Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles ⚔ (FUNCOM)

Ja da! Fint å se 5000+ på twitch igjen…

6 Likes

Blir litt spennende å se om de kommer tilbake for å spille mere i dag…

Vilka då? Du får gärna utveckla dina inlägg!

3 russiske streamere som fikk CE opp i 5500-6000 viewers i går på twitch, Han største hadde 170k følgere.

4 Likes

Hva er status om dagen? Veldig stille på CE-fronten.

Blir nok litt ørkenvandring fremover

Ørkenvandring er stikkordet, og som i starten på Conan Exiles, du kommer til en oase med vann hvis du ikke har blitt spist opp av hyenene eller krokodillene på veien.

Funcom kommer til å slippe mindre content updates til både SWL og CE de neste månedene, og for CE sin del, så forventer jeg også at de kjører på med et lite salg eller to. Forhåpenligvis i forbindelse med en vellykket content update.

I Q1 2018 har Funcom planlagt å la Conan Exiles gå fra 2 kanaler (xbox digitalt, pc digitalt) til 6 kanaler (xbox, pc og ps4 digitalt + retail) samtidig som de slipper en medfølgende expansion og går ut av “Early Access”. Det er det jeg venter på.

Det hadde vært en bonus hvis de klarte å stabilisere patchingen til Conan Exiles, så det var mindre to skritt fram, ett tilbake, som de fortsatt driver på med. Dette i form av at man ser en klar endring i siste 30 dagers reviews på Steam. Da hadde jeg følt meg tryggere på de ovennevnte releasene.

4 Likes

Man kan vel anta at alle titler havner på både Halloween og julesalg på Steam og Xbox store.

Verdt å merke seg at reviews på Steam fortsatt bombes av kineserne. Snittet er slettes ikke verst nå hvis man ser bort fra disse.

2 Likes

Si meg, er dette med kinesere som ødelegger snittet på review en 'never ending story?

De er mange :joy:

Merkelig at kineserne er så opptatt av akkurat CE, har andre spill sett noe lignende? Skulle jo tro det var en organisert kampanje…:male_detective:

2 Likes

'http://www.pcgamer.com/steam-review-bombing-is-working-and-chinese-players-are-a-powerful-new-voice/'
Noen spill som har blitt review-bombet:
Nier: Automata, GTA 5, Crusader Kings 2

Utdrag fra teksten:

Did those negative reviews actually affect sales of either game? Hard to say for sure, but probably not—both have already sold loads of copies. “On the per-game basis, it seems that review bombing doesn’t hurt short-term sales much,” writes Sergey Galyonkin, creator of SteamSpy. “Payday 2 sold more in the month after the [2015 microtransaction] controversy than in the month before, but they had a pretty big discount :slight_smile: And Ark sold twice as more in the month after the review bombing [over its expansion] than in the month before despite having a smaller discount during that period and no F2P event. Of course, this kind of reaction is usually because of the diminished players’ trust in the game, but it’s something that is hard to measure.”

Av de siste 60 reviewene, så er 19 kinesiske (og negative). Av de 41 gjenværende reviewene, så er 11 negative og 30 positive. Hvis du ikke er kineser som føler deg snytt, så er mao 73% fornøyde.

Det er totalt 13758 reviews. Funcom harsolgt 2% eller noe slikt til kinesere (de nevnte det vel i Q2-presentasjonen, men gidder ikke dobbeltsjekke). 2% av 620k (antall solgte iflg steamspy) = 12400 reviews. Det er mao plenty med misfornøyde kinesere å ta av. Funcom skulle nok likt at Steam innførte regioner for reviews, men ettersom de akkurat endret på review-systemet, så tviler jeg på at det skjer. Veldig interessant om Funcom klarer å gjøre noe med Kina-problemet sitt.

2 Likes

Droppe det markedet da. Funcom kan jo ikke bare sitte og se på.

Så du tenker at Funcom skal refunde 12.000 kinesere? Det er neppe noe nysalg i Kina med tanke på at du i utgangspunktet bare ser reviews på ditt eget språk, så kinesere ser noe sånt som 90% negative reviews under “recent”.

Nå er det relativt mange potensielle kunder der jevnt over. Skippe hele Kina som marked på alle spillslipp høres ut som en dårlig markedsstrategi.
Tror heller at en trenger å legge øret til marka, forstå situasjoner, og finne ut hvordan Funcom kan gjøre det like bra eller bedre enn sine konkurrenter også på dette markedet er fremgangen.
Business er business.

3 Likes

Heldigvis så jobber Funcom med servere i Asia.

Hvis jeg hadde drevet en restaurantkjede og fikk 4 av 5 stjerner på tripadvisor i alle byer unntatt London som gav meg 1 av 5 så hadde jeg lagt ned den i London. Ja jeg mener de bør droppe Kina som marked i noen år.

2 Likes