Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles ⚔ (FUNCOM)

Jeg tror en god porsjon av forumet her har gjort det jeg har gjort på vei nedover, kjøpt og solgt. Hvis jeg ikke hadde gjort det hadde snittet mitt vært på godt over 4 kr, mens nå er det under 3 kr. Fortsatt over dagens kurs, men ikke med så mye.

5 Likes

Gratulerer med under 3 :slight_smile:

1 Like

Ja det er lov å selge når en vil, og det bærer kursen preg av. Funcom kursen blir kjørt opp eller ned av “saueflokken” ved og etter hver spill lansering, uavhengig av resultat av salg. Alle forsøk fra analysefirmaer som feks. Orion eller Prestigo blir latterliggjort av finanspressen slik som E24 og DN.

Jeg forstår godt at seriøse investorer slik som Storebrand skygger banen etter at de har fått avkastning på “hypen”…

3 Likes

Det er synd det skal være sånn. Funcom trenger egentlig en langsiktig større investor som våger å satse litt. Dette er et symptom på et generelt problem i norsk spillbransje. Det er alt for lite kunnskap om spill-bransjen blant større norske investorer. Dette er et problem som også Regjeringen prøver å gjøre noe med, men det finnes ingen quick fix her. Kunnskap er nøkkelen.

5 Likes

Langsiktig kan nok CE få boost av en eventuell film, og Funcom er godt vant med å holde liv i spillene sine, jeg tror CE potensialet kan tjene mye penger i mange år, fordi mulighet for ekspansjon i denne type spill er “uendelig”.

Jeg er ikke i tvil om at CE vil selge mye på xbox, jeg er mest spent på når mf starter. Vi har sett småtteri fra ny biome og det ser meget bra ut.

10 av 12 reviews i dag er av den gode sorten. Funcom bør kanskje kjøre litt salg da andre ikke gjør det etterhvert for å få opp spillerbasen?

3 Likes

Funcom har da virkelig en langsiktig investor i Jebsen?

At Storebrand har solgt seg ned/ut har vel bare med at de er bedre på å vurdere risk/reward enn veldig mange på forumet her. På 4-5 kr, etter at man så at CE ikke kom til å bli det neste ARK, så var nok ikke risk/reward positiv, evt så var den marginal. Jeg så det dessverre ikke da jeg på det tidspunktet nok var grepet rimelig av hypen :stuck_out_tongue:

3 Likes

Ja, jeg mente flere større investorer.

2 Likes

Etter å endelig ha sett fredagens stream, kan jeg si følgende.

  1. Det kommer til å bli massiv Twitch streaming når den nye biomen slippes.
  2. Folk kommer til å komme tilbake for biomen ser sinsykt fet ut ( personlig liker jeg den nye biomen MYE bedre enn ørkenen).
  3. De kommer garantert til å selge greit med Pc kopier pga den nye biomen.
9 Likes

Risk reward kortsiktig. Ved at en stor aktør som Storebrand velger å selge seg ut, uavhengig av grunn, gir signaler til markedet. Det åpner opp for usikkerhet hos andre, hvorfor solgte de? Har jeg misset noe, kanskje bør jeg henge meg på salg jeg også? Shorterne ser mulighet og ballen ruller.

Ville Storebrand solgt seg ut ved kurs på 3 kroner, kursen gikk kanskje for mye før launch. Hvordan ville effekten av at de hadde sittet stille utspilt seg på kurs i dag ifht feks shorterne?

Selv en langsiktig vil bli påvirket til salg når alle tradere selger, selv om totalbildet over ett lengre perspektiv ser bra ut. Totalbildet ser fremdeles bra ut! Men kanskje jeg kan selge nå og komme inn igjen 20øre lavere, eller hvis alle tenker slik, 1 krone lavere?

Dette er bare ett resultat av at Funcom, på tross av mye riktig jobbing og godt slag, fremdeles har mye usikkerhet i salg. Denne usikkerheten vil bare bli større desto bedre de gjør det fordi kurs vil stige og fallhøyden ved en potensiell fiasko er større.

4 Likes

Anbefaler alle å se streamen som gikk på Fredag. kommer mye info her.

De blir spurt direkte om Crossplattform mellom PC og xbox / Playstation.

Svaret er at de ikke ønsker å prate om det enda men at det kommer MYE mer info om xbox, biome og oppdateringer i slutten av Juli.

Dette igjen leder jo over på ting nr 2, nemmelig at flere her har håpet på lavere priser ila juli.
Starter PR jipppoet i slutten av Juli er vi ca 2 - 2,5uker unna at det starter…

Neste stream er 21 juli, vi kan jo anta at morroa starter da…

Just sayin!

3 Likes

Jeg har gjort tradene min i Funcom nå ved å selge på det jeg ser som fundamentale tilbakemeldinger om at salget har gått dårligere enn det jeg har forventet. Typisk, så har kursen reagert litt tregere enn det jeg har. Så har jeg kjøpt igjen når kursen har overkorrigert.

Det kan hende jeg har forregnet meg denne gangen, ettersom det bare er 6 uker til CE på xbox-lansering, men spillet er ikke attraktivt nok til å skape en positiv feedback loop som driver salget. Klarer de å få spillet dit på 6 uker? Jeg håper det, jeg sitter jo fortsatt med en god del aksjer, men hvis ikke så har jeg ihvertfall muligheten til å snitte meg ned. Det perfekte scenarioet er at noen dumper aksjen de neste ukene, så kan jeg snitte ned og ha mulighet til å være fulllastet ved xbox-hypen. :slight_smile:

Hvis Funcom klarer å få ferdig alt de har snakket om med combat, AI, Purge og biomer som folk liker, så tror jeg aksjen er billig nå, basert på CE og at de vil kunne gjenbruke samme utviklingsmodell til neste spill

4 Likes

Joel nevner også at mange tror at det bare kommer en ny Biome, men det er bare halve sannheten. Det kommer en expanision, som da inneholder en hel masse greier som vi ikke har fått mye info om enda. Nye klær, nye sverd, nye skjold, nye crafting systemer etc etc. Det er foreløpig kanskje ikke nok for å holde spillere til CE enda, men jeg kan vedde en del på at mange skal tilbake for å teste alt snækset.

1 Like

Jeg er klar over det, men jeg tror combat, AI og Purge er viktige elementer som må på plass for at CE skal føles som et helt spill, ikke et spill i EA.

1 Like

AI nevnes i streamen tipper AI er på plass mellom Biome og The purge

AI-oppdateringen må nok være på plass før “The purge” ja, ellers tror jeg den blir heller dårlig :smiley:

Har de sagt noe om når de har tenkt å legge til The purge?

“ITs further down the road” tror jeg var det de sa. Jeg tipper vi har det ila høsten.

All fokus nå er jo på biomen og innholdet der. Så tipper jeg AI/Thrall/by tingene kommer, og The purge til sist. Siden jeg ser for meg at The purge er ganske omfattende.

1 Like

Med den ræva sommeren vi har i vest så virke det som vi allerede har startet høsten :joy::rage::closed_umbrella::closed_umbrella::closed_umbrella:

Ny svartråd viser optimisme i Funcom-leiren:

Are there plans to decrease number of official servers and instead maybe raise the cap of players on a server?
There are plans to raise the cap, yes. Reducing the number…we’re optimists. We believe those servers are going to fill up as we continue improving the game and adding new features :slight_smile:

15 Likes

I know you said you’ve contracted the AI out to another company, Can you give us an idea of where they’re at with it? Can you tell us what you hope it’ll do once done, like what are the improvements you hope for?

I’ve tested some of their stuff recently. What they have been working on at the moment is the most basic core – stopping it from spazzing out for no reason and making it relentless in the way it follows and attacks the player. What I have tested is very promising, but we are waiting on more of the functionality to work (currently it doesn’t do cry for help or return home) before we will be comfortable rolling it out. It also needs a lot of testing at scale, though it does appear to have less server cost than the current AI. The plan I have for AI is to expand it in pieces, first getting basic combat feeling correct, then customizing certain creatures and bosses, then figuring out all the details of the thrall and settlement system then considering if we can do stealth/alarm type system. Roughly in that order.

8 Likes

Mulig mounts til Xbox

Is there any information at all you can give us about mounts? like an estimate on when they’re be in the game, what kinds, and sorts.

If we don’t manage to finish them for the biome launch, they will be the first major update after that. First version will be basic riding and taming. We will add mount inventories and mount attacks in the second iteration. I have to warn people, we have no wish to attempt to compete with the mount system in Ark and we are not going to try to make anything like the selection that they have. We’ll probably have three basic categories – riding mounts (horses), carrying mounts (mules) and sieging mounts (mammoths).

3 Likes