Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles ⚔ (FUNCOM)

Ja, men mitt inntrykk er at mange har lagt veldig mye vekt på listeplasseringene. Det har i hvert fall vært løpende oppdatering i lange perioder og stemningen har vært høy :slightly_smiling_face:

Når argumentet så faller er det jo litt interessant hva det gjør med folks forventninger til Q2.

Q2 er jo over, så at ting faller på listene er hlet ok. Reviews har man jo kontroll på så tallene sånnsett er jo spikret.

Poenget er jo ikke om ting faller nå, men at listen evt har vært feilaktig hele tiden. Det vil i så fall si at grunnlaget for sannsynlighetsvurderingen om høyt salg er dårligere enn det man trodde.

En hver analyse mister noe av sin troverdighet dersom et argument som støtter konklusjonen faller.

Problemet var at før Funcom kom med salgstall, så visste vi ikke hva review-tallene betydde. Jeg har regnet på antall salg mellom Funcom meldte 1m og 1,4m, tatt utgangspunkt i Steam-salget og antatt at det resterende er konsoll-salg og så fått meg en faktor jeg har brukt på konsoll-reviews.

Utfra ovennevnte faktor solgte CE fortsatt bra i juli, men fra slutten av juli, så har salget dabbet av. Det som blir interessant nå er hvor stor påvirkning pet-systemet får på CE-salget. Det tror jeg blir avgjørende for hvor tungt Funcom vil satse på CE framover i forhold til neste tittel.

4 Likes

Jeg er ikke uenig i at anslag basert på reviews er interessant og jeg har heller ingen motforestillinger mot hvordan du gjør utregningene.

Men de utgjør kun et premiss og uavhengig av det så har listeplasseringene som et annet premiss blitt tillagt stor vekt av mange, ikke minst når det gjelder troen på at CE har solgt mer enn bare bra på PS4, men særdeles bra. For meg er det merkelig om man da bare reagerer med et skuldertrekk hvis hele argumentet forsvinner :thinking:

Du og flere har vel også understreket at det er usikkerheter i estimater basert på reviews, så bortfall av et støttende argument som langvarig topplisteplassering er vel ikke irrelevant?

Greia er vel at både listeplassering og reviews er ned som tilsier at salget er ned. At salget faller tre måneder etter release er som forventet, spesielt når Funcom har hatt mindre fokus på CE ettersom de har hatt ferieavvikling. For min del, så var det gode salget i juni og juli et stort pluss og grunnen til at jeg har ca like mye aksjer nå som før lansering.

2 Likes

Nå tror jeg vi snakker forbi hverandre her… Poenget/spørsmålet mitt dreier seg om dette som jeg skrev:

Altså, jeg er selvfølgelig helt enig i at et fall i salg nå ikke er noen big issue. Det regner alle med i større eller mindre grad.
Det interessante er om noe av grunnlaget for salgsantakelsene i hele perioden etter PS4-lansering har vært feil. Det er litt bummer om førsteplassen og top 5 over en lang periode etterpå egentlig bare var surr. For det er jo grunnlag for Q2-antakelsene.

Det enkle svaret er at de mest opplyste rundt telling har vektlagt listeplassering mindre enn de som kun har hauseagenda. Siden listen i seg selv ikke sier noe annet enn “spillet selger”.

2 Likes

Hehe… DET er jeg i hvert fall helt enig i :grinning:

1 Like

Listeplasseringer er aldri noe godt grunnlag for å komme med estimater for salgstall, rett og slett fordi en plassering avhenger fullstendig av hvor bra spillene over eller under på lista selger. Jeg vil si at reviews gir en mye bedre pekepinne hvis man har fått kalibrert tallene. Faktoren endrer seg over tid, men ikke så mye. Så får man heller kalibrere mot inntekter hvert kvartal. :slight_smile:

2 Likes

Kan jo nevne at meldinger som 1,4 solgte og 1 mill solgte hjelper betraktelig for å stille kompasset og review pr salg.

2 Likes

Den lista har vi vel visst var feil siden 8 juni, da vi fikk svaret fra PS4 selv (Solgte som det 4 beste spillet i mai). Top downloads listene (Blog) stemmer ganske bra om vi sammenligner salg pr. reviews med alle titlene som ligger der. Tror ingen som har regna på det har brukt de listene på PS-sidene til noe som helst, eneste har vært gratis reklame for FC. Kommer vel ny blogpost de nærmeste dagene, så vi får enda en checkpoint av salg opp mot andre titler.

7 Likes

Hva er deres estimerte salgstall per dato? Interessant å høre.

Kommer ann på om du regner med humble bundle eller ikke.

Med Humble bundle 2 mill.
På PC .

Sist jeg sjekka, så 1,84m +400k humble bundle. Det er noen uker siden jeg sjekket, men salget hadde dabbet av på det tidspunktet. De 400k fra humble bundle kan holdes utenom ettersom jeg bruker steam purchase reviews til å estimere salg på PC.

3 Likes
4 Likes

Google trends kan også brukes for å bekrefte at vi ikke er på bærtur med estimatene.

https://trends.google.com/trends/explore?date=today%205-y&q=Conan%20Exiles

1 Like

Hvilken fordeling på plattformene har du?

Fra 1m til 1,4m så var det ca 160k PC, 240k konsoll hvis jeg husker rett . Jeg tror andelen salg har vært enda høyere på konsoll etterpå, men har ikke tallene foran meg. :slight_smile:

3 Likes