ja vi sitter i dag fra land (Stavanger) å gjør et run, men vi må jo seff ha folk på «floren» får å sette sammen et bottom hole assambely, men som jeg sier cognite å eventuelt flere kan gjøre så mye mere enn det. Hvis vi kan få en «disk» om du vil å sette sammen formasjoner trykk….alt som bare så enkelt som har med formasjoner å gjøre….være det har seg her oppe eller i saudien….Aserbajdsjan om du vil hvor befolkningen er så gærne at de forskaler seg ned på 30 meter’s dyp i lærbøtter å truser for å hente opp olja fysisk så er dette en teknologi som er så «dum» at ingen har tenkt på før at selveste saudi aramco er inne med mye penger. Takk ikke meg, men Lervik!!!
Edit: Hva faen viste folk å fe om clean, bio og horizons før det sto Kjell Inge bak navnet!!!
Olje industrien er så utrolig mye mer enn å bore etter olje. Ett stor og kompleks maskineri. Og du vet sikkert like godt som meg at blandt de over 5000 brønnene som er borret på NCS så er det ikke mange som er like.
Ingen er like krieg…… hvor vil du ut ifra cognite m flere? Skjønte ikke innlegget🤔
Edit: Samme kan det være….ikke for å være uhøflig, men all data fra reservoar til uttak med flere er voldsomt inntresant bl a for å forhindre kolaps i reservoaret (derfor vanninjeksjon) men det er en annen diskusjon for å bevare de allerede borede brønner.
Var vel rettet litt mot at du fikk det til å høres utrolig enkelt ut å forbedre dagnes oljeindustri så lenge man slapp Cognite til. Hadde det vært så enkelt så hadde vi gjort mye av det for lenge siden. For det er jo ikke sånn at man driver med steintavler og ikke er digitalisert den dag i dag
Men at det ligger potensiale i å bli enda flinkere er jeghelt enig i. Men å tro at det er en eazy fix blir nok å lure seg selv.
Så lenge vi kan slippe å spørre Baker Huges om data hver gang vi stikker kjeppen nedi å selv ha det på egen disk hvor enn du måtte befinne deg i verden er dette et stort steg videre på kostnadsbesparelse. Det var vel ikke for ingenting at Kjell Inge lagde Aker BP i fra BP når han tok over UGV for å starte hale produksjon. Jeg mener å huske å vi gainet 11000 barrels det første døgnet på tørr brønn!!
Sett disse data i sammen med Cognite og flere aktører som vil inn av samme grunn så vil man få en hinsides kostnadsbesparelse de neste årene.
Og så kommer det noen og disrupter det etablerte
He He He. Ja å vike vekk fra gamle synder er synd!
Vi får se hvilken vei høna sparker. De har vel snart en mc på 8 så……
Edit: Men nok om Røkke nå. Få folk freske med lille lommelykt. Vi trenger en kompis!!!
Dere som har så troa på de fundamentale kan vel gi oss en leksjon hvor bra dette firma er. Etter det jeg forstår så har Cognite prøvd å forstå hva som skjer i O&G via AkerBP.
Er det noen som kan tallfeste added value pr i dag eller er det kun utgifter?
De som har litt kunnskap om dette tema vet at big data, digital twin, dynamisk modell, what if modeller, maskin læring osv har vært brukt i over 20 år. DNV dro fram buss ordet «digital twin» for noen år siden og alle ledere tror det er noe helt nytt… Bare tull, digital twin har eksistert i over 30 år. Store What if modeller i O&G som virkelig gjør utslag er over 30 år gamle og det er flere norske firma som leverer total pakke i dag.
Maskin læring er nå tilgjengelig for alle - banker, industri, biotech osv… inkl en tenåring på gutterommet.
Kjør debatt , men bland ikke inn Røkke - ekspert på fremførbart underskudd (ink AkerBP)
Hva er nytt?
Hva er gevinsten for sluttkunden?
Hvordan kan dette bredde implementeres?
Skal prøve å lette deg for dine spørsmål rundt cognite vs andre fra mitt synspunkt å prøve å gjøre oss klokere med et innlegg litt senere, men akkurat nå så holder jeg fruen i hånda å ser på mgp samtidig som jeg er dypt i bombay flaska. Du hører fra min side.
For å si det sånn. Mange av de flinkeste som vi har på dette feltet i Norge i dag har gjerne vert innom NTNU. Flere av studie retningene som finnes på NTNU er gjerne satt opp i tett samarbeid med blant annet olje og gass industrien for å løse morgendagens problemer. Samtlige selskaper jeg kjenner til har sine egne avdelinger som jobber kun med dette. Om for eksempel Equinor skulle skilt ut sin avdeling i ett eget selskap så vil det potensielt svekke sin egen konkurranse kraft. Når det er sagt så er det allerede i dag store samarbeid på tvers av selskaper og andre institusjoner.
Jeg sier ikke at Cognite ikke har noe å komme med, for det har de helt sikkert! Jeg er dog skeptisk til verdien av det de bringer til bordet.
- Tilstandsovervåking, gjør rett vedlikehold til rett tid
- Planlegging av vedlikehold og operasjoner, feks. offshore. Det å slippe masse knot offshore har en verdi for å redusere nedetid
- Utvidelser og integrasjon med nye moduler blir lettere
Tanken er å gjøre mest mulig informasjon av verdi digital, både av sensordata, dimensjoner og egenskaper til materialer. Da kan man planlegge komplekst vedlikehold på land og ha en veldig god plan for arbeid og deler som trengs når man først gjør arbeid offshore.
På Sverdrup har man hundrevis av folk i grunnbemanning, fremtiden er ubemannede platformer der man ikke har lov til å ha arbeidere overnattende. Da gjelder det å planlegge veldig godt på land før man effektivt gjør riktig arbeid offshore. På sikt så blir data fra twin også til bedre design når nye utbygninger skal gjøres.
Forskjellen nå er at vi har nok datakraft til å “gå” rundt i store datamodeller, mens man før måtte se på hver enkelt del. Utvikling av AR og VR har også hjulpet til å få gamle gubber til å se at dette kan funke i praksis.
Er det mulighet for å kjøpe aksjer i Cognite allerede nå, eller er det kun for ansatte som nevnt tidligere i tråden?