Kanskje ikke etter fredagsvideoen som var. Men man har veldig god innsikt i hvordan spillet ligger ann. Desuten tror jeg det er dekket av NDAen man signerer.
Ja detter helt sikkert! At det ofte syndes mot dette betyr ikke at det ikke er slik.
Dette er jo et sentralt tema i rettsaken mot funcom, hvor mye info de hadde om spillet og sånt. Så jeg mener at lukket beta vil være insideinfo, da snakker vi om begrenset beta med maks noen hundre. Ikke sånn public beta alle kan delta i.
Jeg tviler meget sterkt på at det er innsideinformasjon å være betatester. Da er også alle ansatte i Funcom i innsideposisjon også da eller? Nei selvsagt ikke. Det spiller ingen rolle om du syns det er et knakende godt spill. Eller at du vet om en bug som ikke er blitt innrapportert. Jeg vet ikke hvordan noen skulle tro at det er innsideinformasjon.
Jeg har aldri måtte signere på at jeg ikke har lov til å kjøpe aksjer i et selskap når jeg har blitt innvilget som betatester.
Folk må skille mellom f.eks. å vite hvor mange forhåndsbestillinger et selskap har fått inn og om de ansatte / testere tror det ene produktet vil slå an i markedet ut i fra et subjektivt inntrykk av spillet i en pre-launch fase.
Det kommer helt ann på hvilken fase du er beta tester i. Jeg har også deltatt i en 30-40talls ulike betaer og Alfaer, og de fleste av dem er såpass store at det eneste kravet er at du ikke legger ut bilder på nett. Andre har hatt NDAer lange som en vondt år.
Slapp litt av da… var bare et spørsmål
Dersom du legger ut youtubevideoer av spillet du er betatester i så kan du bli saksøkt ja. Men du får nok ingen reaksjon fra rettstaten om du kjøper noen aksjer i selskapet som du har testet produkter til.
Jeg føler jo selv at jeg har såpass kjennskap til spill at jeg ved å teste spillet vil kunne si noe om sjansen for suksess. Men det betyr likevel ikke at det er innsideinformasjon.
Dersom du ber om et møte med ledelsen i funcom og setter deg ned og prater i en time så får du mye informasjon, men ingen innsideinformasjon. Hver gang ceo skal uttale seg til deg så må han tenke gjennom hva han sier slik at det ikke kommer ut noe som er innsideinformasjon. Det betyr ikke at han teiper igjen kjeften med sølvteip før møtet begynner for det.
Eksempler etter mitt eget skjønn:
Innside info:
- Salgstall, priser, forhåndsbestillinger, pengeinnhenting, reforhandling av kontrakter, inngåelse av nye kontrakter etc.
Ikke insideinfo:
- Testing av produkter, ledelsens syn på driften av selskapet, ledelsens syn på muligheter i markedet fremover, antall server crashes per dag under betatestingsperioden, hvilken retning ledelsen mener spillet bør ta fremover (mer pve/ mer pvp/ mer innhold/ større verden) etc.
Prøver… Men ikke så lett nå i julestria!
“What we answered was that we can’t talk about a PS4 version right now.”
Det betyr vel strengt tart at PS4 er innenfor
Funcom mener de kan gi ut forventet net income på CE uten at det er innsideinformasjon.
Nettopp! Det mener nok enhver jusekspert på området også. Så lenge det de faktisk sier er noe i området slik:
Spørsmål: Hvor mye kommer dere til å ta betalt for CE og hvor mye vil dere sitte igjen med?
Svar: Dette har vi ikke sagt noe om enda, men hvis jeg var deg så ville jeg sett litt rundt hva som er vanlig i markedet. Du vil da se at det ikke er uvanlig at selskap på vår størrelse sitter igjen med ca. 67% av salgsprisen. Du vil også se at det er vanlig at selskapene som selger survival spill pleier å ta $29.90 for sine produkter. Vi sikter oss inn på legge oss på det vi kan kalle helt “normal prising” for CE.
Vipps, ingen innside info er gitt, men spørsmålet er besvart.
Den analysen som ble gjort mente at Funcom ville kunne sitte igjen med mer enn konkurrentene per solgte spill.
Jeg kan ikke se at de har sagt det. De har sagt at de sitter igjen med vesentlig mer enn hva som ble skrevet på Tekinvestor.no. DET har de sagt ja
Tidligere har ceo sagt at Funcom har en avtale om royalties som de er meget godt fornøyde med. Samtidig ble det også sagt at den avtalen var så god at de ville bruke den som mal for alle fremtidige royalty avtaler. Så sa han at det i markedet er vanlig med royaltyavtaler som ligger mellom 5-15%.
Da hoppet jo alle på og tippet 10-15%. Jeg var vel den som tippet lavest på 7%. Kanskje de betaler 5%? Noen gang tenkt på det?
“20 dollars per copy net to the developer is higher than its competitors in the same segment”
Med dette sitter de igjen med $20 pr.spill!
Ja Orion skrev det ja. Jeg tenkte på Funcom.
Same segment er jo early access survival spill. Og de spillene der er laget av guttegrupper på 2-10 stk på lave budsjetter. At Funcom derfor kan sitte igjen med mer enn de konkurrentene er jo ikke noe overraskende. De har 40-50 stk i en trimmet organisasjon som bidrar. Sånn sett så kan Funcom enten ta en høyere pris eller lage ekstrapakker som de andre ikke kunne. Xbox vil også trolig dra snittprisen opp for Funcom.
Og det var ikke tilfeldig
Et alt for enkelt regnestykke så klart og prosentsatsen er nok for høy, men poenget var å få frem at det ikke er innsideinformasjon alt som ledelsen gjør, utviklerne vet og spilltesterne mener.
Jeg tror vi må innse at spillbransjen er litt forskjellig fra andre bransjer. Er litt spesielt for kunst som dataspill. Ser du for deg at en markedsføringsperson kommer opp med et slagord som alle bare instinktivt skjønner at kommer til å fungere bra for Statoil. Hvis du da jobber i et børsnotert PR byrå så er det vel ingen som vil mene at denne personen besitter innsideinformasjon som han ikke kan handle på?
Det ville jo vært helt rart. For min del blir dette med betatesting av spill og samtaler med ledelsen eller spillutviklere i Funcom det samme.
Jeg tror heller ikke beta-testere er i innside-posisjon. Som du sier så er jo ikke vanlige utviklere det. Men alle kan komme over innside informasjon (og da skal man ikke handle på dette så klart).
Owners