Som jeg ser det, så kommer Funcom til å drive utstrakt gjenbruk av assets fra CE, det er helt klart. Det burde senke kostnadene betraktelig og få mye kortere utviklingstid enn de ellers kunne klart.
- Lagbasert, PvE eller PvP. Tenk sieges fra CE
- Storyfokusert singleplayer
Jeg tror begge deler kan være en god ide. Hvis man ser på Playerunknowns Battlegrounds, så er det basert på tidligere konsepter på modder til survival spill. Problemet med å gå i den retningen er at man nok burde ha prøvd seg fram en 2-3 modder/spill før man treffer “riktig” oppskrift, PB er vel tredje forsøket fra den utviklerene på mer eller mindre samme konsept. Det er et high risk/high reward konsept. Dvs, risken er redusert betraktelig pga gjenbruk av assets, så medium risk/high reward?
Et storyfokusert singleplayerspill (evt coop?) tror jeg kan være en god ide, rett og slett fordi f.eks. AoC og TSW begge to var spill hvor storyen var veldig godt laget, men ble “ødelagt” av grindingen fra MMORPG biten. Det var i utgangspunktet dette jeg håpet Funcom skulle lage når de sa de hadde fått lisensiert Conan IP-en igjen. Funcom har også utrroooolig mye materiale å ta av når det kommer til Conan for et slikt spill, og hvis det er vellykket, så kan de lage 100 oppfølgere tatt rett fra Conan-loren.
På kvartalspresentasjonen var det klart at Rui var veldig fornøyd med at de hadde kjørt CE som Early Access, ettersom de da ikke har kjørt på med masse utvikling som man etterpå ser kjørte spillet i feil retning, men hele tiden har kunnet fokusere på de tingene de ser ikke fungerer bra. Den utviklingsmetoden passer bra til et multiplayer-spill hvor de kan ta et ganske “rått” spill og hive det ut i EA. Det fungerer ikke like bra for et storydrevet singleplayerspill.