Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles ⚔ (FUNCOM)

Et “relativt billig” hovedspill og mange DLC pakker som bygger ut spillet med mer innhold er en modell vi vet fungerer, så jeg håper de går for et billig grunnspill og at de lanserer med et nytt kart som blir en expansion pack som de som eier spillet i EA kan kjøpe separat. Et dyrt spill men der du får med mye innhold fra start vil ha svært vanskelig for å hevde seg med den sterke konkurransen i survival segmentet som bare kommer til å bli enda tøffere om et år.

Se på PD2! til Starbreeze, hvor gammelt er ikke det spillet? de dro inn 160mill! på det ifjor :smiley:

Den modellen funker fett ass

1 Like

Det er to måter å se det på:
a) Du får økte inntekter ved å kjøre på med DLC-er
b) Du får færre spillere pga DLC-er pga en splittet spillerbase

Med Payday2, så har Starbreeze omgått b) ved å la folk spille utvidelsene selv om de ikke eier dem, så sant de er hostet av en som eier dem. Dette gjør at de får veldig lite pes pga den betalingsmodellen.

Funcom kan nok ikke kjøre en blåkopi av Payday 2-taktikken, men kan kanskje komme opp med en annen måte å tjene penger på? Alternativt, så kan de kanskje bare holde hovespillet relativt dyrt, ettersom man får mer og mer value-for-money ettersom de dytter alt de utvikler inn i spillet. Sistnevnte vil nok være mindre lukrativ på kort sikt, men vil jo gi dem et godt rykte. Som er verdt mye hvis de har tenkt å komme med flere andre spill parallellt i 2017 og 2018.

Ja, så lenge de ikke blir for grådige og priser seg ut av markedet. Å ikke gi noen billigere inngangsbillett enn 59.99 eller 49.99 etter full lansering tror jeg ikke er en lur strategi. Mulig de kan ta 35 dollar, men det vil da være dyrere enn Ark. Er litt skeptisk.

De trenger ikke pøse på med DLC er som PD2, det er en gylden middelvei her, med en DLC ved full lansering, og så kanskje en til senere 2018.

Snakker du om at du tror “fullversjonen” av CE kommer til å koste 49,99? Det må jeg si jeg har null tro på. De la seg på 30$ for CE, rett og slett fordi de ellers ville ha priset seg ut vs konkurrentene. Xbox-versjonen kan de nok trygt selge for 35$, men PS4-versjonen kan de nok neppe selge dyrere enn det, rett og slett fordi den kommer så lenge etter PC og Xbox-versjonen.

Jeg tror ikke det, les oppover tråden det er hva andre hevder.

Hvis Funcom ønsker å få inn mer enn 30 dollar per spill så mener jeg veien å gå er DLCer så inngangsbilletten fortsatt er 30 dollar eller lavere ved salg, men de som liker spillet og spiller mye kan kjøpe seg mer innhold.

Ok, noe annet hadde overrasket meg! :smiley:

Jeg tror ikke jeg har sett noen som har økt prisen fra EA til release? Noen som har noen eksempler på det? De eneste jeg vet om som økte prisen jo nærmere launch man kom, var for den Mount and Blade 1.

1 Like

Conan Exiles strip club…

6 Likes

Trodde forresten at AO lansering på steam var en positiv trigger? ikke noe som skulle senke verdien på selskapet med nær 6%?

Har sagt det før, PAS styrer skuten… Her kan alt skje, 2kr, 3 kr, 5 kr, 6 kr eller sideveis i ukesvis. Personlig er jeg veldig usikker på hvor PAS styrer hen, men så lenge det ikke finnes en hype bølge de kan ri så tror jeg ikke de kjører kursen nevneverdig høyt (over 5 kr). Og hvor mange ganger tar bussjåførene på seg joggeskoene før sålen ryker og han står uten sko?

Salget til CE dabber av, Funcom skal prøve å male røde Q4 tall i andre farger ved å prate om CE, men nyhetene på hegnar blir fremdeles “Funcom taper penger”.

Håper for kursen sin del at de kan melde 500 000 solgte om 4 dager, men jeg tviler litt på at vi ligger stort over 440 000 i dag, + 6k x4 for de neste 4 dagene, så kanskje de klarer 450-470 000.

Mange har påpekt at jeg ikke kan bruke bare inntjening i PE utregningene og det forsåvidt korrekt, for 100% av det som funcom tjener skal trolig re-investeres i CE’s utvikling det neste året. De brukte nok nær alle emisjonspengene på å nå EA for CE. Hadde de hatt mye penger igjen ville de nok utsatt EA til de hadde fått bukt med rubberbanding, lagg, broken AI, store vansker med å finne og joine servere, kanskje også fikset PVP. Jeg tror de var skrapt for cash og at dette var en kalkulert risiko å lansere CE. They lucked out, så bra for de.

Spørsmålet fra min side til de kloke hodene her er om dere tror CE vil dekke sine egne utviklingskostnader og kostnadene for å utvikle enda et nytt spill i samme tidsrom. For det er jo det som er funcom 2.0 sin strategi? CE var vel en mindre satsing, nå skal de ha penger til å satse stort!

Det gir meg heller ikke videre trygghet at Funcom sier at Xbox release er om 1.5-8 måneder (eller var det 3-8 som ble sagt på chatten?) - dvs de har ikke peiling. Trolig har de ikke kommet skikkelig igang, for de estimerer en tidsbruk på enten 45 dager ca eller 240, et lite slingringsmon må de jo ha, og funcom er jo kjent for å holde frister? Xbox er den neste virkelig store triggeren for da kommer evnt et nytt boom i salget.

Men for all del, dersom CE selger bra videre og ikke bare blir et blaff på 500 000 så holder nok skuta seg flytende under utviklingstiden også.

Dog tror jeg det er lenge til funcom begynner å betale dividende til sine aksjonærer (m.unntak av Jebsen, han skal nok få sikret seg penger på en eller annen måte).

4 Likes

Eh…

Du mener altså at Funcom [quote=“Irathi, post:3789, topic:393”]
100% av det som funcom tjener skal trolig re-investeres i CE’s utvikling det neste året.
[/quote]

Seriøst?

Seriøst?

Ikke verdt å kommentere.

Angående cash så er det ganske seriøst, april mai ville de vært veldig tomme. Det tror jeg de som deltok i emmisjonen kan bekrefte.

De hadde 1,8MUSD i investeringer i forrige kvartal og 5MUSD i Cash. 12 mnd mente de at de skulle klare seg, altså sett med egne ord.

Men det tar vel ikke dere hensyn til, nå som dere er ute av aksjen?

1 Like

Jeg har 75k aksjer, det er sikkert mer enn deg.

de brant mer en 1,8musd

1 Like

1,8MUSD i investeringer. Hvis du har 75K så må jeg regne med statistikken snur snart. Fint det da.

Så de har ingen adnre utgifter? :wink:

Som sagt, investeringer.

Fortsatt 5,2MUSD i cash, og driftsresultat ca -1MUSD. Men da var live-spillene ferdig nedskrevet.

Men dette blir for dumt. Gå å troll noen andre. God natt.

1 Like

Inne på slutten i dag? :slight_smile:

KJøpte meg inn etter at PAS hadde solgt 2 mill aksjer ja. trodde den skulle fort opp, men tror egentlig morgendagen blir bra. pga analysen

1 Like

Personlig trodde jeg det skulle bli et ikke-event.

De kan gjøre som Starbreeze gjør og si hvor store inntekter de har hatt i 2017 fram til en viss dato. Nå tror jeg de nøyer seg med salgstall.

Steamspy bommet vel med ca 10% for ARK? Dvs, når ARK meldte 1 mill solgte, så viste Steamspy 900k? Tror muligens du var kilden på det tallet? Finner ikke noen andre kilder akkurat nå, det nærmeste jeg har er 791k solgte 25. juni, mens 1m solgt kom 2. juli? http://www.polygon.com/2015/6/25/8847597/steam-summer-sale-data-steamspy-2015

Tjah, jeg tror de ville lansere 31. januar fordi det var ingen andre store spill som skulle lansere de to neste ukene. Og, for en EA fra Funcom å være, synes jeg lanseringen gikk veldig bra.

Det er vel mer sannsynlig at det er vi som ikke har peiling? :stuck_out_tongue:
Neida, men her tror jeg Funcom vil se an situasjonen litt. Som nevnt i en annen tråd, jeg tror Funcom godt kan tenke seg å kjøre xbox-lanseringen samtidig som de kommer med en ny Biome, for å skape max hype. Den opprinnelig planen var nok å bare kjøre på med xbox-lanseringen, men nå har de råd til å utsette den litt hvis det gir høyere hype.

Jebsen kan konvertere 70m aksjer til 0,8kr stk og selge dem for 3-5kr? Tror han føler at han har fått sin del av kaka. :wink:

Da kjøper vel XI-kompisene også nå?