Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

FB post fra en svensk sykepleier:

1 Like
2 Likes

litt historikk…litt kopper og litt Covid…

Vi har nå stretchet kapasiteten til max - 15 personer nå i landet i respirator.

Screenshot 2021-03-07 at 17.05.22

:sweat:

5 Likes

Coronavirus - Ni aper har fått coronavaksine Monkey buisness

Hvorfor er ikke han vaksinert, mon?

Lett å få konspirasjonsteorier når selv ikke toppsjefen i Pfizer er (eller vil bli) vaksinert.
Var det ikke han som solgte aksjer for 6 mnd også?

1 Like

Står at han ikke ville snike i køen og derfor har ventet til det var hans aldersgruppes tur til vaksinering. Første dosen har han fått men ikke rukket å få andre enda.

3 Likes

Er vel bare fint at man har så få er det ikke det da?
Antallet innlagte øker raskt nå så fare for at antallet på respirator kan bli økende igjen.
image

For meg handler dette om å komme igjennom til våren med i sum minst mulig tiltak. Og jeg tror fortsatt måten å gjøre det på er å holde smitten lav og sette inn tiltak tidlig. Lar man smitten øke mye må man til slutt stramme til enda hardere og over lengre tid.
Siden vaksineringen allerede er i gang og man ser at mye kan være gjort i løpet av sommeren når det gjelder vaksinering så mener jeg dette er riktig strategi.

1 Like

Svært gode nyheter fra BergenBio (BGBIO). Endelige testresultater forventes innen 3 uker. En gamechanger i kampen mot Covid-19 i følge CEO Richard Godfrey,

2 Likes

Gjennom hele året har de sett en rød tråd: Trangboddhet

Fra VG:

22:46 i gårCaisa Linea Hagfors

SEKSJONSOVERLEGE PÅ AHUS SIER OPP: - DET SISTE ÅRET MED COVID-DRIFT HAR VÆRT KREVENDE

Seksjonsoverlege ved intensivavdelingen på Ahus, Vibecke Sørensen (52), har sagt opp sin stilling ved sykehuset.

Det bekrefter Sørensen på en SMS til VG søndag.

– Det siste året med covid-drift har vært krevende for alle, men også lærerikt. Jeg vil savne fagmiljøet og mange goder kolleger, skriver hun videre.

Sørensen opplyser at hun skal videre i ny jobb ved Bærum sykehus, og nå ser frem til dette.

Ahus har den siste uken slitt med sprengt kapasitet på intensivavdelingen, og har derfor måtte sende covid-pasienter til Oslo universitetssykehus.

I november uttalte Sørensen til VG at intensivavdelingen på Ahus var ved en smertegrense da de måtte ta inn 20 pasienter. Sykehuset hadde da i utgangspunktet 12 intensivplasser. Seksjonsoverlegen var tydelig på at sykehuset trenger flere sykepleiere med intensivkompetanse.

Akershus universitetssykehus er landets nest største sykehus, med et pasientgrunnlag på 560.000.

Les mer om Ahus og coronasituasjonen på sykehuset her:

1 Like

Jeg tror også jeg hadde sluttet hvis det var null vilje til å gjøre noe med situasjonen.

2 Likes

Er vel ingen bombe akkurat om både hvor tett boenhetene er og ikke minst hvor mange som bor i hver boenhet og størrelsen på de påvirker smitten.
Da kan man jo også bare tenke seg utfordringene man hadde mange steder i starten når testkapasiteten også var så godt som fraværende. New York er jo et veldig godt eksempel på denne problematikken.

Man ser jo også hvor mye enklere det er å slå ned smitteutbrudd på mindre steder. Her er grafen for Ulvik som var veldig mye i media en periode:
image
Samme kurve flere små steder (blant annet min hjemkommune).

En enorm fordel på små steder i tillegg til at man jo har luft mellom boligene og relativt store boliger er jo at smittesporingen er mye enklere enn i byene. Man kjenner jo i mye større grad de man har møtt slik at jeg vil tro smittesporingsteamet kjapt kan få oversikt over hvem som bør i karantene.

2 Likes
5 Likes

Steng gymmene og hold folk hjemme!

2 Likes

Fy skamme seg :face_with_symbols_over_mouth:

Follow the science :upside_down_face:

2 Likes