Etter å ha fått noen private meldinger, hvor avsender ønsket å være anonym, så tenkte jeg det var interessant å få i gang en diskusjon, som kanskje kan gi oss konsensus på hva CE kan dra inn i snittpris første 12 måneder etter EA.
Jeg kan starte med det som var mitt utgangspunkt, som den anonyme kilden min er helt sikker på at er feil:
… Mr Anonym skaffet meg noen rimelig sikre kilder på hva Funcom selv tror de vil få. Der er det nevnt 20$ som netto omsetning pr solgte enhet. Etter informasjonen ble gitt, så er det blitt gitt to endringer: betalingsmodellen er blitt endret, og det er blitt bekreftet at dette er etter rabatter.
Jeg setter noen spørsmålstegn ved at du kan endre betalingsmodell uten å samtidig endre antatt netto pr salg. Hvis man ser bort i fra dette, så vil gjennomsnittlig salgspris ha vært 40$. Men! Dette er salgsprisen etter rabatt. Det kan være jeg har tatt i for mye over, når jeg kjører med 40% gjennomsnittlig rabatt, så la oss si 30% i stedet. (Husk dette er prisen over et helt år). Gjennomsnittlig salgspris må da ha vært 57$.
For meg virker det noe spesielt at Funcom skal klare å ta 57$ som ikke-rabattert salgspris på Steam. Konkurrentene (i norske kroner og min antatt USD-pris):
- ARK: 200kr (30$)
- H1Z1: 140kr (20$)
- Reign of Kings: 140kr (20$)
- Stranded Deep 100kr (15$)
Det kan jo være mulig å dra inn litt ekstra med en collectors edition osv, men jeg synes det blir litt spesielt for et EA-spill.
… jeg kunne godt tenkt meg å lagt inn en poll her, på hva folk tror snitt utsalgspris på Steam blir, før rabatter, men det ser ut som poll-verktøyet ikke er godvenner med meg. Vi får gjøre det maneullt eller håpe @pdx gidder å mekke en.
Full pris på Steam for CE (snitt av vanlig og collectors edition, founders edition, osv);
- 15$
- 20$
- 25$
- 30$
- 35$
- 40$
- 45$
- 50$
- 55$
- 60$
- 65$
- 70$