Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Copenhagen Atomics - Thorium molten salt reaktorer

Om alt i verden skal over på ren energi er jeg personlig temmelig overbevist om at vi kommer ikke utenom kjernekraft. Dessverre har kjernekraft et dårlig rykte på seg, men det er dog litt i ferd med å snu takket være at man har begynt å børste støvet av teoriene bak Thorium molten salt reaktorer.

Jeg skal ikke gå videre inn i hva Thorium molten salt reaktorer er her i denne innledende posten, men de som har interesse for en god intro kan f.eks se tredje episode av Bill Gates dokumentaren på Netflix.

Det er flere som jobber med Thorium molten salt reaktorer, men ingen av disse selskapene har det så langt vært mulig å investere i for mindre investorer. Inntil ca nå hvor danske Copenhagen Atomics har annonsert at de vil kjøre en ny runde med investering snart.

Her er skryte videoen deres:

Her er mine observasjoner av Copenhagen Atomics:

Målet er å lage små reaktorer, på størrelse med en skipscontainer, på sammlebånd som er designet for å gi strøm til en landsby etc. Dette er helt motsatt av dagens atomkraftverk som er store sentrale og dyre enheter.

Selskapets tilnærming til å bygge en reaktor er å utvikle alle enhetene man trenger bit for bit til man har det som trengs for å sette sammen en reaktor også søke lisens for det. De kan bygge, teste og redesigne hver komponent uten at det trengs tilatelser for det. Det er først når man putter radioaktivt brensel i en slik reaktor man trenger en lisens. Under veis selger de komponenter til andre selskaper som jobber med samme teknologi eller andre teknologier hvor slike komponente trengs. Dette er motsatt av hvordan mange andre gjør det hvor det brukes mye tid på å planlegge teoretisk, så søkes det om lisens og når man har lisens så begynner man å bygge. Personlig liker jeg Copenhagen Atomics tilnærming.

De har allerede kjørt en investeringsrunde i 2020 via Funderbeam. De ønsker å gjøre en lignende investeringsrunde. De ønsker også å tiltrekke seg større investorer i nær fremtid. På lengre sikt har de som mål å ta selskapet på børs.

Jeg har også skjønt det slik at de har et vist partnerskap med svenske AlfaLaval.

Jeg har også skjønt det slik at de har en intensjonsavtale med ikke kunngjort land om å bygge en reaktor. Jeg finner dessverre ikke noe link på denne infoen. Dette nevnes i et par video intervjuer jeg har sett med dem.

Poenget mitt med å poste dette her er at hvis man som mindre investor har interesse av å putte penger i neste generasjons atom kraft så kommer det her en mulighet til å gjøre det før de store investorene muligens kommer på bordet. Og det i et selskap som gir klart uttrykk for at de ønsker å gå på børs.

20 Likes

Thorium molten salt reaktorer er ikke noe nytt. Det blei eksperimentert med disse helt i begynnelsen av atom energiens spede barndom.

Dette er en ganske bra pressentasjon på hva en Thorium molten salt reaktor er, hva som sjedde historisk sett med dem og hvorfor vi bør bygge disse over en lav sko:

4 Likes

Takk for info om dette :smiley:

Norge sitter vel på en av de største thorium-forekomstene i verden. Husker ikke i farten hvor det er, mener det er på Østlandet et sted. Husker vi var noen som forsøkte å få Nordic Mining interessert i dette for 15 år siden…

1 Like

Er vel fra Ulefoss og helt ned til Langesund tror jeg.

1 Like

Ja, du har nok rett i det!

1 Like

Det stemmer at Norge har store forekomster av Thorium. Dog, jeg har skjønt det slik at det å utvinne Thorium er litt høne og egget problematikk. Det finnes noen andre bruksområder for Thorium utover kjernekraft, men de er så få at det er svært lite lønnsomt å utvinne Thorium basert på dagens etterspørsel. Mao, det er lite verdi i å utvinne Thorium før man har reaktorere som trenger det.

I den sammenhengen er det verdt å merke seg at en molten salt reaktor også vil kunne brenne avfallet fra eksisterende atomreaktorer. Det betyr at man kan ta å grave opp det ekisterende atomavfallet verden har problemer med å lagre og brenne det til det er ca ingenting igjen. I dokumentaren om Bill Gates prater man om at man kan gi hele USA strøm i flere hundre år bare ved å brenne ekisterende atom avfall de sitter på.

Dette er også interessant i forbindelse med Copenhagen Atomics da det de bygger stein for stein er en molten salt reaktor som også kan brenne slikt brensel.

2 Likes

En grunn til å begynne utvinning av Thorium på bakgrunn av at det sannsynligvis kan bli brukt som reaktorbrensel, er at når vi har produksjonen i gang, og har et lite lager med Thorium,
så vil vi ha tilnærmet monopol når/om etterspørselen øker, siden vi da har en mulighet til å holde prisen såpass langt nede at det ikke vil være attraktivt for andre å begynne utvinning og raffinering.

Med andre ord, dra lærdom av hvordan Kina fikk tilnærmet monopol på sjeldne jordmetaller

3 Likes

Vil antakelig melde meg opp her om de ikke har en for gærn minstesum.

1 Like

De kjørte som sagt en runde i 2020. Da var minimum inngang 1000 Euro. Her er forøvrig Funderbeam siden for den runden.

Jeg har mailet litt med dem og dem gir uttrykk for at de ønsker å kjøre en lignende runde før de går mot en eller to større investorer og så på sikt på børs.

1 Like

Hvor mange aksjer har de og hva var siste emisjonskurs?

There are four outstanding warrants, 400,000 shares, with an exercise price of 10 DKK, exercisable up to 30th June 2022. Assuming that these warrants are exercised without any additional value generation, then this will result in a future post warrants-execution share value of 12.18 €/share (although investors will be subscribing at EUR 17 per share). The fully diluted valuation is EUR 18,077,783 based on the subscription price per share of EUR 17. The undiluted valuation is EUR 11,277,783. Note: terms are stated on an undiluted basis.

1 Like

noe status på denne @trygve-lie? Blir det noen nye runder fremover?

1 Like