Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Crowdfunding - Unoterte, nystartede selskaper

Er det noen her som har erfaring med, og gjerne deltatt i crowdfunding av nystartede selskap gjennom feks Dealflow ?
Ønsker gjerne å høre erfaringer og tankene deres rundt dette. Jeg er innforstått med risikoen det innebærer.
Det dukker til stadighet opp interessante selskaper og jeg har tatt noen lodd i 3stk til nå.

Hadde det vert en idè å opprettet en samletråd for unoterte selskaper som gjennomfører IPO gjennom crowdfunding?

4 Likes

Ingen?

Har brukt det et par ganger. Bikefinder og Resqunit som begge er på vei til børs, samt Naardic & Norquant. Mye å velge i så viktig å være selektiv. Kjøper ‘bare’ i case hvor ambisjonen er å gå på børs.

1 Like

Brukt dealflow ett par ganger. Ryddig prosess begge ganger, så får vi se om det blir penger ut av det etterhvert
:slight_smile:

2 Likes

Det var faktisk etter Resqunit sin IPO jeg oppdaget Dealflow.
Er det offentliggjort noen start pris når de kommer på børs? Hvilken pris kjøpte du for på Dealflow?

Dealflow er utvilsomt ryddig å sikkert for de som skulle anke. Bank ID signering å hele pakka :slight_smile:

5 & 6 tror jeg :slight_smile:

1 Like

Et annet selskap er folkeinvest

Takk! Snodig at jeg ikke har funnet den tidligere…
WaveFoil emisjonen som foregår nå så jo også ekstremt interessant ut :slight_smile:

Finnes egen tråd her om wavefoil for de som ikke har sett det

2 Likes

Green Waves emisjon på dealflow nå. Om man har tro på elektrifisering av båter kan dette være spennende

El-båter er forut sin tid, spør du meg…

Er det noen som har troen på Lilbit her? Startet emisjon på folkeinvest idag.
Ikke helt mitt område, men konseptet virker lovende. Verdien før emisjon var 129mnok og 2 uavhengige selskaper har begge verdsatt Lilbit til over 400mnok.
De jobber allerede med børsnotering.
Noen som har tro på kjappe penger her? Visst jeg går inn ville det nok blitt for å selge igjen så fort de kommer på børs.

1 Like

Har selv tatt ett lodd i både Lillbit og Wavefoil. Har tro på Wavefoil på litt sikt. Lillbit mer et håp om børsnotering og en rask liten gevinst.

Virker som de lider av det mange folkeinvest selskaper lider av. Latterlig dyr prising.

Her må du utdype litt. De legger seg jo på 1/3 av hva de to uavhengige selskapene verdsetter de til? Eller har jeg oversitt noe…? Hva er eventuelt normalen? Jeg har ingen erfaring med unoterte selskaper.

Jeg reagerer mer på utsiktene deres for fremtidig inntjening. Jeg blir mektig imponert om de havner i nærhetene av estimatene fremlagt

Hadde det vært noe hold i verdsettelsene hadde vel ikke selskapet solgt aksjer for 1/3 av prisen?

Jeg tok en rask titt på et av de to “uavhengige selskapene” (de blir nok betalt for å gjøre denne verdivurderingen), det virket som det var typ et enkeltmannsforetak, som jeg aldri har hørt om før.

Du spør hva du har oversett. Jeg tror du har oversett hvor lite verdien slik vurdering er verdt.

Hvis du hadde hatt et selskap som var verdt 400 mill, hadde du latt andre kjøpt seg inn til en verdsettelse på 120 mill?

Produktet de skryter av at de har solgt tidligere har fått følgende tilbakemeldinger :

https://no.trustpilot.com/review/tailit.com

Kort oppsummert blir selskapet, servicen og produktet slaktet.

Hva tenker du om det?

1 Like

“uavhengig”

Smak litt på det ordet.

Er noen som blir betalt for å gjøre en vurdering uavhengig.

høres jo helt galskap med sånne verdivurderinger som er bestilt og betalt, 400 mill for det lilbit greiene i den fasen de er i nå er jo helt sykt. Lukter ikke godt av det greiene der.

Kan jo sette det i perspektiv. Siste runde i Mirai / Firi gikk til 200 et eller annet mill ifølge den artikkelen som var nettop. Og de har en ENORM vekst vs dette tulleselskapet.

Men alle må jo få lov å investere i hva de vil. Men jeg hadde nok brukt de på noe annet.

1 Like