Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles ⚔ (FUNCOM)

Nej precis. De hade t.ex. ingen hjälp med Xbox test

Feature freeze vil ikke si at de er ferdige, men at de ikke legger til nye features. De har da finpuss og testing igjen. Det er det featuresettet som skal ut til lansering.

Det du tenker på er day 1 patch. Var iallefall det som stod på lappen?

De snakket om feature freeze på onsdag i sist stream. Og ja, det er day 1 patchen for konsoll. På PC håper jeg den er på live i god tid før lansering.

Day 1 patch kommer vel somregel etter at endelig version er sluppet. Jeg tror ikke vi kommer til å se tidlig slipp på pc. Jeg håper ikke det. Full fokus på proffesjonell testing partner og skikkelige resultater. Se på de store studioene. De bruker kun massene for å kjøre stresstest. Resten skjer med proffesjonelle partnere.

1 Like

Prøver meg på et middelvei scenario: Funcom slipper CE som lovet på dato og spillet fremstår «nytt» med mye oppdatert innhold. Imidlertid bugger spillet på grunn av dette nye innholdet nok til at det murres i spillerbasen med noe avventende reviews som resultat. Snakker ikke Xbox launch repeat men dog… Hva skjer da? Hvor lang tid har Funcom brukt på patcher i snitt? Snakker vi 1-2 mnd med bugfix da? Tenker på at patcher må godkjennes og den slags. Er ikke ute etter å baisse men ut i fra at jeg får følelsen av @Evilfreud og @Christian som begge besøkte Funcom ikke nødvendigvis er helt samstemte i hvor godt Funcom ligger ann så er det nok for meg til å stille spørsmålet om hvordan markedet vil vurdere et slikt scenario.

3 Likes

Etter slipp av CE EA så endret funcom patcheregimet fra 1-2uker til 1-2måneder. Grunnen var at det er mer effektivt å jobbe sånn i lengden. Når CE slippes 8 mai. Kommer de til å jobbe døgnet rundt med å patche feil og mangler de ikke har sett.

De fleste spill som slippes idag har bugs av varierende grad.

Kingdome come som er en av superhitene kom med en 25gb! patch igår. Så det er ingen som forventer et 100% polished og buggfritt spill.

1 Like

På PC klarer de å få ut kritiske patcher på 1-2 dager. På konsoll, så tar det minst en uke. De kan holde et ganske høyt tempo på patchingen i noen uker, etter det er teamet brent ut.

Spillet har samme hva gått igjennom 1000x mer testing nå enn det hadde ved EA-release, så mengden kritiske bugs burde være mye lavere. De har gjort en god del endringer som skal ut på live i ettertid, som vil kreve ekstra testing, men basen alt er bygget oppå er mye bedre. Jeg håper virkelig Funcom har tenkt å få fikset testlive-versjonen på PC før lansering og så få den ut på live før launch. Det vil gi dem et noen uker med testing før lansering på konsoll, som tross alt er den viktigste delen av denne releasen.

Størrelsen på patchene har ingenting med hvor mye de fikser. Det har først og fremst med hvor effektivt du gjør patchingen. Kingdom Come har 71% positive reviews, så omtrent som EA-versjonen av CE som hadde rundt 67-68% et par dager inn i lanseringen.

Det er ingen tvil om at Funcom hadde fullt fokus på testing og tok konsoll-releasen av et multiplayerspill som CE veldig alvorlig. De hadde selv sett hvor dårlig det gikk på Xbox. Uoverensstemmelsene mellom meg og @Evilfreud ligger vel på hvor “enkelt” det er å teste et spill som CE i et lukket miljø med et begrenset test-team vs å teste i et åpent miljø med titusener av spillere.

Det sistnevnte kommer til å finne, som test-teamet vil slite med er bl.a. exploits, som man gjerne finner ved tilfeldigheter.

3 Likes

“will INHERENTLY be more UNSTABLE”

Tror vi att den innerste sirkel i Funcom vet hva de driver med? Eller hiver de ut CE 8/5 å håper på det beste… :wink:
Jeg vet ivertfall hva jeg tror.

Takk for gode svar @Evilfreud og @Christian !

Tror absolutt de vet hva de driver med og ser at de gjør justeringer basert på læring fra Xbox launchen. Grunnen til at jeg spør som jeg gjør er det som @Christian formulerte bedre enn meg. Testing i et kontrollert miljø vs testing på massene og hva det utgjør av «risiko» for kursen etter launch. Lurer på dette ift om jeg tør å sitte over launch med aksjer og ev. hvor mye.

1 Like

Eneste måte å teste på massene er å slippe det løs på Live. og ikke bare Testlive ( testlive har ikke såå mange spillere). Og slipper man HELE CE 1.0 løs før release så ødelegger man hele pr effekten.

3 Likes

Den er jeg med på…og da sitter jeg igjen med en restrisiko som jeg som investoramatør vel da har svaret på hvordan jeg bør håndtere…Ref at jeg gikk inn på gamle 3.2ish og ble med hele veien ned til 2 og opp igjen. Gevinstsikring is the name of the game (?) :joy:

1 Like

Aldri dumt å gevinstsikre. Personlig er jeg ikke så bekymret. Jeg stoler mer på et proffesjonelt testmiljø enn småsvette nerder som whiner og skriker.

2 Likes

Nope, du kan slippe alt som har med game mekanikk før 8. mai, og på 8. mai, så slipper du utvidelsen osv. Det er det jeg antok (og forsåvidt fortsatt antar) de vil gjøre.

2 Likes

Da får man 2 builds. Jeg tror ikke de kommer å gjøre det ( håper egentlig ikke de slipper så mye mer heller faktisk. Evt slippe småting som skal testes på testlive.

Oh well, vi får se hvordan det går. Det var i hvert fall betryggende å se at jeg tok feil angående planen for patching av xbox. :slight_smile:

2 Likes

Nu kan du döda med ett avhugget ben :wink:

Hvis funcom skal være trygge på at spillmekanikken funker som den skal til launch, må de kjøre det på live med virkelige brukere. Du klarer bare å teste så mye i et syntetisk miljø. Profesjonelle testere tester det de skal, men sjelden utenfor boksen. De finner mye, men du må ha virkelige brukere for å være trygg.

Jeg tror Funcom kommer til å slippe all spillmekanikk på live før launch, men at de holder igjen nye områder. Jeg tror de hadde gjort lurt i å slippe nye områder på live før launch også. Tilbakemelding fra ekte brukere er uvurderlig.

Edit: jeg tror funcom har kontroll, og gjør det rette frem mot launch.

3 Likes

Viss man er i pluss nå på sin investering i Funcom, er det kanskje lurt å selge?
Vi har all usikkerheten rundt spillet. Trumperen hamrer på stortromma si, med jamne mellomrom. Jebsen kan jo plutselig starte ett massivt ned salg, gud vet hvem som skal ta i mot alle de aksjene.
Har hørt via noen bekjente att flere butikkkjeder, sliter med skikkelig dårlig økonomi. Disse skal motta hundretusener av kopier i starten av Mai. Får for guds skyld håpe att de må forhånds betale disse.
Det går også rykter att Funcom er kommet på kanten med firmaet som kvalitets sikrer CE. De vil ha dobbel betaling for å fullføre testingen. Gud bedre skulle dette skje. Hørte att den opprinnelige summen var meget høy. Veldig synd om mesteparten av pengene Funcom fikk inn på siste emien går med her! Funcom vil da ikke ha noen annen løsning enn å ta en ny emisjon.
Nei ser jo det jeg også att her er det ikke så rent lite som kan gå galt. Men men, risiko er det jo i de fleste aksjer, er liksom en del av gamet.
Edit:
kan desverre ikke oppgi kildene til det jeg skrev over her, mye av dette kom frem en sen nattertime etter bøttevis med vodka shotter. Men det skal visstnok være hold i det meste.:wink: