Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Cool Company, LNG Shipping 🚱

Starter en trÄd for CoolCo som jeg selv har nylig investert i. Relativt nytt selskap som kom pÄ Euronext Growth tidligere i Är og har sÄ langt hatt en god vekst, men fortsatt i mine Þyne en god del Ä gÄ pÄ oppover.

Selskapet driver med frakt av LNG (liquefied natural gas) og som sikkert de fleste har fÄtt med seg sÄ er gassprisene i Europa ekstremt hÞye, pga. stans av import fra russisk gass som bestod oppmot 40% av all gass importen til Europa. Dette har ogsÄ fÞrt til ekstremt hÞye frakt priser da det p.d.d ikke er nok skip til Ä dekke over for gass etterspÞrselen. Flere land holder pÄ Ä bygge ut flere terminaler for Ä ta imot LNG da det er ikke er nok terminaler, som har fÞrt til stans i skips trafikken.

Jeg skal ta det i korte trekk da sÄ og si all info kan finnes pÄ CoolCo sine egne sider ang. Þkende etterspÞrsel, nye bÄter som kommer pÄ markedet, eldre som kommer til Ä bli faset ut grunnet ikke i henhold til dagens krav osv.

Siste rapporten viser til Q3 med en EBITDA inntjening pÄ 42m $, og dette er tilnÊrmet uten siste store kontrakt da den startet 01.09.

HalvtÄrsrapport

Det har ogsÄ i dag vÊrt en emisjon pÄ 130kr aksjen hvor stÞrste aksjonÊr kjÞpte 50% av emisjonsaksjene og har nesten 50% av alle aksjene i selskapet.
2. stÞrste aksjonÊr, Golar, som CoolCo opprinnelig er startet opp ifra, solgte seg ned en god del. Dette begrunner de med at de skal fokusere pÄ Storage LNG, altsÄ bÄter som hovedsaklig er for lagring av gassen. En kan se pÄ dette bÄde som positivt og negativt, det fÄr vÊre opp til hver enkelt, men emisjonen fÞrer til 4 nye bÄter i portefÞljen med langtidskontrakter, veldig lik som Flex LNG har. Det er ogsÄ opsjon pÄ kjÞp av 2 nye bÄter som skal leveres i starten av 2025.

Link til presentasjon Emisjon

Jeg liker Ä sammenligne aksjen mot Flex LNG som har hatt en eventyrlig aksjeoppgang sÄ langt. Flex har langtids rater pÄ 13 bÄter, kontra Cool som har nÄ 12, hvor de 4 nye er pÄ langtidsrater. De resterende 8 har mer variabel tid, alt fra par mnd. til 3-4 Är, men Cool tjener pÄ Ä ha de kortere kontraktene nÄ da ratene har skutt i vÊret og mest sannsynlig vil holde seg hÞye fremover. Hvor Flex har rater pÄ rundt 70k $ p/d, hvor CoolCo har fÄtt de siste 3 1-Ärs kontraktene sine pÄ 120, 140 og 190k$, hvor den siste ogsÄ har en omgjÞring til 3 Ärs kontrakt pÄ 120k $ p/d. Cool har 2 skip til som gÄr av kontrakt i Q1 og Q2 23, og vil anta at ratene pÄ disse blir omtrent lik som forrige.

Mcap:
Flex LNG: 18.3 mrd NOK
CoolCo: 7.1 mrd NOK etter emisjonen

Total Gjeld:
Flex: 1.750.000 $
Cool: 1.300.000 $ ca. etter emisjon

Jeg klarer ikke helt Ä se grunnen til at Cool skal vÊre prissatt sÄ lav nÄr en sammenligner de 2 selskapene. Flex har fordel i at de har nyere bÄter, litt bedre rente avtaler sÄ vidt jeg kan se og lange kontrakter, men det har jo ogsÄ sin ulempe at de ikke fÄr utnyttet de hÞye ratene som er p.d.d. men fÞrer til en viss sikkerhet til aksjonÊrene som en ikke skal se bort ifra. Cool har nylig varslet at de skal starte med utbytter i q1 23, sÄ vi fÄr se hvor mye dette faktisk utfaller seg til Ä bli fremover. OgsÄ viktig Ä ta med at de planlegger dual listing pÄ New York bÞrsen i Q1 23.

Anbefaler alle Ă„ lese seg selv opp, da jeg kan fort ha oversett viktig info :slight_smile: :ship:

3 Likes

Positiv pÄ kort sikt slik som markedet er nÄ. Kommer mange nye bÄter i 2023 og 2024 som legger en demper, men det er potensiale for at noen flere eldre bÄter kan tas ut av trade fÞr tiden for Ä bli konvertert til bruk som FSRU slik som etterspÞrselen er nÄ.

Tenker det ogsÄ kan bli bruk for flere bÄter i Europa for ren lagring neste Är, da de trenger gassen, men muligens ikke har nÞdvendig kapasitet pÄ mottakssiden.

Ser det ligger 30+ fullastede skip rundt om i Europa nÄ, i pÄvente av hÞyere priser nÄ det blir kaldere. Kan for bli en god reaksjon ned pÄ ratene nÄr de er losset og kommer ut i markedet igjen.

Ratene er ekstremt hÞye sÄ selv om de faller til 200k $ spot sÄ er de fortsatt pÄ forrige all time high fÞr de skÞyt til vÊrs pÄ dagens 450-500k spot. Mest spennende blir neste kontrakten de skal forhandle Ä se hvilken rate de fÄr det til :slightly_smiling_face:

Hvor ser du ratene?

Pareto oppdatere hver dag pÄ Twitter sÄ fÞlger med pÄ spot og gass prisen der. Flere som ogsÄ rapportere om en kald vinter i desember sÄ er vel mye av det som har Ä si hvor fort Europa bruker opp gass lagrene sine.

https://twitter.com/paretosec?s=21&t=DZCg2X__yosNBNkoA10AUQ

1 Like

Da er q3 business update ute for de som vil lese.

Q3 Business Update

Kort versjon: Tallene er tatt til slutten av september sÄ average TCE inntekter var pÄ 73k $. Neste kvartal vil jeg anta de oppnÄr rundt om 85k $ (uten de ekstra bÄtene som de nettopp har kjÞpt).

Det eneste nye informasjonen som jeg kan se er at de annonsere enda en kontrakt pÄ 120k $ med 3 Ärs varighet dvs. lik som forrige. Om ikke husken min svikter, sÄ skal de ha 5 bÄter nÄ pÄ 100, 120 x3 og 140k $ i dag rate. De siste 3 bÄtene finner jeg ikke noe sÊrlig info fra men kan anta de gÄr pÄ betraktelig dÄrligere rater (rundt50-60k tipper jeg). 2 av disse vil fÄ nye kontrakter i 2023.
De har ogsÄ sikret seg pÄ rentesiden , med gjennomsnitt av alt pÄ 6,12%.

1 Like

Ser LNG-rater nÄ bikket under 200K, og LPG pÄ ca 60k. Dynagas LNG Partners forlenget nettopp Artic Aurora for nye 3 Är med Equinor, som har hatt bÄten siden den var ny. Skipet har hÞyeste isklasse A1. Rate 106400 med oppstart september 2023.

SlÄr et slag for LNG-befrakterne. Har selv gÄtt fra Flex til Awilco og Cool som begge har lagt fram gode resultater for 1.kvartal - med greie utbytter.
Ser at analytikerne har dannet en pen liten kÞ for Ä oppdatere kursmÄlet i Cool der kursen nÄ vaker rundt 140:

Oslo (Infront TDN Direkt): ABG Sundal Collier oppgraderer Cool Company til en kjÞpsanbefaling, fra hold, med et kursmÄl pÄ 166 kroner pr aksje, fra 133 kroner.

KursmÄlet er basert pÄ en 10 prosent rabatt til ettÄrig fremtidig NAV, fra tidligere 25 prosent rabatt. Terminmarkedet har holdt seg overraskende godt siden meglerhusets nedgradering i oktober, heter det i rapporten.

Pareto Securities hÞyner sitt kursmÄl til 222 kroner pr aksje, fra 210 kroner, og gjentar en kjÞpsanbefaling.

Danske Bank hÞyner sitt kursmÄl til 240 kroner pr aksje, fra 215 kroner, og gjentar en kjÞpsanbefaling.

“Selskapet er priset til 0,62 ganger NAV og vi estimerer en direkteavkastning pĂ„ 14 prosent de neste 12 mĂ„nedene”, skriver meglerhuset.

Fearnley Securities hÞyner sitt kursmÄl til 200 kroner pr aksje, fra 190 kroner, og gjentar en kjÞpsanbefaling.

CoolCo Announces Exercise of Purchase Option for two 2-stroke LNG Carrier Newbuilds

https://newsweb.oslobors.no/message/594368

@pdx Er det mulig Ă„ oppdatere til riktig ticker (CLCO)?