Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Crayon Group Holding (CRAYN)

Goldman Sachs Group, Inc. Disclosure in CRAYON GROUP HOLDING AS

Under 10% igjen nå. Det var jo et merkelig signal å ville sende ut, uansett hva som er greia her.

Crayon: Transactions carried out under the share buy-back program

Man hedger seg selv ved å være long og short samtidig. Kanskje de til og med spiller Crayon opp mot peers. Årsaken til flaggingen er umulig å spå.

Her er det en aktør som er eksponert i longposisjoner tilsvarende ≈10% av aksjene. Den største shorten er pt. 2,0% Da er ikke dette hedging av en short. Men om GS er short i en peer, eller har andre finansielle eller industrielle beveggrunner for posisjonen sin kan vi bare spekulere i ja.

ABGSC mener forøvrig reell short nå er 16,8% av totalt antall aksjer og 21,6% av freefloat. Det er mao. ekstremt mange mellomstore posisjoner.

1 Like

Husk at aksjer og derivater under Goldman-paraplyen inkluderer mange forskjellige typer fond som delvis er G-fond og delvis er andre (ikke-USA-baserte) fond. Kan også inkludere store kunder type family-offices. At man da finner både long- og short-posisjoner under Goldman-paraplyen (eller under andre - JP har et shortfond for kunder som vil ha dette, og har long-posisjoner for andre), det er helt naturlig og gjelder i prinsippet alle de store investeringsbankene globalt. Så det er ingen her som “hedger” sine long-posisjoner. Da hadde man heller solgt opsjoner for å ta ut tidsverdi samtidig, ikke hatt en kostnad ekstra!

1 Like

Takk for svarene, blir interessant å se hvorvidt inndekningen vil ta sted eller om det finnes noen skjær i sjøen som vi ikke ser.
Krysset jo 200MA i dag, 100 og 50 gikk jo rett igjennom. Blir spennende. Med dagens valuta er jo dette ett spennende potensielt M&A case for utlendinger vil jeg anta. Spesielt med dagens kurs i tillegg.

Da har den første fangen sprukket.

GLADSTONE CAPITAL MANAGEMENT LLP dekket inn 85k i går av en short de pt. har tjent litt på (satt 50/50 rundt fallet fra 100-80 i august). Veldig mange av de andre som er satt i hovedsak i løpet av høstmånedene er i minus. Synes dette er spennede!

2 Likes

Goldman Sachs Group, Inc. Disclosure in CRAYON GROUP HOLDING AS

Det jeg tror denne meldingen betyr, er at GS har gjort en avtale om at 2,5 millioner aksjer de tidligere har lånt ut, nå er solgt (til den de hadde lånt ut til) til overkurs(?). Dette er mao. også en stor inndekning.

Forrige melding:

Dagens melding:

EU-direktivet:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32004L0109

Dette er i så fall inndekning for minst to av de aller største shortene. Da sitter veldig mange små fortsatt i avhørsrommene.

Hadde vært knall om @Boms (som jeg vet har peil på dette), eller noen andre kunne bekreftet om dette kan stemme.

Var også et ganske solid volum i sluttauksjonen i dag ser jeg.

1 Like

Crayon: Transactions carried out under the share buy-back program

Crayon: Transactions carried out under the share buy-back program

Min detaljkunnskap om forskriftene for rapportering er dessverre litt for gammel og jeg er for lat til å lese meg opp på alt det nye. I tillegg bør man jo også forsøke å samle trådene om GS sitt handlemønster for å forstå / gjette riktig på dette. Så selv om jeg har en liten langsiktig posisjon i Crayon så er det ikke vel anvendt tid å gjøre den jobben.

Men om jeg skal gjette er vel disse transaksjonene bare knyttet til utlån av aksjer, de er jo rapportert under «Securities lending», men det kan også være at aksjene er belånt og dermed stilt som sikkerhet for kreditten som jo ikke en gang behøver å være knyttet til denne aksjen. Så som så ofte i internasjonal finans er det vanskelig å spore både bakenforliggende eiere og også hvilke transaksjoner som reelt skjer bak disse rapportene.

Men er man langsiktig, vil det være det fundamentale som styrer om man får gevinst eller ikke, jeg bekymrer meg ikke så mye selv om short posisjonene her er rimelig store.

I og med at vi ikke så noen endring i SSR i dag, så betyr også det at jeg tok feil i min teori om at dette var inndekning gjennom kjøp av de utlånte aksjene fra GS - dersom rapporteringsplikten er overholdt i tide vel og merke.

Edit: Vet ikke om det ble litt uklart, men min tolkning av meldingen og regelverket er altså at den siste meldingen betyr at GS ikke lenger kan kalle tilbake 2,5 millioner utlånte aksjer “etter deres inititativ”. Og hva annet enn et salg det da i så fall var, hadde ikke jeg fantasi til å forestille meg.

Disclosure of Large Shareholding

Disclosure of Large Shareholding

Rentefastsettelse

Crayon står for øyeblikket overfor en betydelig shortandel, som er anslått å ligge mellom 10 og 15 prosent. Sparebank 1 Markets har tatt en risiko ved å satse på aksjen, og det er nå en viss spenning knyttet til muligheten for en short-squeeze, som kan potensielt øke aksjekursen, spesielt hvis det kommer positive nyheter fra Crayon.

Sparebank 1 Markets peker på flere mulige triggere for Crayon, inkludert potensielle oppkjøp, spesielt av sveitsiske SoftwareOne, samt forventninger om en betydelig økning i kontantstrømmen i fjerde kvartal 2023. De estimerer en kontantstrøm på 1,3 milliarder kroner, opp fra en negativ kontantstrøm i tredje kvartal.

Crayon har for tiden en markedsverdi på 7,3 milliarder kroner, med OEP ITS som største aksjonær og muligens villig til å selge aksjer avhengig av budets størrelse. Karon Invest er den nest største aksjonæren.

Det er verdt å merke seg at styreleder Rune Syversen har kritisert DNB Markets-analytiker Christoffer Wang Bjørnsen for å ha bidratt til den høye short-andelen i Crayon ved å publisere negative analyser.

Crayon har for øyeblikket en nøytral rangering hos InvestWiser og har en negativ P/E-verdi. Imidlertid forventes det en forbedring med forventet EPS i 2024, noe som gir en forventet P/E-verdi på 12,2. Selskapets økonomiske resultater har variert betydelig historisk sett. Hvis Crayon faktisk oppnår forventningene som flere analytikere har spådd, kan dette potensielt føre til en forbedring i rangeringen hos InvestWiser.

Det er viktig å huske at estimater alltid skal tas med en stor klype salt, og å bruke rangeringsmodellen som en pekepinn, ikke som en endelig beslutning om investeringer.

Å kopiere direkte fra medier uten å oppgi at det er sitater er ikke ok på flere måter

2 Likes

Takk for at du sier i fra. Jeg forsøkte å redigere innlegget mitt her, men er litt usikker på hvordan det fungerer ( jeg har bare brukt TekInvestor litt, men liker plattformen). Jeg gjorde endringer på Twitter/X hvor jeg baserte informasjonen fra blant annet børskommentaren i DN, tall fra Morningstar og rangeringen fra min egen IW rangeringsmodell i dette korte innlegget som ble skrevet fra Twitter/X.

2 Likes