Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

CrayoNano AS

Vet ikke om dette er delt tidligere, positive signaler kan ikke deles for ofte :slight_smile: :

## Conversion of loan and exercise of warrants ### Company news ### 2021-03-04 13:13:58

|Sparebank 1 SMN Invest has notified the company that it will exercise its right to convert its NOK 2.000.000 loan plus accumulated interest into to shares in CrayoNano AS.|

Dere finner saken på newsweb.

2 Likes

Det konverterte lånet har en kurs på 16,- (heller ikke SP1 SMN Invest takker vel nei til gratis penger. Får håpe de holder…)
rest konvertibelt lån er ca 9 mill til kurs 16,-

Årsregnskapet for 2020 er også ute:
http://crayonano.com/crayonano-as-financial-statements-2020/

image

Vel, det er jo en bank (ikke risikosøkere akkurat), og de ga lånet på et tidspunkt med langt lavere kurser enn vi ser i dag. Det at de da likevel heller konverterer til aksjer ser jeg som positivt.
Det virker absolutt som et signal på at banken ser oppside, og heller mot LONG.

Nei, det er ikke en bank. Det er et investeringsselskap som er eid av en bank. De er 5 største aksjonær i Cnano (før konverteringen), og har ennå ikke redusert på beholdningen sin. Etterhvert som selskapet modnes kommer de nok til å gjøre det.

Skal ikke ta en lang polemikk med deg på en indikativ ulik verdiforståelse av konvertering kontra innløsning, ei heller selskapsspesifikk diskusjon på selskapsstrukturer for investeringsselskap (som er eid av en bank), og slett ikke på om investeringsavdelingen i banken lytter til styret i banken, eller om de er en løs kanon på dekk :slight_smile:

Fokuserer på de enkle signalene, og da ser jeg dette som positivt.

Vi er nok ikke uenig, jeg ser også positivt på at de ønsker å konvertere det rentebærende lånet til risikokapital, men det forutsetter også at de ikke starter med nedsalg av andelen sin.

SP1SMN Invest er et investeringsselskap som søker risiko. Av eierposisjoner har de blant annet disse:

Ikke akkurat en risikoavers obligasjonsportefølje.

Vel, jeg sa at banken, ikke investeringsselskapet, er risikoavers :slight_smile: Investeringsselskap skal nødvendigvis risikere noe, uten det er det ikke stor sannsynlighet for gevinst. Nettopp derfor mener jeg det er sterkt positivt at de konverterer til aksjer.

Hvorfor tryner den i dag? Var ikke noe i årsberetningen som kom som noe sjokk for meg

Tryner fordi det ikke renner vann i bekken (under 20k omsatt i dag).
image

Kan godt være SB1SMN Invest som realiserer noen kjappe kroner etter konverteringen.

Ingenting nytt som endrer på investeringscaset slik jeg ser det. Jeg tolker det som at de fortsatt har covid-utfordringer på leverandørsiden, så det er vel med og trekker ned.

Bare å fiske i boka om du fortsatt har trua, og ikke er ferdig lastet. Ser ut som det er mulig å ta et fint jafs hvis du vil ha ca 10 k under 30.

1 Like

Fått lastet litt ekstra hvertfall :slight_smile:

1 Like

Ser at de har kommentert korona i notene:
image

Ellers er det verdt å få med seg:
image

Cash-posisjonen 31.12 utgjør kr 4,9 pr aksje

De har ikke satt opp noen kontantstrømanalyse, men hvis en trekker fra de 19 millionene til kjøp av patenter i januar, så skulle de fortsatt ha til salt i grøten. (Lang/kortsiktig gjeld er på hhv 18 og 14 mill)

Ek-andel er på solide 84 %, og justerer man for rest av konvertibelt lån er den på hele 90 %

Her er det betydelig rom for å bygge videre på det solide fundamentet som allerede ligger i patentene og teknologien de har utviklet. Kundene banker på døren.

6 Likes

Takk fro deling @HO5

Kan det stemme at vann rensing er/var hovedfokus for teknologien?
Men kan det her tolkes at de får langt flere produkter de kan selge som følge av corvi19?

Satser på at det er fantasien som setter en stopper for mulighetene :slight_smile:

Vannrensing var og er det som sannsynligvis ligger fremst i løypa, men alle disse områdene kommer til å preges av Cnano sine patenter i framtiden

2 Likes

Disruptiv innovasjon

Hvis Crayonano lykkes med sin UV-C teknologi og klarer å skalere opp og produsere sine LED pakker ihht til planen de har lagt, så vil det si at de har en disruptiv innovasjon.

Det vil si at de vil utkonkurrere dagens konvensjonelle teknologi med lysrør, kvikksølv lyskilder og i tillegg også nyere konvensjonelle UV-C LED lyskilder som er for dyre og produsere siden de gir minimalt med lys i forhold til tilført effekt.

Det vil i praksis si at hele markedet over tid vil ønske å bruke CrayoNano sin teknologi. Det blir de tvunget til siden dette produktet er betydelig bedre enn konvensjonelle produkter. LED pakkene til Crayonano gjør at de ferdige produktene kan lages mye mindre med vesentlig mindre effektbehov, vesentlig lavere vedlikeholdsbehov, ingen skadelige stoffer (feks kvikksølv).

Markedsundersøkelser sier at hele dette markedet i 2025 vil omsette for 2,5 milliarder. Skal ikke mye fantasi til for å tenke seg hva dette kan bety for selskapet. Oppskalering av dette vil selvfølgelig ta tid, men prisingen av vekstselskaper ligger gjerne langt foran inntekter. Vi vet at selskapet allerede har hatt stor pågang fra store og kjente elektronikk produsenter som lurer på når de kan kjøpe produktet.

For min egen del er dette det selskapet som helt klart er det med størst potensiale som jeg har investert i.

Fra årsrapporten:

2020-Offentlig-regnskap-CrayoNano-FINAL.pdf

6 Likes

Merk, det er ikke kroner de snakker om når de skriver 2,5 mrd :grin:.

Vi snakker altså om et marked på NOK 21 mrd årlig, og cnano med mcap 825 mill kommer med disruptiv teknologi. Og det kommer i løpet av 2021. Tror høsten kan bli bratt hvis de fortsatt opprettholder guidingen.

Har satt en god slant av sparepengene her, og puttet den i skuffen, men liker følge med på hva som skjer :slight_smile:

Ser frem til å gjøre status her 31.12.2021

Caceis bank (7, største aksjonær) har redusert beholdningen for første gang. Kun snakk om lite antall, men hvis de tenker å selge seg ned nå kan det nok legge press på kursen. Da kan det nok plukkes et stykke nedover på 20-tallet etterhvert.

Kom meg først inn på 36 så hadde vært digg å komt inn en gang til på 20-tallet :ok_hand:

1 Like

Det ligger an til litt volum i dag, order på 35k på 28,99, samt en liten post på 29,99 som sikker blir første handel.

Får vi se da om vi skal opp på 32kr eller ned på 28,99 etterpå.