Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Ja du er virkelig i passende selskap med republikanere og Trump tilhengere! :joy:

1 Like
1 Like

Har også lest en rapport om at manglende sekresjon av antidiauretisk hormon , kan være en sjelden bivirkning av covid-19.

Det er litt skummelt, siden det i utgangspunktet kan forveksles med mangel på natrium. Som mange eldre kan ha.

Her har vi en som har skjønt det :slight_smile:

5 Likes

" Tiltakene må settes inn lokalt

• Sannsynligheten for en tredje smittebølge har økt betydelig med de mer smittsomme virusvariantene som nå utgjør mer enn halvparten av alle tilfeller i Oslo og Viken. Derfor er det viktigere enn noen gang å ha smitteverntiltak som er målrettet der smitten befinner seg, men ikke alle andre steder, skriver Nakstad.

Han frykter en ukontrollerbar utvikling dersom tiltakene heves:

• Dersom man fjerner disse tiltakene, slik noen tar til orde for, vil smitten øke eksponentielt og i verste fall kan den doble seg hver uke. I alle land som har hatt noe i nærheten av en slik kraftig vekst har man etter kort tid fått så store problemer med drift av helsetjenesten og andre samfunnssektorer at man har blitt tvunget til å stenge ned samfunnet langvarig, ofte med 1-2 måneders lockdown. Det er med andre ord en langt mindre ulempe å ha noen målrettede tiltak som holder smitten under kontroll enn det motsatte.

Les også: Massive permitteringer hos Nille, H&M og Jernia: – Hard kost for oss

Peker på katastrofale konsekvenser

Nakstad påpeker at aldersgruppene i befolkningen som hovedsaklig har vært innlagt på sykehus med covid-19 (40-75 år) ennå ikke er fullvaksinert. Det kan bli risikabelt, mener han:

• Dersom 2 % av denne populasjonen blir smittet de neste ukene vil vi få tilnærmet like mange innleggelser i sykehus som vi har hatt totalt hittil i pandemien (ca. 2500). Hvis 20 % skulle bli smittet, som fort kan skje med muterte virus i kombinasjon med kraftig redusert etterlevelse av smittevernråd, kan vi teoretisk få ti ganger større belastning på helsetjenesten enn vi hadde i hele 2020 på grunn av covid-19.

Veldig mange ordinære pasienter kan da få utsatt sin utredning, behandling og oppfølging, mener Nakstad.

• Det kan gi et betydelig helsetap og er kanskje det mest alvorlige med en slik strategi. Kalager kan lese mer om dette i FHI sin siste risikovurdering. Der er aldersoversikten for covid-19 oppdatert. I tillegg finnes alle utredningsdokumentene tilgjengelig på helsedirektoratet.no

Folkehelseinstituttet, som har gitt rådene som ligger til grunn for tiltakene som ble kunngjort av byrådet i Oslo søndag, har så langt ikke besvart Nettavisens henvendelse i denne saken."

1 Like

Litt usikker på nytteverdien i å klippe og lime fra en artikkel jeg linket til rett over.

Det var kun for å belyse deler av innholdet som du tydeligvis ignorerte.

Greit, da skal jeg forsøke å svare på det.

Et verstefallscenario slår nesten aldri til. Det er usannsynlig. Bare mulig og vi lever ikke vanligvis etter verstefallsscenarioer. Da hadde vi fortsatt vært i steinalderen.

Fra mars til september var det litt over 1000 innleggelser i Norge for corona. Ganger du det med 15 (som Nakstad uttalte er et verstefallsscenario), så blir det 15000 innleggelser i Norge noe som ville tilsvart ca 1000-1200 innleggelser i sykehusene i Bergen. Influensaepidemien i Bergen i 2000 førte til ca 1000 innleggelser over 3 uker.

Jeg tror at sykehusene i Norge kan håndtere også et verstefallsscenario som uansett er usannsynlig.

3 Likes

Greit nok.
Men jeg velger å stole mer på Nakstad enn på deg.

1 Like

Du trenger i grunn ikke å stole på meg. Jeg baserer i hovedsak mine synspunkter på fageksperter som f.eks overlege Halvor Næss ved Haukeland Universitetssykehus og professor Mette Kalager ved Institutt for helse og samfunn ved Universitetet i Oslo, som linket til over.

Hvorfor stoler du mer på Nakstad enn de? På grunn av hans posisjon/stilling eller på grunn av kvaliteten på argumentasjonen han legger frem?

4 Likes

Jeg tror mest på de som fortsatt representerer et stort flertall over hele verden. Spesielt innen et område der jeg selv har liten kompetanse.
Jeg stoler ikke på slike som deg som plukker og siler ut informasjon som kun støtter din egen agenda.

1 Like

Du antar med andre ord at det er et globalt konsensus blant helseeksperter verden over om butikkene i Oslo skal stenges eller holdes åpent, om restauranter skal få servere alkohol eller stenge ned osv osv.

Det virker på meg som du overser at koronatiltakene i stor grad er politiske og ikke basert på en eksakt vitenskap, og at det er lite konsensus om hva som er riktige tiltak fra et globalt perspektiv, også fordi forholdene (kvalitet på helsevesen, befolkningstetthet, folkehelse, demografi osv) varierer veldig mye fra land til land og sted til sted.

Det er også verdt å nevne at diskusjonen rundt riktig koronastrategi heller ikke kan svares på kun fra et helsemessig perspektiv. Koronatiltakene går langt inn i andre domener som samfunnsøkonomi, menneskerettigheter, moral, etikk mv.

9 Likes
1 Like

Nettavisen gir seg ikkje.

image

The Divisive Nature of Covid Policies

4 Likes

Det finnes ettervirkninger av de fleste sykdommer, eller behandlinger, enten det er influensa eller kreft. Samtidig som vi også vet at livet generelt gir oss “bivirkninger/ettervirkninger”.
Derfor har vi også magesår, ME, fibromyalgi, utslitthet osv.
Men bivirkninger etter influensa f.eks. har sjeldent blitt slått opp i media. Og ikke fordi det ikke eksisterer.

Og/men det vi vet, er at langvarig frykt/frustrasjon, og også manglende sosial kontakt, nedsetter immunforsvaret, psykisk og fysisk.

7 Likes

Ser den. Men manglende sekresjon av antidiauretisk hormon er en kronisk, sjelden sykdom. Livstruende, om den ikke behandles.
Edit: I kombinasjon med covid-behandling, kan det jo gå skikkelig galt.

1 Like

Skal si de jobber hardt nå med å skape mer frykt…50 ganger mer… Nå har vi ca 100 på sykehus, så da snakker vi 5000 da?

Det var over 7000 innlagte for influensa i 2017/2018-sesongen…

Hva er dette for noe?

7 Likes