Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Crowdfunding av oppstartselskaper

Spennende. Helt klart et stort potensiale i bølgekraft men listen over selskaper som har lykkes er meg bekjent veldig, veldig kort. Det er rett og slett så mye energi kombinert med skjellvekst osv at alt av bevegelige deler gnages i stykker.

De prosjektene jeg kjenner til i alle fall. Håper Havkraft har noe smartere på lur :slight_smile:

Ja, helt klart utfordringer knyttet til havet, en av de positive tingene med Havkraft sitt kraftverk er at de ikke har noen bevegelige deler under vann.

1 Like

Kampanjen til Havkraft er i gang på Folkeinvest. Etter et døgn har over 650 “investorer” tatt et lodd, og minimumsbeløpet er passert for lengst.

Med dagens dieselpris burde det allerede være et betydelig marked for Havkraft innen f.eks. havbruk, hvis de klarer å produsere strøm for 2 kr/kWh. Strøm fra dieselaggregat ligger vel fort over 5 kr/kWh?

Er de heldig får de også litt drahjelp her:

3 Likes

Jeg tok et lite bet her. Caset virker spennende og gjennomarbeidet nok til at jeg ikke ville la det passere. Artig krydder i unoterte-porteføljen min.

1 Like

Tenker det samme. Imponert over hva disse to karene har fått til så langt - spesielt første kommersielle salg!

Ifølge EU skal 10 % av strømproduksjonen komme fra bølgekraft i 2050 - i så fall må det skje en eksplosiv utvikling i teknologi innen bølgekraft de neste årene. Har derfor troen på gode støtteordninger både nasjonalt og fra EU.

Jeg har også tatt noen aksjer. Men syns de bør skru markedsføring over på cost/benefit og direkte fordeler heller enn å bruke FNs bærekraftmål. Penger teller dessverre tyngre enn moral og etikk når det kommer til beslutninger i mange tilfeller.

Andre som snuser på Agdir som også kommer på Folkeinvest nå? Syns kanskje den er enda mer spennende enn Havkraft.

1 Like

Jeg tok et minilodd i Havkraft, bare for å følge dem videre. Tok et større bet i Agdir, som virker enda mer interessant i mine øyne. Fikk opp øynene for dem etter å ha hørt episoden (s3 e1) de var med i Folkeinvests podkast.

2 Likes

Hva endte havkraft-emi på? Fikk de fylt opp? Spennende selskap jeg gjerne skulle visst mer om, og fått bekreftet teknologien utover det de selv sier.

Ja de nådde målet på 10 mill. Håper de skalerer opp og ansetter en bedre selger :sweat_smile:

Så kun minimumsbeløpet?
Noen her som har forutsetninger for å si noe kritisk til teknologien?

Suksessfulle kampanjer ligger nederst på siden.

2 Likes

Dette selskapet har ikke nettopp startet,men de har nyheter når det gjelser missilforsvar og rakettmotor . Utrolig spennende selskap.

https://www.rocket.com/

1 Like

Synes dette virker som et spennende case. Prisen er holdt på samme nivå som ved forrige rmisjon og Statkraft er inne på eiersiden.

3 Likes

Det er vel ingen farmasiselskaper nevnt i denne tråden?

Er det noen som kjøpte her ? Hoho. Mulig oppkjøp, og flere er interessert .

Veldig spennende Case på folkeinnvest:
Folkeinvest.no

InseaEnergy. Er enda ikke mulig å tegne seg, men skal være mulig å melde på Forhåndstegning

Hei, dersom noen liker spillselskaper så er det en oppstart innenfor gambling som har hentet 1 av 2 mnok i denne runden. Ta kontakt for mer info :slight_smile:

Er det noen som vet om det har blitt gjort noen undersøkelser/studier på norske oppstartselskaper som henter penger via disse plattformene?

Finnes det noen suksesshistorier i det hele tatt?

1 Like

Det har vel vært noen exits. Kommer bare på denne i farta. Ikke noen gigasuksesser som jeg vet om.

Men nå er jo alle plattformene relativt unge, så antall emisjoner er relativt lavt enda, og medgått tid etter emisjon er også rimelig lav. Konkursraten blant startups er jo høy uavhengig om de er crowdfunded. Tror vi trenger noen år til før vi får et godt sammenligningsgrunnlag. Tror konkursraten vil øke en del som tiden går.