Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles ⚔ (FUNCOM)

Tror også det er greit å vite at Teamet back CE er ca 40 personer. Og de har brukt litt over 2 år. Teamet bak GTA V var ca 1000 personer og de brukte 4-5år.

Så det er greit å sette ting i context av og til.

12 Likes

Yes, snakk om å sette ting i kontekst. Sammenligne et lilleputtespill som CE med en AAA tittel som har solgt over 95 mill kopier. Selvfølgelig er det ikke greit å lansere et spill med så mye bugs som CE.

Det fundamentale med Funcom er at de klarer fortsatt ikke lage et spill som engasjerer spillere, de er god på markedsføring og skape blest om spillene sine så de selger helt greit. Problemet er at de klarer ikke engasjere i det lange løp så spillerne blir fort lei og går videre. Men for de fleste her inne virker det som det er greit at man selger et par millioner så skifter fokus over til neste spill.

Synes Funcom er dyktig på pr og markedsføring så har god tro på de som publisher, Ser veldig lovende ut det jeg har sett av MyZ, spillet virker veldig polert og en mix mellom realtime og turnbasert kan bli veldig godt mottatt.

1 Like

Hva mener du med at de “fortsatt” ikke lager spill som engasjerer spillerene.

Jeg vil påstå at CE engasjerer rimelig greit. Det selger langt over forventninger og folk har mye spilletid.

Forstår jeg deg rett når du mener " et par millioner solgte" er for dårlig for CE? Hvilke forventninger hadde du ? til antall solgte på CE?

4 Likes

Når du taper over 60 prosent av spillerbasen på under en mnd så engasjerer ikke spillet i det lange løp. Jeg hadde ingen spesielle forventninger til spillersalget men etter å ha lest her på Tekinvestor om ARK og Rust killeren CE så må jeg vel si at alt under 3 mill solgte spill på alle plattformer de er tilgjengelig på er skuffende.

Forøvrig synes jeg Funcom traff bra på både sjanger og tidspunkt med CE men føler ikke potensiale ble tatt ut.

1 Like

“Tapet” av spillerbasen er ganske innenfor det som er normalen blant spill og i sjangeren. Funcom har selv pratet flere ganger hva de forventet av CE ( bare se rapporter og presentasjoner før EA launch). Og vi har blåst de tallene rimelig heftig.

Dette er forsåvidt ikke en kritikk til deg men generelt til flere. Så kan det være greit å sjekke litt hva som er standard i bransjen og ikke minst hva selskapet guider selv. Det kan iallefall sette forventninger mer korrekt. Siden det virker som mange har forventninger som til tider er noe høye.

Kan også være verdt å merke seg at Sandbox survival sjangeren i stor grad er døende.

5 Likes

Skuffende? :smiley: folk är roliga…

Titta procentuellt hur många av dom som äger ARK spelar och hur många som äger CE och spelar… på PC

Och Funcom snart är inte bara CE, SWL… men kommer nya titlar :wink:

Ikke akkurat unormalt dette her. Har vært borti Blizzard sine AAA games som har gjennomgått akkurat samme etter launch (Diabo III, Starcraft, WoW). T.o.m Heartstone hadde en kort periode med ganske mange hotfixes over et par dager etter nytt content ble sluppet. Plenty av andre eksempler også - Warframe, et F2P spill kommer ofte med flere oppdateringer på 1 dag etter content release. 7 days 2 die, GTA V og mange flere jeg ikke kommer på i farten.

Jeg syntes virkelig det, ja. Å slippe et spill som i ettertid viser seg å ha noen bugs som ikke ble oppdaget er ikke akkurat unormalt; ikke for AAA titler heller!
(Sjekk denne review’en til Mass Effect: Andromeda f.eks)
Dette er vell nr.3 i den IP’en, og sånn sett så burde de jo ha nok kontroll på programmering og design til å kunne unngå de bugsa som dukket opp.

Så da kaster jeg ballen tilbake til deg og spør: Syntes noen det er greit at et selskap slipper en tittel som viser seg å være buggy uten å følge det opp med bugfixes og respons til kundene?
Argumentet “Ja, men de burde ikke ha sluppet et spill med bugs i det hele tatt” er fallitt IMO, fordi det er bare teoretisk mulig å slippe et spill med 0% bugs.
I realiteten har man et marked, investorer og en fanskare som presser på for å få ut spillet so fort som mulig. Dersom et selskap drøyer for lenge med release kan det også sende negative signaler, så det lar seg ikke gjøre å sitte å bugteste et spill i 6 måneder når det i teorien kan slippes slik det er. Da er det bedre at man tar de bugs som dukker opp etter release i form av hotfixes.
Det er slik jeg ser på det som både gamer og investor. :slight_smile:

9 Likes

I en ideell verden er jeg enig med deg.

Spillet kunne med hell vært mer stabilt både ved EA- og full-launch.

Men det er en rekke forhold som trekker i motsatt retning, og som gjorde at Funcom har kjørt EA- og full-release slik de har gjort:

  • EA-release var påtvingende nødvendig for å få inn penger, raskt
  • Funcom ønsket å bli den første utvikleren i bransjen som beviste for seg selv og andre at det er mulig å utvikle et såpass stort og komplekst spill ila. ~12 måneder i EA - dette har de klart
  • Funcom er og forblir (forhåpentligvis) et relativt lettbeint og lite selskap - teamet bak CE er lite, og har bygget enormt mye verdifull UE4-erfaring gjennom CE-prosjektet
  • Sammenligner man CE med konkurrentene i sjangeren (her: Ark, RUST, DayZ, H1Z1 etc.) er spillet faktisk bedre rent teknisk, og bedre optimalisert
  • Man kan ikke sammenligne et spill av typen CE med AAA-titler med 5+ års utviklingstid og hundrevis med utviklere
  • Spillertapet etter full-launch er vesentlig mindre enn ved EA, Google-trenden holder seg bedre, reviews er bedre, salget holder seg stabilt høyt på PC og PS4, og DLC kommer snart

Kommunikasjonen det henvises til på Twitter anser jeg for øvrig som uproblematisk. Åpenhet, åpenhet, åpenhet. At det er knuter på tråden unverveis i et slikt utviklingsprosjekt er gitt, og spillerne reagerer i all hovedsak positivt på hyppige, om enn iblant litt skuffende meldinger.

Neste store prosjekt fra Funcom vil garantert ikke kjørt så hardt, så raskt og så på en knivsegg som CE. Nå er økonomien sikret, og krigskassen full. Neste prosjekt vil garantert bli en mer gjennomtenkt, stabil og kontrollert reise.

4 Likes

Hvor mye kroner er investert i CE og hva sitter de igjen med? Dette definerer suksess eller ikke. Antall solgte betyr dritt

Det finner du jo i regnskapet.

Ja, og poenget er at om du hadde kjørt CE på 70% rabatt så ville det solgt mye flere, men hva du sitter igjen med bør ikke være all verden. Derfor betyr antall solgte ikke alt.

Funcom produserer billig og trenger få salg for å gjøre god butikk

2 Likes

Og de sa vel strengt talt at spillets kostnader var dekket etter EA launch? Samt ved forrige kvartalsrapportering at videre finansiering av spillet var null stress?

Fordelen med å kjøre salg er at du skaper en større kundegruppe til fremtidige DLCer.

4 Likes

Spillet (CE) er i pluss tenker jeg, men med hvor mye er noe annet. Jeg tenker at de siden oppstarten av prosjektet har brukt ca. 10 mil USD på CE eller mer, og at de ved utgangen av 2018 har investert ca. 10-15 mil USD (ikke gransket tallene per nå og tatt beregninger for fremtiden) da de neppe har jobbet gratis for produktet siden lanseringen av EA. Så er spørsmålet hvor mye de har solgt for i samme periode?

Dato for DLC kommer i dag !

12 Likes

Ny review :

5 Likes

Synes denne er ganske dekkende:

Combat, while far from elegant, feels visceral and satisfying

Har ikke spillt så mye CE, men jeg var alltid fornøyd etter å ha overlevd en kamp. Litt samme følelse som jeg fikk med AoC i sin tid, bare bedre.

Min utheving

Also that said, Conan Exiles still doesn’t feel much like a finished product. Granted it has been in active development for a lot less time than its direct competitors, and the game has come incredibly far after spending just a year in Early Access. It’s also clear that the developers have no intention to stop working on it, so you can rest assured it will only get better as it goes. As it stands, the game is janky as hell. Should you choose to purchase this, what you will get is a whole bunch of impressive ideas thrown at a gorgeous map with just enough narrative backbone to stop it from feeling aimless. Regardless of whether you choose to play it solo or with others, Conan Exiles is a hell of a good time.

Reviews siste 30 dager på Steam er på 71%, og det er vel “janky as hell” som trekker ned. Dette er noe Funcom kommer til å forbedre markant framover. Gigantpatchen de kommer med nå snart er et tegn på at Funcom tar dette veldig seriøst og også hvordan de har tenkt å patche spillet. Mao, færre, men større patcher enn de har kjørt tidligere.

4 Likes

Jeg tror populæriteten til Ce kommer til å ta seg opp igjen, uten tvil. Potensialet er så stort.

2 Likes

Fordi Funcom heller utsetter når ting ikke er som de skal i stedet for å kjøre på for å unngå å tape ansikt. Det kan godt være at de gir seg en uke ekstra QA neste gang de skal kjøre på med en stor patch, så de slipper dette. Hvis man sammenligner patchingen i år vs EA-lanseringen, så er ting mye bedre. Jeg satser på at Funcom blir enda bedre til å patche i årene framover. Det er et stort forbedringspotensiale her. Både på kvalitet og kommunikasjon.

… At de patcher test-live ofte er et pluss, ikke et minus. :wink:

Du kan ikke slippe i EA på PS4, de har ikke noen variant av Early Access programmene til Steam/Xbox.

Jeg synes du stiller betimelige spørsmål, men jeg ser på det fra en litt annen vinkel. Funcom er fortsatt et AA-firma, som jobber seg mot å kunne levere AAA-kvalitet, men de er ikke der helt enda. :slight_smile:

2 Likes

A Aa og AAA handlet om budsjett kkke kvalitet