Russland skal også angivelig kutte produksjon månedlig med 0,5 mboe.
Positive nyheter fra Kina er trolig det eneste som mangler nå for å gi oljen fart
Russland skal også angivelig kutte produksjon månedlig med 0,5 mboe.
Positive nyheter fra Kina er trolig det eneste som mangler nå for å gi oljen fart
Mulig at gull er (og forblir) så stort akkurat på grunn av den egenskapen. Mangelen på bruksområder (det finnes jo noen anvendelser ut over bling, men det er en annen diskusjon), sammen med en felles forståelse (over tusenvis av år) om at “dette har likevel verdi” er jo det som gjør gull så interessant som investeringsobjekt.
Om gull hadde vært mer anvendbart, f.eks som en betydningsfull innsatsfaktor i produksjon av noe (tenk sølv eller kobber), så ville gullprisen svingt mer med markedet (som sølv eller kobber), og en del av appellen ved å eie gull (sikring mot markedsfall / inflasjon osv…) ville ha forsvunnet.
Hvem har best eksponering mot den variable (spot) gassprisen på Oslo Børs?
Vår eller Okea eller noen andre?
Jeg synes Martin Mølsæter argumenterer godt for hvorfor Gass blir veldig dyrt denne vinteren også i “First-podden” (anbefales)
Okea…
Vår energi (etter oppkjøp av Neptune Energy)
https://www.finansavisen.no/energi/2023/06/23/8017564/var-energi-kjoper-neptune-energy-norge-for-over-24-mrd.
Equinor
Aker BP (før de massive utbyggingene i de neste årene )
Takker
Optimistisk til oljeetterspørselen | Finansavisen
Konsernsjefen i Saudi-Arabias oljegigant Aramco sier at den svake oljeprisen skyldes resesjonsfrykten. Samtidig sa han at han er mer optimistisk for etterspørselen fremover. Det skriver CNBC.
«Dette er et år med økonomisk motvind, der det er resesjonstegn overalt. Kina er fremdeles i vekst», sa Aramcos Amin Nasser på en konferanse i Wien arrangert av OPEC, når han fikk spørsmål om den relativt lave oljeprisen vi har sett i år, sammenlignet med i fjor.
Som følge av en rekke frivillige kutt fra medlemmer av OPEC har oljeprisen omsider karret seg opp til rundt 75 dollar pr. fat.
Mandag kunngjorde Saudi-Arabia og Russland, kjent som OPEC+, at de ville komme med ytterligere kutt. Riyadh har til hensikt å forlenge et frivillig kutt på 1 million fat pr. dag, som opprinnelig ble kunngjort for juli, til august, mens Moskva har forpliktet seg til å redusere eksporten med 500.000 fat pr. dag neste måned.
Venter bedre etterspørsel
Nasser antydet at etterspørselsbildet sannsynligvis vil forbedre seg, og understreket potensialet i Kina, som er verdens største importør av råolje.
«Når ting tar seg opp og økonomien begynner å bedres, begynner Kina å øke etterspørselen, flydrivstoff øker så vi er optimistiske for fremtiden», sa han og merket seg at etterspørselen etter flydrivstoff, som er avgjørende for luftfartssektoren, fortsatt er lavere enn nivåene før Covid-19-pandemien.
Det internasjonale energibyrået (IEA) påpekte i mai at de venter et strammere marked i andre halvår og at etterspørselen ventes å overstige tilbudet med nesten 2 millioner fat pr. dag.
Sååå, fly er så dyrt at det virker som det er en god del restplasser på feks sydenturer i år. Dette gjelder vel kanskje først og fremst Norge, Sverige og andre land hvor valutaen har blitt kraftig svekket.
Det er litt høna og egget nå. Det er dyrere å fly fordi færre flyr…
Hedgefondforvalter Tor Svelland: – Kan bli panikk i markedene | Finansavisen
På denne tiden i fjor ble oljen omsatt for godt over 110 dollar pr. fat. Siden har den falt og falt. Hedgefondforvalter Tor Svelland mener man kan forklare mange av de bevegelsene man har sett i markedet med det man så i 2008.
– Mange har ligget og solgt oljen fordi det var riktig å gjøre i 2008, fordi makrobildet i likhet med nå så dårlig ut. Men nå er den generelle etterspørselen i alle markeder bra, sier Svelland.
– Jeg mener det er helt feil å shorte oljen, det gjør bare at markedet kan bli enda strammere når alle først skal kjøpe, følger han opp.
Svelland har alltid ment at etterspørselen er sterk og fikk dette bekreftet da konsernsjefen i Shell, Wael Sawan, under et intervju med CNBC for et par uker siden sa at oljeetterspørselen fortsetter å være veldig sterk og ser veldig robust ut.
Bygges opp til et rally
Han sier at gitt den sterke etterspørselen, har markedet begynt å prise inn volumene fra Iran og Venezuela, men nå ser han flere signaler som øker oppsiderisikoen.
– De kuttene vi ser nå fra Russland og Saudi-Arabia, kommer til å gjøre den store forandringen i markedet. Saudi-Arabia er smarte og fremprovoserer lagertrekk. Oljelagrene er veldig lave, og nå trekkes det kanskje 2,5 millioner fat om dagen, forteller han.
Han sier at det kan gjøre at markedet blir veldig sterkt, mye som følge av at rentemarkedet har gått opp, som har gjort at mange aktører heller vil trekke på lagrene.
– Man kan komme i en situasjon der det går opp for landene at de trekker på lagrene. Dette skaper panikk etter rask levering av olje.
– Spotkontrakten blir mye verdt, men fremtidskontrakten er mindre verdt. Det er et viktig styrkesignal som man ser i dag, følger Svelland opp.
Med en kombinasjon av lagertrekk og russisk olje som forsvinner, tror Svelland oljeprisen er klar for oppgang.
– Hva slags oljepriser tror du vi kan se som følge av dette?
– Det kan fort gå til 90 dollar, det bygges opp til et rally nå, sier Svelland.
Ekstreme short-posisjoner
Siden krigen i Ukraina gikk strømprisen til værs da Russland stengte gassledningen Nord Stream 2. Hvis man ser gassprisen (TTF) opp til oljeekvivalenter, ville prisen tilsvart over 660 dollar fatet på det høyeste nivået, og dette førte til høye strømpriser. Svelland tror at gassprisen kan nå nye høyder.
Han sier gassprisen er blitt shortet av makrofondene og trendfondene, i likhet med oljen, men at de mest sannsynlig er ferdig med å selge TFF-en (den nederlandske gassprisen).
– De har hatt ekstreme short-posisjoner i et marked som ikke er spesielt likvid. Når spesielt trendfondene selger og selger, så møter du jo bunnen, og den var på 25 euro pr. megawatt, sier Svelland.
– Senere har den gjort et hopp opp til 50, før den nå handles et sted mellom 30 og 40, legger han til.
Svelland sier at makrofondenes aggressive salgsposisjonering fører til et volatilt og irrasjonelt marked. Han tror at små endringer i nyhetsbildet vil føre til store prisutslag.
– Dersom man ser at man begynner å trekke på lagrene allerede nå, så blir det panikk i markedene. Da blir det eksplosjonsprising, sier hedgefondforvalteren.
Han spesifiserer at Kina er opp 20 prosent måned over måned på importen og dermed vil konkurrere med Europa. Det vil dermed bli vanskeligere å fylle opp lagrene i Europa.
Skeptisk til norsk gasseksport
Svelland sier at det har kommet en rekke meldinger om nedetid i Nordsjøen den siste tiden, og han tror dette kommer til å fortsette.
– Det er viktig å skjønne TTF-bildet. Kjører du en bil på 6.000 i turtall over lengre tid, så skal jeg love deg at den rister i stykker. Når den skal på service, da blir det ingen vanlig service, sier Svelland.
– EU la kjempepress på produsentene om å få dem til å produsere maksimalt i slutten av 2022 og starten av 2023, og nå må man betale prisen for den overproduksjonen man hadde i den perioden, legger han til.
– Hvordan trader dere dette?
– Jeg har alltid likt de store oljeselskapene, og så er vi selvfølgelig long den nederlandske gassen i frontkontrakten. Det er uaktuelt å være short, sier Svelland.
API Weekly Inventory report
Crude: -4.382M
Cushing: +0.289M
Gasoline: +1.615M
Distillates: +0.604M
SPR release 1.467 million
Såpass draw crude…
Ikke bare i USA flyreisene tar seg opp…
Har man troen på olje er i allefall Akerbp en nobrainer. Har selv nesten 90 prosent eksponering der.
Tall fra det amerikanske energidepartementet (EIA) viser at råoljelagrene i USA falt med 1,5 millioner fat til 452,2 millioner fat i forrige uke. Konsensus pekte ifølge Trading Economics mot et lagerfall på 1,0 millioner fat.
Bensinlagrene falt med 2,5 millioner fat til 222,0 millioner fat, mens destillatlagrene falt med 1,0 millioner fat til 121,9 millioner fat. Her pekte konsensus på 1,4 millioner fat lagertrekk for bensin og 0,3 millioner fat lagerbygging for destillater.
hvis oljeprisen til nå er støttet opp stort av Kina`s industriboom som startet i 1980,og tok skikkelig av på 2000-tallet…
Tenk bare på hva vi nå vitner nå som India står på trappene med sin utvikling…
Hva var energidriverene i Kina? Mye har dem bygget i alle fall. Er usikker på «velstandsnivået» i India, men det er klart at urbanisering, økt befolkningsvekst (selv om den snart må toppe ut) og et eget ønske om bedre vilkår vil bidra til økt konsum, som gir utslag i energi. Godt poeng @pleximus83
kina gikk “litt” vekk ifra den kommunistiske modellen,og introduserte da kapitalismen da de innså vekstpotensialet
kina var fra før en godt drevet stat med enorm egenkapital,noe som hjalp godt til under finanskrisen 2008/09,-idag er det en annen historie der Kina idag sitter med “urovekkende” mye gjeld,-tørsten for å bli en verdensledende nasjon ble for stor…