Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles ⚔ (FUNCOM)

Mounts oppdateringen var bra den ja. Skapte like mye (søke) interesse om spillet som den store Frozen North expansionen gjorde i 2017. Dette nyttårsuke peaket på 22, i fjor på 15 og året før på 7. Pen utvikling det for et tre år gammelt spill.

Det er jo veldig bra at Funcom har en økende aktiv spillerbase. Det gjør at DLC-er selger stadig bedre. Det jeg lurer på er om Funcom kan klare å lage en fjerde peak på rundt 100, sånn som de hadde ved EA lansering, full lansering (også PS4) og når spillet var gratis på PS4 en måned. Jeg tror det kan være mulig, men da må Funcom gjøre noe smart. Akkurat hva de bør gjøre vet jeg ikke. Nytt map? Ny game mode? Også er jo spørsmålet om et nytt map/game mode er noe som kommer gratis, eller om det blir en betalt DLC.

3 Likes

Yup, håpet mitt på en torsdag ville vært peak mellom 10-11.000 med 14.000 i helgene, men det slås jo lett, og fortsatt også ^^ Veldig fornøyd, men hadde vært fint med offisielle salgstall/inntektstall. Dette kvartalet vet vi at de største endringene i inntektene kommer fra nettopp mounts update, så vi skal se påvirkningen ganske klart i Q4 rapporten. :slight_smile: Må selvsagt ta høyde for at Q3 og Q4 har litt forskjellige inntekter pga. jul osv.

Bunnlinjen er økende Christian ^^ Det er jo det viktigste og det som virkelig skaper volum på sikt. Mange som snakker om CE faktisk. Flere streamers har nevnt det i det siste at de enten skal spille det eller savner det fordi de syntes det var gøy. Kanskje Funcom har vært i kontakt med dem ila 2019? :slight_smile:

Tycker Funcom borde kontakta Sony och få sänkt priset på originalspelet av CE motsvarande sänkningen på Complete & Deluxe utgåvorna. Som det är nu kostar originalspelet 549:- vilket är mer än både Complete & Deluxe:

Håller inte med. Complete och edition ska vara lite billigare i baspriset än basspelet för att kunden ska känna lusten att köpa de här = mer pengar till Funcom.

Dock lite irriterande för någon som råkat köpa basspelet och sedan upptäcker att utgåvorna med mer innehåll kostar mindre. Som salt i såret måste man då lägga ut mer pengar på DLCs eftersom det ändå är billigare än lyxversionerna.

Men i och för sig, är nog inte så många som är så klantiga då :joy: :wink:

Inte omöjligt de sker prisjustering men de ska alltid se ut som de är billigare på de större utgåvorna :slight_smile: thats why you should by them :wink:

Jeg vet ikke om jeg er enig med deg her. Man tjener kanskje mer per salg på denne måten men har man en lav(ere) pris på grunnspillet så får man jo flere til å prøve spillet som igjen vil føre til flere salg av DLC’er (og slik som jeg ser det større inntekter over tid). Dette har jo funket bra for f.eks PD2 . Jeg tror at SB tjente sykt mye på å gi ut de 8mill kopiene gratis på steam :slight_smile:

2 Likes

Jag håller med om att de borde prisjustera spelet på PS4 och sänka det.

Håller inte med dig om PD2. De var ett kortsiktigt bra val men långsiktigt riktigt dåligt val att ge ut 8 miljoner gratis kopior samtidigt som man sa att all content framöver kommer vara gratis. De är ju därför man nu ändrat sig och börjat släppa betal DLC igen. Funcom gör det mycket bättre och man har inte kannabaliserat spelet ännu.

Det var jo genialt med tanke på at planen deres var de skulle stoppe utviklingen av PD2 litt over et år etterpå :wink: Grunnen til at de har endret dette nå er jo at de ikke har hatt noe valg pga at OTWD failet. Men skal ikke la dette bli en diskusjon om SB :slight_smile:

Håller med. Det är dumt och jämföra Funcom med Starbreeze som hade/har katastrofala strategier.

Starbreeze hadde samme strategi som Funcom, korte utviklingssykluser med mye tilbakemelding fra spillerne. Problemet var at de gikk bort fra denne strategien og brukte mye lengre tid på spillene og spredte seg til andre bransjer (VR b.la.).

Mutant Chronicles og hvordan det går der er vel det som avgjør hvor forskjellige de to selskapene er. Inntil videre så er Funcom også en one-hit-wonder. :slight_smile:

3 Likes

Det må komme mer snart fra Funcom også😲

Problemet til SB var at de mistet den kreative delen.

Og når du lar ulærde idioter som har som ansvar å lage Pd2 merch styre utviklingen av et nytt spill så e det dømt til å gå galt.

Når øvrig ledelse ikke skjønner at det var den kreative delen som gjorde SB genialt så er det dømt til å feile, noe det også gjorde ;D

1 Like

Funcom ser ut til å ha holdt på folkene bak CE i Oslo, så er jo spørsmålet om de i USA har samme egenskaper med MC. Det har jo vært noen utskiftninger der, det kan tenkes at ledelsen oppdaget noen problemer med sammensetningen av teamet som ikke var helt bra.

Var vel en leder i USA som ikke var særlig bra, han ble jo tuppa ut.
Så det problemet virker å ha blitt løst.

Ser at Conan Exiles ligger og skuffer ut spill til full pris som #88 på steam. Dette er bedring fra tidligere post-sales perioder.

Y

5 Likes

ps4

Selger jevnt og trutt på PS4 også.

7 Likes

PS4 salget er umulig å følge med på etter at de gikk for PS+. Kan like gjerne være folk som “kjøpte” spillet når det kom på PS+ og laster det ned først nå.

1 Like

Er vel ikke tilfeldig at under Gamstat-logoen, så står det: players != sales :stuck_out_tongue:

1 Like