Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Det var den biten jeg tenkte pÄ.

De hisser i sÄ fall pÄ seg alle naboene sine.

Det er slÄende at uroligheter i MidtÞsten ikke har Þkt prisene. FravÊret av store svingninger skyldes den Þkte amerikanske produksjonen. Dette skaper en ny balanse i markedet og endrer global geopolitikk, sa Daniel Yergin i S&P Global til CNBC under World Economic Forum i Davos.

1 Like

– Med mindre OPEC Ăžnsker Ă„ gĂ„ til priskrig, kan tiden fremover bli en «golden age» for amerikanske produsenter — og trolig alle andre produsenter pĂ„ den vestlige halvkule, sier Yawger.

Dette har jo vÊrt standarden tidligere, at OPEC, som har svÊrt lave produksjonskostnader, har Þkt tilbudet sÄpass at bl.a. amerikanske produsenter har fÄtt en skikkelig knekk.

Økt oljeproduksjon i USA, Canada, Brazil og Guyana vil gjÞre at tilbudet overgÄr etterspÞrselen i 2024, ifÞlge en prognose publisert av det internasjonale energibyrÄet (IEA).

En liten kommentar fra meg er at Russland er i en veldig presset situasjon. Dumper OPEC masse olje ut pÄ markedet sÄ er de litt fucked. De bruker noe sÄnt som 30% av budsjettet sitt pÄ krigen mot Ukraina. De har break-even pÄ rundt 40-50$. Oljepris pÄ 30$ ville fÞrt til noen jÊvelig store underskudd som de ikke nÞdvendigvis kan klare Ä finansiere.

1 Like

https://twitter.com/Tendar/status/1749076281512059217

Following the drone strike against the oil and gas terminals of Ust-Luga, all tanker loading operations have been suspended. Several fuel tankers are waiting near the Luga Bay. Ust-Luga is Russia’s largest maritime terminal for crude oil exports. Source:

@TankerTrackers

and map from http://marinetraffic.com

Den oljeterminalen eksporterer 680,000 barrels per day

Denne artikkelen sier at oljeterminalen ikke ble pĂ„virket, men hvis kartet sier at tankskipene ikke legger til, sÄ 

https://www.reuters.com/business/energy/novateks-ust-luga-baltic-sea-fuel-complex-under-attack-2024-01-22

EDIT
TrÄd som tar for seg hva som er direkte pÄvirket av angrepet.
https://twitter.com/AllthingsLNG/status/1749076858388553868

4 Likes

Da dumper Russland ogsÄ og OPEC skader seg selv. Jeg har liten tiltro til at OPEC og OPEC pluss ikke jobber i tandem. Dem har flere fordeler av dette enn det motsatte. Russland har mer enn nok kjÞpere og til hÞyere rabatt vil nok enda flere vÊre villig til Ä kjÞpe ogsÄ. SpÞrsmÄlet er hvor mye Russland klarer Ä Þke produksjon. Til nÄ har de fleste analytikerne bommet fullstendig pÄ hvordan sanksjonene ville ramme Russland. I mange tilfeller har sanksjonene gitt motsatt effekt.

2 Likes

Russland mĂ„ ha penger nĂ„, Saudi Arabia kan nok finne pĂ„ Ă„ sette pĂ„ seg litt lengre briller. SĂ„ at SA kan finne pĂ„ Ă„ bestemme seg for at nĂ„ hadde de tapt nok markedsandeler og sĂ„ Ăžke sin produksjon opp til 10-11 MMB/dagen ser jeg ikke pĂ„ som usannsynlig. Det ville fĂžrt til at oljeprosjekter verden rundt ville bli satt pĂ„ “hold” og oljeprisen hadde krĂŠsjet. SĂ„ kan man fĂ„ en periode etterpĂ„ med stigende oljepriser hvor det tar tid for andre land Ă„ plukke opp oljeprosjektene sine igjen. IngeniĂžrene jobber kanskje nĂ„ i andre bransjer.

Spekulasjoner fra min side, de har sÄvidt jeg vet ikke gitt noen slike signaler?

2 Likes

Alle tankskipene som ligger ute i havnen er produkt-tankere. 3 av 3 crude skip var inntil kaikanten nÄr jeg sjekket vesselfinder nÄ. Det stemmer forsÄvidt overens med twitter-innlegget som sier at dette pÄvirker produkt, ikke rÄolje.

image

1 Like

Takk for rettelsen. :sunglasses:

Det er lett Ä bli revet med. Jeg er sÄ enormt gira pÄ Ä se Russlands oljeeksport bli rammet, av rent humanistiske grunner for Ä stanse finanisering av grusomheter i Ukraina. Da kan det gÄ fort i svingene nÄr man vil kommunisere de gode nyhetene.

Jeg likte sammenstillingen din av twitter, reuters, og kart forresten. Veldig oversiktlig innlegg!

2 Likes

Api
Crude: -6.674
Cushing: -2.031
Gasoline: +7.183
Distillate: -.245

Oljeprisene er lite endret onsdag morgen, men handles rundt 0,5 dollar pr fat lavere enn ved stengetid pÄ Oslo BÞrs i gÄr. Oljeprisene tynges av bekymringer over svak etterspÞrsel og en sterkere dollar, mens Þkende geopolitiske spenninger demper nedgangen, ifÞlge Reuters.

Bransjetall fra American Petroleum Institute (API) viste tirsdag kveld at rÄoljelagrene i USA falt med 6,7 millioner fat i forrige uke. API-tallene viste videre at bensinlagrene steg med 7,1 millioner fat, noe som bidrar til etterspÞrselsbekymringer i verdens stÞrste oljeforbruker.

Dollarindeksen ligger nÊr det hÞyeste nivÄet pÄ seks uker mot Þvrige valutaer onsdag, ettersom investorer i Þkende grad forventer at Federal Reserve ikke vil haste med Ä sette ned renten som fÞlge av en motstandsdyktig amerikansk Þkonomi, noterer Reuters.

-Uten nÄvÊrende geopolitiske spenninger, tror vi oljeprisene ville handlet mye lavere. Over tid, forventer vi at tilbudsrisikopremier vil frakoble seg fra konfliktrisiko, i likhet med Russland-Ukraina. Med mindre det er en eskalering i MidtÞsten, forventer vi at oljeprisene holder seg i det nÄvÊrende intervallet i fÞrste kvartal 2024. Vi forventer ikke tilbudstap, sier Vikas Dwivedi, global energistrateg i Macquarie, ifÞlge Reuters.

En koalisjon av 24 nasjoner ledet av USA og Storbritannia gjennomfÞrte nye angrep mot Houthi-opprÞrerne i Jemen pÄ tirsdag for Ä hindre angrep pÄ kommersielle skip i RÞdehavet. USA sier at Houthi-opprÞrerne har utfÞrt 26 angrep siden slutten av november pÄ kommersielle skip i RÞdehavet. USA gjennomfÞrte ogsÄ angrep mot Iran-tilknyttede militser i Irak pÄ tirsdag, etter et angrep pÄ en irakisk flybase som skadet amerikanske styrker.

Ellers har noe av oljeproduksjonen tatt seg opp igjen i Nord-Dakota, som er USAs tredje stÞrste oljeproduserende stat, etter vÊrrelaterte forstyrrelser. Produksjonen er imidlertid fortsatt ned med sÄ mye som 300.000 fat pr dag. I midten av januar var produksjonen pÄvirket med sÄ mye som 425.000 fat pr dag pÄ grunn av ekstrem kulde.

Strateg: MidtĂžsten-konfliktene holder oljeprisen oppe | Finansavisen

Rystad Energy says investors are finally realizing that oil demand is healthy - Video - BNN (bnnbloomberg.ca)

Rystad Energy says investors are finally realizing that oil demand is healthy

Claudio Galimberti, head of global oil macro research of Rystad Energy, says oil prices have been stuck in a narrow range because market players think consumption is weak. But he reckons demand is growing steadily, which points to higher prices.

Det er ikke klok Ă„ bli disse fremstillingene av oljen og hvor den skal.

3 Likes


image
image

image
image
image

2 Likes

EIA (wk ending 19 Jan)

Crude: -9.233M

Cushing: -2.008M

Gasoline: 4.913M

Distillates: -1.417M

1 Like

Jeg tror ikke oljeeksport fra Russland nÞdvendigvis vil vÊre sÄ stabil framover. Russland har rett og slett ikke nok luftvern.

https://twitter.com/Osinttechnical/status/1750271515646394830

Tuapse, Krasnodar Krai, the Russian Rosneft oil refinery is currently burning.

3 Likes

Oljeraffineri i Russland brenner

Et stort oljeraffineri sto onsdag kveld i brann i byen Tuapse ved Svartehavskysten i det sĂžrlige Russland

IfÞlge nÞdetatene i Krasnodar-regionen er brannmannskapene i ferd med Ä fÄ kontroll over ilden, og ingen er skadd.

Uoffisielle kontoer pÄ Telegram har vist bilder av brannen og sier den ble forÄrsaket av droner.

I den grad oljeprisen pÄvirkes for sterkt av Ukrainske angrep kommer USA pÄ banen og omdirigerer angrepene mot andre HVT - tror jeg. Det er riktig nok ikke fÞr <90 USD at POAs smerteterskel nÄs. Dermed har Ukraina litt Ä gÄ pÄ.