Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Unconquered (Petroglyph/Funcom)

De satser tydeligvis på litt mer komprimert forsøk på å lage hype. Var nok planlagt litt mer komprimert for MYZ også. Rimelig sikker på at planen var å gi ut spillet tidligere enn det ble til da de startet med infromasjon og videoer.

Blir litt spennende å sammenligne Google Trends for de to spillene frem mot launch av CU. Så langt er det lite action for CU på google trends.

3 Likes

Hvordan fungerer Top Wishlist på steam? Er det antall nye som teller på rankingen eller er det totalt antall?

https://store.steampowered.com/search/?ignore_preferences=1&filter=popularwishlist&page=7&os=win

Tror det er totalen.

1 Like

At CU ligger på 7 side på wishlist sier veldig mye om hvor dårlig markedsføring funcom bedriver for tida. Samme historie for MYZ

Markedsføring og PR for CU har ikke begynt enda.

1 Like

3 mnd til launch? :sweat_smile:

Er da ikke lenge til det? :wink: Bare redd for at folk skal gå glipp av et potensielt veldig bra spill. Noe jeg føler mange har gjort med MYZ, selv om det totalt/økonomisk sett har gått bra sannsyneligvis! Men som nevnt tidligere vil nok conan navnet gjøre markedsføring en hel del lettere. Ser at CU trailer har 155k views allerede vs MYZ som har 126k nå.

Menst vi venter poster jeg litt om game mechanics for CU for de som ikke har fått med seg det.

" The authors openly admit that the main inspiration for them was They Are Billions . Conan Unconquered is therefore a RTS enriched with tower defense elements, where players on each level build a fortress and gather an army to fight off the invasion. Enemy attacks come in waves with each being more dangerous than the previous one.

The game takes place in real time but players can at any time enter the pause menu and give orders without rush. This option is very useful, because in addition to the enemies themselves, we also have to deal with fires and plagues.

While playing, players collect and manage resources and construct many different buildings and defensive structures, including walls and traps. There is also an option to build temples, which allows you to gain favors of the gods, as well as summon their avatars to the battlefield. Armies comprise infantry soldiers, cavalry and sorcerers. In addition to standard units, it is also possible to unlock powerful heroes, including Conan himself.

Maps are generated randomly, so the game can be played many times without the feeling of boredom. They are diversified by ruins hiding treasures but often guarded by giant guards.

3 Likes

Problemet med MYZ var vel at det gikk for lang tid mellom første video og lanseringen, jeg tror vi mistet mye der, men “soga” er langt fra slutt

Lá oss heller håpe på at de får til en video som er like bra som MYZ sin og at vekker like stor oppmerksomhet, for deretter å kjøre på med fullt PR maskineri. Det kan også bringe kursen opp til adskillig mer hyggelige nivå.

3 Likes

Skillnaden i MYZ var att de skulle säkert lansera spelet tidigare men såg för stor konkurrens. Därför blev det utdraget av lanseringsdatumet. Att de inte kommit något från CU ännu är ju troligtvis för att de vill ha en snabb och intensiv marknadsföring. De flesta lägger de största pengarna vid launch date.

3 Likes

Helt enig! Det kan være en tabbe om de tar for lett på markedsføringen. Med Myz så hadde de vel kun det minimale av markedsføring og heldigvis så traff det en nerve i markedet og fikk derfor en massiv dominoeffekt på twitter.
Å satse på det samme for CU er å håpe om for mye. De kan lage noen humor pr videoer, slik som de gjorde med conan ikea videoene :grin:

2 Likes

Wishlist og Google trends tilsier minimal interesse for CU så langt så de har definitivt en jobb å gjøre for å skape litt blest rundt spillet frem mot launch. Skulle gjerne sett litt mer tegn på interesse etter reveal men det er jo heldigvis den siste tiden mot launch som er den viktigste. Men den litt manglende interessen så langt viser nok at de må jobbe hardt for å skape litt hype. Blir spennende å følge med på om de klarer det.

I motsetning til Conan single player spillet så tror jeg ikke CU får så mye drahjelp av Conan navnet. Ser ikke før meg at gameplay her gir den helt store matcho Conan feelingen.

2 Likes

Enig i alt unntatt det siste. Conan er Conan uansett. Merkevaret er kjent og gjenkjennbart. Ingen kvalitetsgaranti.

1 Like

Joda, uansett er tiden inne for at Funcom lager litt stash som man kan dele på sosiale media for å lage litt godstemning rundt lanseringen, og da tenker jeg på mer enn den gameplayvidoen som vi venter på:

  • fete bilder
  • memes
  • bildeeksemplifisering av ulike features i spillet,
  • vise at dette ikke er CE men CU(altså ett nytt spill)
  • informere om ambisjonen med spillet for å skape engasjement
  • +++
2 Likes

Husk bare hvor tidlig de kom med ting rundt CE, det var snakk om bilder osv, for å få litt spalteplass og interesse. Det krever 0 effort.

1 Like

Funcom är extremt duktiga på PR. Ni tror inte dom har en plan för CU med?

5 Likes

Jo, men så har du noe så enkelt som oss som er aksjonærer og noen gamere/tidligere gamere. Vi er ganske mange som følger Funcom på forumet her, det er ingen som selger inn fremtidige spill bedre enn oss :wink:

2 Likes

Jeg tror muligens launchen er litt utsatt.

Det kan forklare radiostillheten rundt CU. Eventuelt så legger de opp til et skikkelig blitsregn av publisitet i en kort periode, fremfor å spre drypp over lang tid som med MYZ.

Tviler på at launch er utsatt, Q2 er jo helt ut juni - de har god tid på seg. Hype kommer, de har jo laget film i LA.

På MYZ startet ikke hypen før ca 2 måneder innen release.

Kanskje de rett og slett venter inntil de kan vise gameplayvideoer som blir tilsvarende det ferdige produktet? Det er jo dumt å vise gameplayvideoer uten full eyecandy. :slight_smile:

Jeg tror også en mer fokusert markedsføringskampanje kan fungere bra, markedsføringsbudsjettet er neppe veldig stort.

Jeg tror heller ikke launch er utsatt ut Q2, men jeg tror orginal launch kanksje var tidlig Q2 og at den nå er senere i Q2.

Dette er en mindre tittel, den får mindre PR slik som MYZ, da sparer man PR til nærmere launch. Godt mulig det kommer en oppdatering på Q rapport.

2 Likes