Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Dead by Daylight salg

“Steam Spy pulls data every minute, but updates visializations only once a
day at night (GMT+2), so there is no point in refreshing it more often.
The data is based on several days samples: from three days for
individual apps to seven days for location-based info. It means that
Steam Spy is competely unreliable for recently released games.”

1 Like

Jeg har tatt høyde for 3 dager snitt, eller mener du at snittet tas over enda flere dager? Det er så klart stor usikkerhet fortsatt, men jeg tipper 130-150k solgte basert på den tilgjengelig informasjonen. Det er ikke et baisseinnlegg, jeg bare prøver å objektivt følge utviklingen.

Hvor mange solgte spill har du/dere kommet fram til?

1 Like

Hvis jeg forstår deg rett, så har du ekstrapolert fra de 88k de viser for å komme fram til 140k, ettersom den statistikken bruker målingene fra de tre siste dagene?

Det er ca 2,5 dager side de kom inn på førsteplassen, så jeg ser ingen grunn til at det skulle være et så stort hopp mellom 14. og 15. (50k) og et så lite hopp mellom 15. og 16. (18k) at jeg ville tatt disse tallene med en stor klype salt.

Det logiske hadde vel vært at salgsraten nå, når de har ligget på 1. plass på Steam en god stund burde være på sitt høyeste, så 50k+ om dagen? Det virker jo også litt rart hvis førsteplassen på Steam bare drar inn 50k*126kr = 6,3mnok om dagen? Eller høres det riktig ut fordi dette ikke er noen høysesong?

For The Park, så mener jeg at kvartalstallene til Funcom kunne indikere noe høyere salg enn det Steamspy viste?

1 Like

Den første målingen viser jo 1/3 av summen og den andre målingen 2/3 og nå 3/3, men siste tall er økende hver dag

T0 = 19*3= 57

(T1 + 57) / 3 = 70
T1= 70*3 -57= 153

(T2+57+153)/3=88
T2 = 88*3 -57-153 = 54

De kanskje vekter tallene forskjellig

Jeg tror man må sammenligne med et spill som selger bedre. Måleusikkerheten for et spill som selger lite er høy. Bare tenk på den valgkampmålingen i Norge som gjøres etter at folk har stemt. De bommer ofte på småpartiene.

Steamspy-data sa Stellaris solgte 413 k på en periode, var det en måned? Spillet er fjernet fra steamspy, men her er et skjermbilde jeg tok 1/6-16

Kunne man brukt dette for å estimere hva en topp-plassering betyr?

Stellaris hadde en veldig høy peak på antall samtidige spillere ved lansering

68500 vs 17300 DbD

Obs obs veldig forenkling 440/68 = 6.5

17*6.5 = 110

Men Stellaris er et strategispill man spiller i mange timer, Dead by Daylight er såpass intenst at folk kanskje tar pause etter et par runder. Derfor vil jo flere spillere overlappe hverandre hos Stellaris, og bli høyere peak.

En runde i DbD er forøvrig rundt 10-15 minutter. Tror ikke man får gjort noe på 10 minutter i Stellaris.

4 Likes

Var det ikke Paradox som fikk Steamspy til å fjerne Stellaris fordi salgstallene var så feil?

2 Likes

Delvis feil og delvis ville de vel unngå spekulasjon og kontrollere informasjonen

1 Like

Det er så klart mulig at de allerede har nådd break-even, men ut i fra de indikatorene vi har ser jeg ikke noe tegn til det. Det er fortsatt stor usikkerhet.

1 Like

Jeg tviler på at dataene var så veldig feil for Stellaris, metoden som er brukt burde være nøyaktig nok hvis spillet selger 500k. Det er ved salg la oss si 50k og under jeg begynner å bli skeptisk til estimeringsnøyaktigheten.

1 Like

Jeg ser ikke den helt store idé i at sammenligne med Stellaris, det er en helt anden type spil som har længere avg. playtime og betydeligt højere price point. Hvorfor ikke sammenligne med noget der minder om DBD. Dead Realm er jo nok det der minder mest om DBD, men det slog aldrig rigtig igennem.

Umiddelbart tænker jeg at The Culling er bedst at sammenligne med. Price point er nogenlunde det samme (lidt lavere), det har også fået rigtig stærk eksponering på twitch og er et pvp-spil med forholdsvis korte runder, som gør korte play sessions mere meningsfulde end f.eks. Stellaris. Det er også udgivet for nyligt så steam har nok ikke forandret sig så meget siden da. Største forskel er måske at det er early access hvilket gjorde at man ikke kunne pre-order det via steam, og måske derfor også gjorde launch-peaken lidt lavere end hvad den ellers ville være blevet. Alt i alt ser DBD ud til at performe bedre end The Culling, som nu efter knap 3,5 måneder næsten er oppe i 500k owners.

5 Likes

Enig jeg synes dette er et interessant sammenligningsobjekt

Har spart grafen for dette formålet

2 Likes

The culling hadde dag 3: 82 000 eiere på steamspy, litt lavere enn DbD. Dette var trolig også lavere enn det reelle antallet eiere, men kan gi indikasjon på utviklingen videre.

Dersom vi tror DbD vil nå 700 tusen etter tre måneder vil de ha ca doblet investeringen.

2 Likes

Så, The Culling salg ser sånn ut:

  • Dag 3 = ca 80k
  • 1mnd = ca 300k
  • 4mnd = ca 500k

… utfra user reviewene, så har de patchet spillet til å være dårligere nå enn ved launch, så får satse på at DbD går den andre veien. Da tror jeg vi kan se salg som er vesentlig bedre enn 500k etter 4mnd.

2 Likes

Google trends giver nogenlunde samme billede. Lige nu er DBD ca. 33 % over toppen for The Culling:

2 Likes

Fortsatt 1. plass på Steam :smiley:

Hadde dette vært et Funcom-spill ville regnestykkene om x millioner antall solgte allerede vært vedtatt og ferdigdiskutert.

Men om man forholder seg til virkeligheten så tror jeg vi begynner å nærme oss break-even.

5 Likes

Antall eiere øker nå med ca 50K per dag, dvs jeg tipper de kan ha solgt 180-200k fram til 04:00 i dag og fortsetter det så kan de nå 230-250K fram til i morgen 04:00. Så med dette tempoet så nærmer de seg break-even ganske fort.

2 Likes

Det morsomme er at det var ikke enkelt å se at dette skulle bli noe suksess i starten ved å bruke f.eks. google trends. Community på steam var også så og si dødt, men så over natten ble det plutselig mye mer interesse på community på steam. Forhåndssalget var heller ikke noe å rope hurra for i starten. Men med tiden til hjelp, god reklamering fra STAR, noen videoer, få en del streamere med på laget så var plutselig interessen på topp. Det er bare å gratulere utvikler og publisher med en meget godt utført jobb. Man må også huske på at dette er en ukjent IP.

4 Likes

Jeg var kanskje litt optimistisk over

Dag 5 160k DbD vs 135k the culling.

Tror 180-200k solgte nå ved denne målingen dersom vi tar bort lag.