Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Crayon Group Holding (CRAYN)

Hva baserer du 190kr på? Ville ikke det tilsi en veldig høy prising kontra konkurrentene?

Den handles aktivt, omsatt for 32 mill kroner. Men siste kurs er litt overraskende 137,- nå kl 09:17

Alle vil ha billige aksjer før det store budet?

Utsatt Black Friday-salg i CRAYN i dag.

Oslo børs like effisient som alltid.

En slik melding burde absolutt skape reaksjoner i markedet, spesielt for Crayon-aksjen. Den indikerer både en potensiell oppside gjennom et mulig oppkjøp og samtidig en revurdering av Crayons nåværende verdsettelse.
Meldingen antyder jo et mulig bud i området NOK 172–203/aksje, noe som innebærer en betydelig premie på dagens aksjekurs. Dette ville seff gitt investorer en tydelig oppside hvis oppkjøpet materialiserer seg.
Selv om en avtale ikke blir realisert tror jeg at selve nyheten kan føre til en reprising av Crayon. At selskapet handles med rabatt i forhold til sektoren (~17x P/E for 2025E) kan tiltrekke nye investorer.
Det at SoftwareOne viser seriøs interesse understreker Crayons sterke posisjon i markedet og kan jo signalisere til andre aktører at Crayon er attraktivt.
Slike meldinger pleier jo å trigge spekulasjoner blant investorer som gjerne posisjonerer seg for å utnytte et eventuelt bud.
Skepsisen kan jo være om en avtale faktisk blir gjennomført gitt verdsettingsgapet mellom Crayon og SoftwareOne.
Markedet venter kanskje på mer konkrete detaljer før det priser inn en oppkjøpspremie. Hva vet vel jeg.
Anyways….nyheten gir Crayon oppmerksomhet og kan støtte en mer positiv kursutvikling på kort sikt.

Er utviklingen i SWON i dag en indikasjon på at det likevel ikke går veien?

Kjenner ikke til SWON, men kursen har mer en halvert seg på kort tid.
Vet ikke hvor mye cash de eventuelt kan stille opp med? Et eventuelt oppgjør blir sannsynligvis med mest aksjer i SWON på lave kurser - så potensielt stor utvanning for eksisterende swon aksjonærer?

Og hvor aktuelt er det for Crayon aksjonærer å bli sittende med Swon aksjer?

1 Like

Kan man se for seg at det kommer en enda større fisk fra havsdypet og snapper Crayon?

Noen som har en god forklaring på hvorfor markedet holder denne igjen?

Troen på oppkjøpet skal bli en suksess / eventuelt hvordan oppkjøpet gjøres i form av cash/ aksjer i SWON osv

1 Like

Man er avventende altså. Aksjen er nå ned 3 prosent.

Tok et lite tap her, ikke like mye action som forventet :stuck_out_tongue: Et skudd i blinde tho

Veldig merkelig at ikke dagens melding førte til en videre oppgang. Jeg kjøpte litt mer i dag, og tror/håper det skal være lønnsomt.

2 Likes

Solgte etter å ha sett denne https://www.finansavisen.no/finans/2024/12/13/8219182/panikk-i-sveits-sa-gal-kan-man-ikke-vaere

Jeg har null innsikt i denne sektoren så vet ikke om det Molnes sier stemmer

Crayon er vel ikke avhengig av å bli kjøpt for å vokse videre? De synes å ha en robust forretningsmodell.

Enig at selskapet står seg greit på egne ben, og har også hatt en bedre vekst enn SoftwareOne. Jeg har vel vært long i hvert fall 2 år med litt varierende størrelse på posisjonen.

Når det gjelder Molnes, så er han vel ikke alltid oppdatert på alle bransjer han uttaler seg om. Og analytikerne liker jo Crayon godt og jeg tror ikke det er riktig at Microsoft er en konkurrent.

1 Like

SoftwareOne and Crayon: Combining two leading global providers of software and cloud solutions

Der kom den

Her har tydeligvis halve Aker brygge visst at budet ble så dårlig at det mest sannsynlig ikke går i gjennom

Men her må de da også ha regnet ut i fra en ukes gammel aksjekurs i SoftwareOne?!

Den sluttet i går på CHF 5,86 som med kurs 12,598 er NOK 73,82. Med 0,8233 aksje per Crayon-aksje blir det NOK 60,78. Med NOK 69 i cash blir det 129,78,- og ikke 144,-

For at det skal bli 144,-, så må SWON stå i 7,23, noe den gjorde for en uke siden

Dette er jo så teit at jeg håper det er jeg som misser noe!

Edit: Nei det stemmer jo dette. I en note i pdf-en på newsweb så står det

“Defined as the closing share price of NOK 127 for Crayon and CHF 7.25 for SoftwareOne as per 11 December 2024, prior to media reports on the following day; conversion from NOK to CHF based on exchange rate 0.079541”

https://api3.oslo.oslobors.no/v1/newsreader/attachment?messageId=635140&attachmentId=295407

2 Likes

Ingen som sier ja til dette. Dette har garantert blitt spredt og vil nok ikke være noen nyhet for de store gutta.