Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles ⚔ (FUNCOM)

Vet :slight_smile: Vil bare at folk skal ha greie forventninger utifra det vi ser i dag, spesielt for de som er nye i caset. Om folk baserer seg alene på artikkelen vil de jo kaste seg over aksjen når de ser 500k salg mye tidligere enn forventningene tilsier i artikkelen. Uten at det var uventet fra de som har fulgt caset selv. Vet jeg aldri kommer til å få en rolig positiv utvikling i Funcom, men det er jo lov å håpe :)?

1 Like

@Martins Her er en kilde på det jeg sier over, som gjelder IAS som vel er den regnskapsstandarden Funcom følger. Her kommer det frem at om inntektene skal føres brutto eller netto fra et mellomledd som Steam, kommer av hvem som er ansvarlig for kundeforholdet (for produktet/spillet), og ansvarlig for leveranse av selve produktet og hvilken part som bestemmer prisen på produktet/spillet.

Da Funcom må anses som ansvarlig for spillet, og også har bestemt prisen på spillet, skal inntektene fra Steam rapporteres i sin helhet (brutto), før kostnadene til Steam rapporteres som en kostnad. Selv om Funcom aldri har fått alle pengene.

Technology Spotlight 2014 Recognizing Revenue from Sales in a Virtual World.pdf (126.5 KB)
(Side 8)

Da blir det også riktig at Funcoms inntekt rapporteres i sin helhet, som i artikkelen. Det kunne riktignok vært trukket fra MVA/VAT på ca 10%(?) da dette ikke er en inntekt.

2 Likes

Er ret sikker på at Funcom bogfører indtægterne efter steam-cut er fratrukket, ellers er der noget jeg har overset, men jeg tror ikke der er noget i vejen for at de ikke også skulle kunne bogføre Valves andel af indtægterne som en brutto-indtægt, det er jo det som G5 Entertainment og andre mobile publishers gør med App store og Google Play. I sidste ende har det ikke rigtig nogen videre betydning for det er bundlinjen der tæller.

2 Likes

Jeg enig i det, kom på G5 eksempelet som forandret dette for en stund siden. De gikk fra å rapportere royalties til å ta brutto salg før app store.

Men det står beskrevet i årsrapporten så vi trenger ikke være tvil her,

1 Like

Poenget er at man radbrekker en artikkel som benytter seg av å melde inntekter etter bruttometoden, fordi “ikke alle skjønner det”. Som om man skulle rapportere tall på en fordummende måte, fordi det er mange småsparere i aksjen.

Og deretter kommentere at det er “Regnskap ABC”, da får man heller komme med en kilde.

1 Like

Jeg har skrevet at det står i årsrapporten, og synes det er riktig å bruke samme brutto omsetning som føres av Funcom. Det er også klønete å bruke ordet inntekt som er tvetydig

“I næringsvirksomhet er inntekt den regnskapsmessige differansen mellom bokførte inntekter og kostnader”

2 Likes

1 Like

Jeg fant ikke noe sted i årsrapporten der dette kommer tydelig frem. Det jeg derimot finner er at de har betalt “commission”, altså provisjon, tilsvarende 10-12% av “royalties”.

Jeg får tydeligvis kaste min siviløkonom-utdannelse på dynga, hvis inntekter nå er det samme som overskudd. Skattemessig inntekt (resultat), er inntekter fratrukket kostnader, det har ingenting med regnskapsmessig inntekt å gjøre.

https://www.e-conomic.no/regnskapsprogram/ordliste/inntekt

Edit: Å bruke Wikipedia som kilde, er en dårlig idé. I den linken din er inntekt forklart etter skatteloven. Som det kommer frem av kildene til artikkelen.

2 Likes

Holder koken ser jeg. 10. mest spilte spillet i verden.

2 Likes

OK Jeg var kanskje litt bombastisk igår. Men det er uansett positivt å ha en med fin utdannelse her.

Men ja la oss snu det til noe konstruktivt. Jeg kan mail å be selskapet oppklare dette. Det er viktig å ha dette rett når tallene kommer.

6 Likes

starter ned 7% i dag ikke gøy :stuck_out_tongue:

Funcom är en jojjo, vänta bara :wink:

1 Like

Det er/var kanskje jeg også. Jeg vet jo ikke hvordan Funcom fører det i regnskapet, men den artikkelen jeg delte i går kveld er vel “retningslinjer” for hvordan det burde gjøres i IAS. Så da tenker jeg at Funcom burde gjøre det slik. Men bra med mail, da får vi fakta. :slight_smile:

Når det gjelder artikkelen vi diskuterte i går, så kan jeg være enig i at å skrive at de har “tjent” 11 mill dollar, kan være misvisende, men at det oppgis som “inntekt” synes jeg er i orden.

1 Like

går bra kan gå helt ned i 2 for min del :stuck_out_tongue: bare fyller på mere !

1 Like

God morgen!

Solgte 60% av beholdning ved åpning i dag på 5.23. Det var så vidt eg kom meg ut, gjekk hurtig på ned.

Takk for mange gode innlegg, er virkelig til god hjelp:)

2 Likes

God morgen

1 Like

hjelp, hvorfor faller den på gode nyheter? angrer på at jeg ikke solgte i går

tar en pause fra pcn nå ! trigger knappen på sell er ikke langt unna :stuck_out_tongue:

Jeg selger ikke enda. Denne skal vel opp over 6 snart? Hva tenker dere om det?