Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Crowdfunding - Unoterte, nystartede selskaper

Det er vell normalt å legge seg under (antatt) markedsverdi?

Det er godt mulig du har rett. Jeg har store vansker for å konkludere med ‘‘korrekt’’ verdsetting.

Jeg har aldri sitt et selskap kjøre emisjon til kost pris, det er jo alltid en rabatt. Mitt inntrykk er at emisjonspris ofte ligger på ca 70% av markedspris. Med unoterte selskap vet jeg ikke hva som er normalen. Jeg har ikke sjekket opp i de som tok verdivurderingene, så du har nok helt rett i at det er der jeg bommer :slight_smile:

Emisjonen nå er så vidt jeg har forstått for å ha midler til å masse produsere et nytt og utbedret produkt. Det er med andre ord ikke det samme produktet som Trust pilot tilbakemeldingene refererer til. Men det er klart at det er en ulempe at de har fått så dårlige tilbakemeldinger til nå.

Jeg har riktig nok ikke investert og setter pris på tilbakemeldingene deres.

Her virker det som de har satt en kunstig høy verdi for å gi inntrykk av billig emisjon. Her føler jeg egentlig man betaler premium på faktisk verdi for å delta.

Hmmm, okay?

Hvilke selskaper har gjennomført emisjoner med omkring 70% rabatt den siste tiden?

Les på nytt. Inntrykket mitt er at emi pris ligger på ca 70% av hva markedet er villig til å betale. Visst aksjen omsettes for 10kr vil emi pris typisk være rundt 7kr som altså er 30% mindre enn markedspris.

Aha, jeg burde lest mer nøye ja!

Hvilke emisjoner er blitt gjennomført til 30% rabatt den siste tiden?

Den første og mest nærliggende jeg kommer på er Polight i forrige uke. Emisjon aksjer til 110kr når kursen stod i 150.

Glex-emi er i ferd med å bli fulltegnet. Har ikke tegnet selv ennå, men ser ikke bort ifra en lillefinger inn her.

1 Like

Solgt.no skal hente 40 mill gjennom Arctic fra onsdag. Pre money verdsettelse på 160 MNOK. Aksjekursen blir satt til 5193. Minstetegning blir 2 aksjer. Ansatte og styret tar 25%

Jeg hadde ikke hørt om dette selskapet før.

Men de er fucked dersom boligmarkedet skulle falle vesentlig.

Noe som tilsier at det skal falle?

1 Like

Økte renter er jo negativt.

Men det enkleste er vel kanskje å tenke at det fortsetter stabilt oppover i all evighet og se bort ifra det problemet de vil ha dersom boligmarkedet er fallende.

Hvorfor er de fucked dersom boligmarkedet faller?
Det kommer jo an hvor fort de klarer å glippe leilighetene og hvor flink de er til å ta høyde for prisendringer.
Selskapet selv mener de får flere kunder når det er litt turbulens i markdet

Vel.

De sier selv at de kjøper boliger til markedspris, så det er det.

De tar omkring 3% av boligens verdi for dette.

Jeg ser ikke det som spesielt bærekraftig i et nedadgående boligmarked.

Og i et marked som går opp så blir jo spørsmålet hvorfor man skal bruke de i det hele tatt.

Og hvor mange boliger har de flippet til nå? 20?

Jeg har ikke noe tro på at dette blir bra.

1 Like

Vel du har lov å tro hva du vil.
Om et par år har vi svaret

1 Like

Jupp.

Men hvor mange boliger har de flippet?

Husker ikke helt, leste prospektet tidligere i dag men tror det er 30-40.Kan sjekke i morgen

1 Like

«Vi estimerte i april totalt 40 kjøp og 30 salg for 2021. Foreløpig har vi kjøpt 38 boliger og solgt 25, og vi er derfor komfortable med å slå estimatet innen årsslutt»

Det som er imponerende er vel at de har greid 40k pr enhet selv om oslo har gått ned %3

Jeg trodde boligprisene var litt opp i Oslo i 2021??

40k per enhet, så de er +1 mill på salgene i år. Synes ikke det er så imponerende som deg. Tenk deg den mengden boliger de må sitte på/flippe for at dette skal bli butikk. Det blir veldig sårbart for feilvurderinger/dårlig marked/uforutsett fall i markedet.

1 Like

De Solgte vel de fleste etter april når prisene begynte å gå ned. I en stabil eller stigende marked blir det vel bedre. Målet er vel også at volumet skal mangedoble seg.