Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Cognite går på børsen i USA - Nasdaq

Ok, la oss starte med tilstandsovervåking.

Tilstandsovervåking deles typisk opp i to kategorier som igjen kan deles opp.

Online og offline.

La oss glemme offline akkurat nå siden jeg ser liten oppside siden det er «offline».

Online tilstandsanalyse på komponenter som er kritiske (eksempel):

• Elektrisk analyse (opp til 50kHz)
  • Vibrasjonsanalyse (2kHz til 10kHz)
  • Termodynamikk (10Hz)

Disse systemene sender hvert sekund en «overall verdi» til SAS som egentlig sier ingenting om hva som har skjedd/skjer. Om man ønsker å forstå hvorfor systemet har endret seg så må man inn i disse spesialistsystemene. 50kHz sampling generere ekstremt mye data, men selv med 2kHz så er dette utfordrende. Filformatet til disse systemene er lukket, så lykke til.

Når det gjelder termodynamisk analyse så er dette et eget kapittel. Om man skal gjøre en fornuftig analyse så kreves det en gass matrise – denne matrisen er dynamisk i forhold til hvordan man operere. En annen utfordring er at instrumentering stort sett er satt opp med alt for grov oppløsning.

Så tilbake til mitt første spørsmål – hva er det som Cognite har som er nytt?

Skal de analysere «overall verdi?» og fortelle kunden at de har et problem?

Datamengden.

Historisk sitter hver sin produsent eller leverandør av utstyr på data som de ikke deler.

Cognite får sammlet alt dette.

1 Like

Feil - det er sluttkunden som lagrer data lokalt og analyserer disse.
Sluttkunden deler når de føler for det, mm du kjøper støttetjeneste fra spesialister. Uansett så er data lagret lokalt siden vi snakker enorme mengde data…

Påstanden er riktig når det gjelder vind - men det er veldig unikt

Denne type signalbehandling er langt utenfor Cognite sitt kunnskapsområde. Selv om noen hadde åpnet opp filene, så hadde Cognite brukt de neste 5 åra på å kopiere det som allerede benyttes i dag og rotet seg inn i patenter osv.

Det som jeg tror som også er verd å tenkle litt over er at de fleste asset blir mer og mer isolerte fra omverden. Grunnen er utviklingen som vi har sett med “takover”. Norsk Hydro… Pipline i USA. Det finnes mange eksempler, men de har bare ikke nådd nyhetene. Felles for disse er at det blir mer og mer vanskelig å sitte å tappe data fra en kritisk asset…

Så tilbake til mitt første spørsmål – hva er det som Cognite har som er nytt?

1 Like

Av og til er “hva er det som er nytt” et spørsmål som ikke er dekkende, kanskje må man se på “hva gjør de bedre?”

Fint umulig for folk som ikke har direkte tilknytning til bransjen å si noe om det, men de har ihvertfall traction fra investorer da.

Legger til noen spørsmål for de som kjenner selskapet godt.

Er planen her å hente data ut av de segregerte OT miljøene for å så prosessere de i «skyen» slik vi kjenner fra IT siden? Ifht. sikkerhetsrisiko og dataflyt.

Eller skal disse datasettene prosesseres inne i de lukkede OT miljøene? Isåfall må jo ufattelig mye infrastruktur på plass?

Hvordan tenker Cognite å få til dette bedre enn fortune 100/500 gigantene og OEM som feks. Honeywell eller Rockwell, som også jobber med å synliggjøre og samle data til nytte for sluttkunder?

Disse selskapene er jo allerede godt på vei til å jobbe med next generation løsninger og snu seg til å bli teknologiselskaper.

« Honeywell Forge is essentially a software platform—or it can be thought of like an operating system such as iOS, which runs inside of the inside of the [Apple] iPhone.»

« He refers to Forge, and those applications, as EPM, or enterprise performance management software. Trice also sees parallels between EPM, ERP, short for enterprise resource planning software, and customer relationship management software, or CRM.»

« “We get all the data from a building organized, sent to the cloud and then drive adjustments.”

Partnere: Microsoft - SAP og Salesforce.

1 Like

Ok, da har du tydeligvis ikke skjønt hva Cognite eller Cognite Data Fusion gjør.

1 Like

Tema var tilstandskontroll og høyoppløste data.

Men du kan jo forklare oss hvordan de gjør det

Jeg kan, men det finnes så mye dokumentasjon på siden dems, at de som har interesse av det kan lese seg opp selv.

Du vil ikke finne en plass som de har gjort det jeg beskriver over - garantert

Siden du har bestemt deg så får vi håpe at AkerBP, OMV, Statnett, YokoGawa, Aramco og en haug med andre selskaper som har puttet rimelig mye penger i dette ikke ble lurt, siden Cognite ikke gjør noe nytt liksom. Så har vi google da, som hoster og kverner all dataen til Cognite. Men den dataen ligger ikke hos Cognite mener du ? men hos kunden?

Jeg tenker jo det kan være greit å bruke et minimum av tid å lese seg opp før man bombastisk utaler seg.

Du må jo tåle å diskutere teknologi, det burde jo være av interesse om man skal investere noen kroner.

Hvor blir data laget?
Utstyr - sensor - A/D - SAS node - lokal lagring / OPC - ut av asset - sentral lagring - tredjepart (Cognite ?)

Mitt inntrykk er at data typisk vil lagres i en private/public sky (etter at det har vært gjennom uthenting via diverse enheter), og deretter brukes til analyse / operasjonell input enten direkte i cognite-verktøy eller som input til andre verktøy.

Uansett; fått med meg at Cognite har en del kraftselskap på kundelisten. Min erfaring fra kraftselskap i Norge er at det er masse data som ikke brukes pga at ingen “tar risken med å hente det ut”. Type; det er så store verditap hvis vi fucker opp vannkraft-produksjonen og derfor tør vi ikke tukle med dette selv. Leverandøren som Siemens(og what-not) arbeider med sin egen data-plattform som blir properitær så de har lite interesse av å gjøre det for kunden. Dermed vil aktører som sitter på “out-of-the-box data extraction” for mange ulike systemer være veldig interessant for større industri-aktører. Tenker dette er den største asseten til Cognite.

Resten er vel stort sett et datavarehus-ish-verktøy (ink litt mer fokus på tilrettelegging for maskinlæring etc). Et relevant spørsmålet er i hvilken grad analyse maler / ML-pipelines kan gjenbrukes på tvers av selskaper, og evt i hvilken grad de greier å bruke data på tvers av selskaper (som kjøper hadde jeg vært skeptisk til å dele operasjonelle data, særlig hvis jeg sitter på et unikt dataomfang). Greier Cognite å få en data-edge så kan man jo faktisk ha et skikkelig konkurranse-fortrinn, men overrasket hvis olje-bransjen vil akseptere at en leverandør får den posisjonen? Fikk en pitch fra Kongsberg Digital og fikk veldig inntrykket at drømme-posisjonen deres var å kunne utnytte data på tvers av kundene med målsetting om at alle kunne få utbytte av det (lenge siden jeg fikk den pitchen). En sånn posisjonen vil jo ha en selv-forsterkende effekt også, hvor når du først får den, så må nesten resten av markedet gå til deg for å være konkurranse-dyktig. På noen områder så har kanskje ulike deler av verdikjeden interesse av å samarbeide og dele data (skape økt transparens rundt enkelte innkjøp hvor det er lite transperens, koordinere enkelte kritiske ressurser hos under leverandører etc etc, les Cognite Data Platform powers pioneering business models for digitalized Energy Companies)

Tror caset Cognite ikke er et spill på “vi har lagd noe nytt og revolusjonerende”. Mer et spill på at “vi lager noen enkle løsninger som gjør at industrien faktisk bruker det + timingen er overmoden og kjøper ser behovet og vet ikke hvordan komme dit de vil + tailoring av use case hvor noe use case skalerer og andre er helt spesifikke til en kunde”. Definitivt et stort potensial i mer data-bruk i deler av industrien. Og ja - det kommer til å være heftig mange substitutter for til Cognite, men hvis Cognite kan tilby (1) vi fikser masse data extraction out of the box og (2) masse relevant bransje-erfaring / ferdig-moduler, så er det sikkert et godt utgangspunkt for å gjøre butikk. Plass til mange i dette spacet i en god stund.

En ting jeg er nysgjerrig på og vet lite om er pris-modellen til Cognite. Hvor mye er saas-inntekt på faktiske produkter og hvor stor grad er “en ETL-konsulent gjør noe med noen sine data og fører timer”? For at det skal bli virkelig stort, så må de få mer og mer andel av inntekten over på produkt-biten.

6 Likes

Det lille jeg vet fra noen jobbintervju i fjor er at de har hatt mye ETL-timer, men forsøker å komme vekk fra det. De lager bl.a. ikke kundespesifikke connectorer lengre, kunden må selv sørge for å få data inn i CDF.

1 Like

Som er helt riktig strategi.

Uten at jeg er helt nede i materien her; De skal ikke være et konsulenthus, eller måtte ha behov for et. Deres primus-motor er vel å levere metodene og produktene for data-uthenting. Ansvaret for håndtering mot CMDB, og generell asset mgmt. er kundens eget ansvar.

1 Like

Ja de er avhengige av det for å få SaaS-skalerbarheten, uten den blir det ingen Nasdaq-prising.

I forhold til hvor data lagres, så er det forskjellig fra kunde til kunde tror jeg. De begynte med at alt skulle i Google Cloud, så møtte de på endel store (bl.a. den aller største; Aramco) som krever on-prem cloud som er helt lukket fra utsiden, og så fikk de kunder som ikke ønsker å bytte fra Microsoft-verden til Google Cloud, så nå måtte de på Azure også. Så hvis dere snakker om utfordringer, så tror jeg dette med ulike omgivelser er en stor utfordring, og jeg tror den ekstreme veksten i seg selv er en gigantisk utfordring.

5 Likes

Veldig bra sagt, og tror du er absolutt inne på en av de store utfordringene til mange SaaS leverandørene. Derav også en stor utfordring for Cognite. Mange store offentlige kunder vil fks. ikke tillate annet enn on-prem (forsvar, statlig informasjon) Vil bli spennende å høre hva slags strategi de har for å håndtere de ulike økosystemene hos potensielle kunder.

2 Likes

Bra innlegg over! Mange takk!

Når det gjelder data, hvordan tror dere de vil løse floken mhp forskjellig data oppløsning?

Systemene gir alt fra 0.001sek pr punkt til data hvert 10sek. Å kjøre maskinlæring høres flott ut, men det krever i en viss synkronisering av data sampling , noe som jeg forventer er ganske så utfordrende når man prøver seg på litt eldre it systemer.

Mye av problemet med konsulent / SaaS inntekter er jo at de har slitt maks med å finne partnere i Norge som er store og smarte nok til å hjelpe dem. Så da har de måtte ansette veldig mye folk selv. Men jeg antar det problemet begynner å løse seg siden det har vært jobbet i LANG tid for å løse det.

Vet du om Azure versionen er oppe å kjører fult enda?

Ja de har sikkert kontroll på den biten nå.

Jeg vet ikke hvordan det er med Azure-støtten, men de sier nå offentlig at de har jobbet intenst med Microsoft det siste året eller så. Jeg havnet i Microsoft etter en lang og forvirrende prosess med Cognite da jeg var på arbeidsmarkedet i høst men min avdeling får ikke vite hvem vi har som kunder i Azure :slight_smile: Forøvrig veldig fornøyd med valget, uten at det sier noe om utviklingen til Cognite.

1 Like