Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles ⚔ (FUNCOM)

CE hopper litt oppover i noen land på X-Box . Er oppe på 11 plass nå i UK og 7 plass i Spania.

10 Likes

Klatret på GTS i primetime både lørdag og søndag. 57 reviews så langt dette døgnet.

1 Like

3000-3200 salg det da. Bra det.

1 Like

Er det skrevet noe sted om hvor mye det er antatt salg på ps store top listen? Conan på 4 plass for mai. Mulig jeg har lest om det er forbifarten.
Kan man anta mellom 300-500 tusen? Er det i overkant?

plass 37 GTS til morningen. Godkjent.

Ps4 fremdeles #3 i USA. # 1 i Tyskland. Det selges ennå bra masse spill på ps4 6 uker etter release.

1 Like

Vet ikke om det er blitt nevnt her (Beklager latskap; orka ikke lese gjennom alt); men sjekka X-box store’en i går og Conan Exiles var på tilbud (299 kontra 399 mener eg). Vet ikke hvor lenge det har vart.

Nedgangen i googles søketrend begynner å bli relativt liten, rundt 15%. fra forrige uke Tipper dette reverseres når Funcom kommer med DLC-en og alt det nye gratis innholdet og patchingen og at det gir en boost for en periode, med tilsvarende boost i salgstallene. :slight_smile:

Bedre illustrert ved å sammenligne over 90 dager. EA-launchen i lyseblått:


Søketrenden for EA var et par prosent lavere, så jeg har justert for det. VELDIG mye høyere interesse nå enn det var like lenge etter EA-launch. Jeg får mer og mer tro på at Q2 2018 kommer til å bli vesentlig bedre enn Q1 2017, og at Q3 og Q4 2018 kommer til å gi vesentlig bedre salg av CE enn tilsvarende kvartaler i 2017. Spillet er rett og slett vesentlig forbedret.

Hvis man ser på Steam review-tallene, så synker heller ikke de så mye nå, og dette er ikke plattformen hvor Funcom selger mest.

Sammenlignet uke #6 reviews på Steam, nå var det på 273, etter EA så var det 245. Mao, selv hvis man bare ser på Steam, så selger CE bedre nå enn ved EA. Når man tar med PS4/Xbox-salget i tillegg, så blir det veldig, veldig mye bedre. Jeg regner med at når CE gikk fra å ha solgt 1m til 1,4m, så var ca 60% av salget på konsoll. Mao, så kan det se ut som CE selger 2 - 3x bedre pr dag nå enn tilsvarende tidspunkt ved EA-launch. Lover godt for resten av 2018. Det er fin korrelasjon mellom review-tallene og google trenden. :slight_smile:
image

34 Likes

Takk for god analyse

1 Like

Hei,

Kjempebra.
Har du sett på når spillet går fra mixed til mostly positive reviews ut fra trend?

Med siste 30 dager liggende på 71% positive reviews? Da snakker vi 2019.

3 Likes

Dere som spiller Conan, hva tenker dere om at Funcom hadde sett på å lagd et open world spill ut av Morgan Kane bøkene. Er jo 83 bøker med utallige karakterer og historier fra 1855 til tidlig 1900 tallet. Det meste er fiktivt, men blandet med ekte amerikansk historie.

Ser jo at Red Dead er den store konkurrenten, men måtte innom her å høre hva folk tenkte. Hvis noen har noen tanker?

Open world sjangeren nærmer seg metningspunktet.

Skal man lage open world trenger man MYE innhold. Og da tror jeg IPene funcom har idag dekker dette greit.

De har jo utalt at det er der fokuset deres ligger fremover. På IPer de kontrollerer.

Nå kjenner jeg ikke til MK universet. Men er det godt etablert og har mye historier så kunne det jo vært aktuelt for noen å plukke opp. Mange som liker å finne ferdige IPer å bruke. Men jeg er desverre redd at bråket rundt WR har svertet den IPen for LANG tid.

2 Likes

Er vel mest i Norge sakene om Morgan Kane har vært mest skrevet om, så er vel ikke så bekymret for rykte til Kane. Isåfall matcher det karakteren :wink:

Kane har som sagt 83 bøker med innhold, så burde være interessant for noen, men takk for svar. Kanskje noen andre har noen meninger å?

Klar over at det er off topic, men måtte bare lufte blant dere som spiller. Red Dead var jo originalt lagd fra starten av fra Rockstar, så at Kane ikke er verdenskjent ser jeg ikke noe problem med. Zane Grey / Louis L’amour kan ikke sammenlignes med Kane bøkene. Men igjen, fikk litt tanker, så takk for det JCP og Evilfreud.

Tanken min er at et storydrevet open world spill er omtrent det mest kostbare prosjektet du kan sette i gang med. Mao, slike ting som Funcom holder seg langt borte fra. :stuck_out_tongue:

5 Likes

Tråden passer kanskje bedre her… Kan noen forklare meg hvorfor ting er så tullete gjennomført om dagen med CE? Dette er kun PC, og har ikke engang tatt med ps4/Xbox…

14 juni «Sizable patch kommer kl 5»
14 juni «Sizable patch utsettes en dag»
15 juni «Sizable patch utført»
15 juni «Livestream er kansellert»
15 juni «Hotfix PC pga sizable patch»
19 juni «Hotfix PC pga sizeable patch»
19 juni « Testlive med major fixes kommer iløpet av dagen»
19 juni «Testlive utsatt, kommer senest i morgen»

Så kommer det vel like mye meldinger om akkurat drt samme de neste dagene, og ukene.

Ikke minst for å snakke om testlive som endres 0-4 ganger i uka.

Er det noen som virkelig syntes dette er en god måte å drive Twitter og steam updates på med tusener av følgere? Aldri sett et annet selskap gjøre det. Blir som at et selskap skulle gitt ut børsmeldinger hele tida, da blir til slutt børsmeldingene lite verdt. Vet ikke hvorfor de syntes det er bra, men å kalle det en god kommunikasjonskanal er jeg tvilsom til.

Å si at dette spillet gikk ut av EA, er jeg usikker på om var det riktige valget. Kunne vært lansert på konsoll med «Major updates and new biomes» med et fancy navn fra Joel, også kunne «full lanserings»-metodikken bli brukt mot jul, etter at spillet hadde blitt terskel med mange flere «500 fix», «Sizable patches», osv. Spillerbasen dropper litt mindre nå enn EA. men er fortsatt latterlig hardt nedover på ingame. Så kunne Pets, sorcery, DLC osv kommet med en ny biome og full lansering. Syntes det er litt rotete i måten ting blir gjort på. Potensialet i CE er fortsatt stort, og syntes ikke øynene kun skal rettes mot MYZ, selv om det er det som er mest spennede om dagen. Jeg tror boosten med PR fra mediene og store streamerne osv hadde blitt mye bedre om spillet hadde full lansering senere med mye mer innhold…

6 Likes

Alt du nevner over er megapositivt sånn egentlig.

Et problem idag er at studioer dropper support så fort et spill lanseres og at de ikke kommuniserer noe.

Funcom kjører full support og bugfixing. Samtidig kommuniserer de ALT til spillerene. Det betyr at de av og til sier det skal komme en patch for å så si at den må vente en dag eller to pga en kritisk feil. Som spiller DIGGER jeg dette. Fordi jeg vet at de bryr seg om spillet jeg liker.

Bare å slutte å mase om sorcery, det kommer om det kommer. Pets er annonsert og kommer engang i fremtiden. DLC kommer i Juni så det vil si ca nå. SPillerbasen er ned og det er helt som forventet. Dagens kart er ferdig og det vil ikke komme flere biomer til det kartet. Jeg tror det bunner ut i tekniske utfordringer som gjør seg gjeldene på eldre Xboxer og PCer. For alle som spiller synes det er rart med det tomme området nord for Svungelen. Men nå er det meldt at kartet er ferdig så da er det ikke noe poeng å mase mer om det. “Mer innhold” er alltid relativt og jeg tror du glemmer lanseringsvindu. Spillet ble sluppet på et gunstig tidspunkt med lite konkuranse. Nå som blant annet fallout76 er lansert er det godt mulig at flere hadde droppet CE.

Virker som du glemmer at CE er en ubestridt suksess for Funcom på alle mulige måter. DE har solgt LANGT over det som var forventet. Nå er det snart Myz tid. :smiley:

15 Likes

Lanseringsvindu trumfet nok her ja. Forsåvidt enig i at det høres rart ut med 500 bug fixes og jesus patch 1-2-3 på et spill som skulle være “ferdig”, men som Evil skriver, sånn er det blitt. Nå som funcom blir større og sterkere og økonomien er sikret i lang tid, kan de forhåpentligvis ta seg bedre tid og lansere spill når de er klare og ikke når de er nødt.

4 Likes

Som aksjonær så håper jeg ikke de går tilbake til å bruke for lang tid heller, pga. Hvordan kursen operer under slike forhold. Som spiller så er det dog motsatt :laughing:

2 Likes