Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Jupp, vi bare ser litt andreledes pÄ ting. Det mellomstatlige samspillet er sÄ ufattelig multifaktorelt at jeg er glad for det.

2 Likes

Ved hÞye oljepriser vil SA Þke produksjon for Ä maksimere profitt. Jeg tror det er sÄ enkelt.

1 Like

Saudi-Arabia har budsjettert med et 2% underskudd, og det tilsvarer en oljepris pĂ„ ca 80$, mens budsjettet er balansert pĂ„ 85-88$, sĂ„ det det gir mening at SA Ăžker produksjonen ved priser over 90$, for Ă„ unngĂ„ “demand destruction”, vel det er i alle fal det ekspertene mener:

3 Likes

Jeg synes oljen ser teknisk veldig bull ut nÄ

Jupp det hÞres fornuftig ut. Pris er en faktor og volum en annen. For hÞy pris pÄvirker volum, og visa versa. Sweet spot antageligvis midt pÄ 80tallet et sted. La oss si oljen buller som bare det, la oss leke med tanken pluss 100 USD (tror ikke pÄ det), men la oss bruke 100 for eksempelets skyld. Da vil nok Saudi og konsortiet Þke produksjonen ganske heftig, Da vil Saudi mfl. hÞste politisk mynt og stÄ frem som sving produsenten dem Þnsker Ä bli oppfattet som.

1 Like

Ukraina :see_no_evil:

Orker ikke fÞlge med pÄ det som skjer Ukraina og Palestina, kan du fortelle om noe mer har skjedd som pÄvirker oljen?

Nei, ikke noe mer enn at Ukraina har truffet 3-4 russiske oljeinstallasjoner siste ti dagene. AltsÄ, dette er spekulasjoner fra min side, ikke noe jeg har som et sannsynlig scenario.

Poenget mitt er vel kanskje at Ukraina har evne til Ä slÄ 1000 km inn i Russland. Noe de har fÄtt relativt nylig

2 Likes

Reposter denne her som zappa66 postet.

Jeg mÄ si at jeg egentlig blir overrasket hvis ikke oljetilgangen blir fucked framover. Det er ganske mange med relativt lite Ä tape som kan treffe oljerelaterte skip og infrastruktur. Nye vÄpen, nye muligheter.

3 Likes
1 Like
1 Like

President Joe Biden lover sÞndag at USA vil svare med «gjengjeldelse».

– La det ikke vĂŠre noen tvil. Vi vil se til at alle som stĂ„r bak dette holdes til ansvar. Det vil vi gjĂžre pĂ„ et sted og en tid som passer oss, sier Biden.

Nok en eskalering.

Oljan upp pÄ 90 snart :face_with_hand_over_mouth:

Dette er den faktoren Kjus fryktet - tror det var denne

En veldig bra podcast om en ikke har fÄtt den med seg allerede.

Kjus er super dyktig - syntes jeg.

NĂ„ mangler vel bare mer involvering av Iran og Hormuz, om jeg ikke husker Kjus feil.

3 Likes

Veldig opplysende.

@Christian, kan anbefale denne - I fĂžlge Alhajji Ăžnsker Russland mye lavere oljepris enn Saudi. Ned mot 60 tallet, mens S-A Ăžnsker 90 - det er her uenigheten mellom dem ligger.

Oljeprisen

Mars-kontrakten for Brent-oljen er mandag morgen ned 0,13 prosent til 83,44 dollar fatet, mens WTI-oljen faller 0,27 prosent prosent til 77,80 dollar fatet.

Til sammenligning ble et fat nordsjĂžolje omsatt for 82,42 dollar fatet ved bĂžrsslutt i Oslo fredag.

Spenningen i MidtÞsten har nÄ tiltatt etter at det ble kjent at tre amerikanske soldater ble drept i et droneangrep mot en amerikansk militÊrbase i Jordan.

I tillegg har angrepene fra houthi-militsen i Jemen eskalert. Blant annet ble en oljetanker pÄ vei fra Singapore til Marokko truffet fredag.

– Det ser ut til at selv med en eventuell demping vi ser i etterspþrselen, utvikler geopolitikken seg slik at oljeprisene kan ha mer oppsiderisiko i seg, sier sjefþkonom for Asia i Mizuho Bank, Vishnu Varathan,til Bloomberg.

er det nÄ vi skal begynne Ä shorte alle de ledende oljeselskapene pÄ oslo bÞrs? :sweat_smile:

Dette ligger noen Är inn i fremtiden. Jeg sitter ikke shorten enda;)

1 Like

Ukraina hadde i dag et (tilsynelatende mislykket) angrep med drone pÄ nok et russisk raffineri. Det ser ut som de gÄr etter raffineriene, ikke oljeterminalene. Fucker ikke sÄ mye med oljeprisen, men fucker med Þkonomien og forsyningen av drivstoff i Russland. Tenker du vel fÄr rett i at Ukraina holder seg i skinnet der.

3 Likes