Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Daytrading - hvilken megler?

Bare hyggelig :slight_smile:

Hvis du skal ha lavest kurtasje, er det vel ingen som slår Nordea idag (opp til en viss grense i hvert fall). 0,04%, minimum 1,-. Tror nok det blir litt for tregt for daytrading.

Altså etf’r som bull/bear osebx osv? Hvorfor bør man holde seg unna slike?

1 Like

Egentlig bare fordi det er fort å tape mye.

Er nok store forskjeller mellom utstederne, kanskje Nordea sine feks er ok, men det er mange detaljer i prospektene som man skal være obs på, der utstedere gjerne garderer seg mot risiko. Er ofte ganske stor spread også. Se forøvrig tråden om IG markets

Ja var egentlig spørsmål nr. 2, hvordan det er med spread. Så den er ganske høy? Grunnet lavt volum? Så f.eks Nordnet hadde en bull og bear etf (2x) som speiler osebx. Der står det også at den koster 0,8%. Dette regner jeg med er årlig og blir ubetydelig lite hvis man holder den f.eks kun intradag et par ganger i uken?

1 Like

Jeg er ingen ekspert på dette, men det jeg har sett er at spreaden tilpasses sannsynligheten for opp og/eller nedtur. Hvis jeg har forstått det rett så stiller utsteder kjøps-og salgskurs løpende og dermed også spreaden, men det er litt forskjellig avhengig av type papir. På bull/bear etn er det gjerne en dagsavgift (og noen ganger en slags nullstilling) dersom du sitter til neste børsdag. I tillegg har du en årlig rente for belåningen. Disse papirene er egentlig konstruert for intradagtrading og en daglig hedge ikke for å sitte long. I tillegg er det enkelte klausuler som gjør at dersom de stiger over en viss prosent så nullstilles gevinsten. Så les prospektet godt. Men det må nevnes at man kan tjene bra også såklart.

Edit:
Men ta dagens scenario feks: Det hadde jo vært fristende å kjøre en BullObxX10 når indeksen datt 3% så svinger den litt opp, men ikke nok til at spreaden lat deg gå i pluss så du sitter videre og plutselig er den ned til minus 4%. Da har du 10% tap.

Takk for infoen! Leste litt kjapt på Nordnet. Spreaden ligger mellom 0,5% og opp til 1%.

Men skjønte ikke helt kostnadskalkulatoren.

(BULL OBX X10 NORDNET 1)

Der står at ved et kjøp på 10 005,- blir total kostnad 101,65Kr. Men videre ned så kommer det opp et nytt estimat. “Total markedsverdi ved periodens slutt”. Der står summen: 9 903,-, altså 202kr i total kostnad? "Perioden er satt til 1 dag.

1 Like

Har ikke sett på prospektet, men må vel bety dette?: kr.10005-kr.9903=102,-
(Altså at kostnaden trekkes fra innskuddet)

Litt usikker her, men hvis det er daglig kostnad, så vil det si at de trekker ca 1% av innskuddet pr dag. Slik at når børsen åpner dagen etter (dersom du ikke har solgt) så er de 10005,- verdt 9903,-
Hvis du hypotetisk sett sitter i ca 100 dager med obxindeksen helt flat, så har du tapt hele innskuddet bare i kostnader. Og den daglige kostnaden setter deg ned 1% slik at du må ha høyere prosentvis svingning opp igjen for å tjene penger neste dag …

1 Like

Ja, det var jeg som blinkset totalt. Du er har selvsagt helt rett, takk for oppklaringen!

1 Like

Nå ble det noe rot på mobilen her…

OBX må altså gå en gjevn opptur 10% på 100 dager for å gå i null. Men regner du inn at den daglige kostnaden setter deg ned 1% må du også ha høyere prosentvis svingning opp for å tjene penger, så det blir vel 11% totalt da for å gå i break even på 100 dager? Så er det jo også sånn at en nedtur vil kunne nulle deg ut på veien også ved et fall som setter deg under daglig kostnad.
Også har du jo den potensielle 1%spreaden i tillegg:)

Uansett så er nok konklusjonen min at 10x gearing er best egnet for intradag moment

Kjøp, og så selg så fort som mulig mao. xD

1 Like

Nettop! :slight_smile: «Kjøp og selg så fort som mulig Mao!» som Truman sa :joy:

Edit: men spørsmålet er om de regner avgiften basert på innskuddet eller den daglige verdien av papiret. Det er kanskje logisk hvis det er daglig verdi? I så fall blir jo regnestykket annerledes

BULLOBXX10 Nordnet - Hva er poenget? @lassar

Brukere Nordnet for å kjøpe og selge, men opplever selve chartet deres som ubrukelig. Derfor har jeg et abonnement på tradingview.com og også et abonnement på sanntidskurser fra Oslo børs der. Chartet på tradingview er veldig bra, spør du meg.

Litt usikker på kva du var ute etter her? :slight_smile:

Uansett er desse papir ganske dårleg i forhold til andre alternativ :ok_hand:

Spesielt (!) sidan dei er stengt for handel under storparten av USA trading. Dvs enorm eksponering utan å kunne stenge posisjonen.

2 Likes

Var bare for å inkludere deg i praten her egentlig pga innlegget ditt. Savner god info om dette :slight_smile:

1 Like

Kan du anbefale noen gode og billigere alternativer som fungerer til daytrading?

Hei, kan noen forklare kanskje her? Misforstår jeg noe? Står 1956 stk som noen ønsker å kjøpe. Legger jeg til mine 1000. Vises 2956 på kjøp side. Men da selgere selger til den prisen 2677 stk. jeg får kun 339… At min megleren deler info om mine bevegelser eller lurer meg selv er jeg kjent med fra før, men om mulighet å “selge” også køen… viste ikke jeg…

Det er mange mulige svar her og det er vanskelig å vite hva som er riktig uten å ha noe mer info.
Hvis vi antar at dette er en norsk aksje er det lite sansynlig at du blir lurt av megler.
Det som kan ha skjedd er at noe har lagt med en skjult selger, og kjøper er fra samme meglerhus, da matches interne ordrer først.
En annen mulighet er at det er en algo som opererer med en prioritert ordretype som kan snike i køen.
Det kan være andre muligheter også

1 Like

Jeg har opplevd handel gå gjennom og så bli annulert senere, hos Pareto. Unotert aksje, og de hevder det ikke skjedde . Kan ha vært en datafeil, men min hunch er at megler (altså norsk aktør) lurte kunden (meg) i dette tilfellet. Så man skal ikke stole blindt på de norske meglerhusene heller. Det er i hvert fall min erfaring.