Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

1 Like

Jeg tror den negative effekten denne pandemien har på barn varierer veldig fra land til land. Hvor godt myndighetene har håndtert denne pandemien er nok en viktig faktor. De landene der ting har kommet ut av kontroll og man har måttet innført de strengeste tiltakene tror jeg vil være blant de som kommer dårligst ut. Der har man både den negative effekten med høy smitte, sykelighet og dødelighet, med den usikkerheten det gir, og begrensningene tiltakene gir.

I Norge tror jeg vi kommer gjennom dette med ganske begrenset negative effekt på barn. Med unntak av i starten har vi jo stort sett unngått de strengeste og mest skadelige tiltakene og barn har også i stor grad vært skånet for angsten høy sykelighet og dødelighet ville gitt.
Nå får vi jo bare håpe vi greier å holde smitten under kontroll frem til våren kommer og gir en hjelpende hånd. Da tror jeg vaksineringen sørger for at vi kan leve rimelig normalt neste vinter. Forhåpentligvis viser noen av disse medisinene man tester ut gode resultater slik at de som skulle bli syke får bedre hjelp av medisinering også.

Et eksempel på at barn har et ganske avslappet forhold til dette fra en førsteklasse:
Elev: «Lærer!»
Lærer: «Ja?»
Elev: «Vil du leke korona-haren med oss?»
Lærer: «Hva slag lek er det ?»
Elev: «En er korona-haren og tar de andre og smitter dem. Da går de i karantene. Når alle blir satt i karantene og får korona, så starter vi leken på nytt.»

1 Like
1 Like

Vi vet at tiltakene har hatt konsekvenser for barn og unge også i Norge

Tror ikke man skal bagatellisere slike ting, nei.

2 Likes

@holmes ja det har effekt og noen rammes hardere enn andre men jeg tror faktisk dette er ganske begrenset i Norge. Spesielt når man sammenligner med de landene som har håndtert dette dårlig.

@anon39067724 er ikke snakk om å bagatellisere men man skal heller ikke overdramatisere.
Fra artikkelen:
“Samtidig presiserer han at de økte psykiske plagene for de fleste ikke vil være langvarig.”

Høy smitte, sykelighet og dødelighet påvirker også barn. Så det er ikke slik at alternativet til å holde smitten nede er problemfritt for barn heller. De fleste tilfellene på å holde samfunnet mest mulig åpent har jo endt i enda verre tiltak.
Så jeg tror fortsatt alt i alt at strategien i Norge har hatt begrenset negativ effekt effekt når man sammenligner med realistiske alternativer og ikke en verden uten COVID-19.

1 Like
2 Likes

Jeg lurer litt på om coronakrisen kan medføre at mange flere psykisk syke unge får hjelp lenge før de ellers ville fått det. Dersom det er en stor økning i slike tilfeller kan det bety at lidelser som før ville gått under radaren i lengre tid blir oppdaget.

1 Like

“Dugnaden” fortsetter å ta liv…

1 Like

Trist historie. Får håpe flere får øynene opp for de negative sidene ved koronatiltakene, og evner å se at vi må gjøre riktige og grundige avveininger i forhold til tiltakene vi innfører.

2 Likes

Merkelig at vi bruker så mye penger og resurser på tilbud til barn og unge siden det går så fint uten :man_shrugging:

Synes jeg var en idiotisk kommentar.
Er vel ingen som ønsker å begrense tilbudet men skal man prøve å slå ned på utbrudd blir det fort en nødvendighet.

Her i Nordre Follo har man åpnet opp mange av aktivitetene igjen. Ser jo ut som den korte nedstengingen ga veldig gode resultater:

Nå får vi jo håpe det blir samme utvikling på vestlandet. Så må de få kontroll på importsmitten da. Er vel der slaget i hovedsak bør stå de nærmeste ukene.

1 Like

Dette er meget viktig lesning.

PS. Noen sett dette eller? Smått utrolig spør du meg. Politistaten har kommet. Folk som ikke bruker munnbind på butikken, får politiet på døren. | steigan.no

Dette er altså historien om en som gikk på butikken uten maske. En kunde hevdet han var under 1 meter fra vedkommende og han fikk politiet på døren. I Norge.

10 Likes

https://www.cnbc.com/2021/02/07/uk-coronavirus-strain-doubling-in-the-us-every-10-days-study-finds.html?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_content=Main&utm_source=Twitter#Echobox=1612726712

Fra Adresseavisa ( bak betalingsmur, så et utdrag .):

«Søndag landet det fire passasjerfly på Værnes fra nedstengte Bergen. - Faren for smitte er lav, sier helsedirektør Bjørn Guldvog til Adresseavisen.

Frykter massespredning

Bergen er rammet av villsmitte av både det britiske og det sørafrikanske viruset samtidig, og Byrået i Bergen frykter at de to muterte virusvariantene kan føre til en massespredning.

– Begge utbruddene regnes som uoversiktlige, uavhengig av hverandre, opplyste byrådsleder Roger Valhammer (Ap) på en pressekonferanse søndag ettermiddag, ifølge NTB.

Som følge av det alvorlige smitteutbruddet har 13 kommuner i området stengt ned.

Søndag kom det fire passasjerfly fra Bergen til Værnes. To landet klokken 11.55 og 16.35. De to neste lander klokken 20.55 og 22.25.

Testet 3 000 passasjerer

På spørsmål til Vonen om hvorfor kommuneoverlegen ikke øker testkapasiteten på flyplassen på Værnes, basert på den alvorlige situasjonen i bergensområdet, viser han til erfaringer regionen gjorde seg etter korona-utbruddet på Østlandet nylig.

• Da oppfordret vi alle passasjerer som kom med fly fra Oslo om å teste seg. Vi testet 3 000 passasjerer. Av dem hadde kun én positiv test. Denne personen var i realiteten ferdig med utbruddet. Å finne personer med covid-smitte gjennom en massetesting blir som å finne nåla i høystakken.

Oppfordringen om å teste seg på flyplassen er ikke et påbud, kun en oppfordring. I startfasen testet rundt 90 prosent av alle passasjerene som kom fra osloområdet seg.

• Senere falt prosentandelen til mellom 70 og 80 prosent. En del av dem som kom fra andre deler av Norge via Gardermoen, gikk stort sett forbi, forklarer Vonen. «

https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2021/02/07/Ingen-ekstra-testing-p%C3%A5-V%C3%A6rnes-etter-Bergen-utbrudd-23454780.ece

Hvorfor har folk uten symptomer bedt om å teste seg, i mange måneder; er ikke dette da også «massetester»? Er ikke dette sløsing med sykepleie og laboratorie-krefter ?

Hva foregå egentlig. Er det frykt & frustrasjon som er poenget?

Hva tenker du om andelen falske positive for testene de benyttet da?

Når det gjelder massetesting på flyplasser så er vel poenget å hindre at smitten sprer seg fra områder med høy smitte til områder med lav smitte, og spesielt for å hindre smitte fra utlandet. Spesielt med tanke på folk som kommer fra utlandet så mener jeg dette er fint. Om forskjellene i smittenivå er store nok innad i Norge kan man sikkert diskutere.

1 Like

" Flere lag

Grødeland forklarer at immunresponsene våre har flere lag. Det er gjerne det øverste laget man snakker mest om, da dette er laget som raskest klarer å redusere virus.

• Men under dette øverste laget finnes det flere lag av immunresponser som vaksinen kan påvirke. Enkelt forklart vil det kanskje si at man kan bli lettere syk en dag eller to av viruset, men man utvikler ikke et alvorlig sykdomsforløp.
    I tillegg har vi T-cellene i immunsystemet, forklarer Grødeland.
    En vaksine gjør at disse cellene vil gjenkjenne viruset lett. De vil da drepe alle cellene i kroppen vår som er infisert av viruset, og på denne måten aktivt bekjempe det, selv om man altså blir smittet av viruset.

• Disse vil være effektive mot alle de variantene av coronaviruset som vi nå kjenner til, sannsynligvis også Brasil-varianten, sier Grødeland.

• Er du overhodet bekymret for mutasjonene og hvordan de kan påvirke vaksinasjonseffekten?

• Nei, jeg er ikke så bekymret. Det er god grunn til å følge med på de, det er viktig, men foreløpig ligger det an til at vi vil klare å håndtere disse mutasjonene.

1 Like