Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Brent-oljen holder seg over 80 dollar fatet torsdag morgen og er opp rundt 0,5 dollar pr fat siden Oslo BĂžrs stengte onsdag.

Oljeprisene ble blant annet lÞftet onsdag av ytterligere stimulanser fra Kina, samt fallende amerikanske rÄoljelagre.

De amerikanske rÄoljelagrene falt med 9,2 millioner fat i forrige uke til 420,7 millioner fat. PÄ forhÄnd var det ventet et fall i rÄoljelagrene pÄ 2,2 millioner fat. Samtidig steg bensinlagrene med 4,9 millioner fat.

Markedsstrateger peker ifÞlge Bloomberg News pÄ at de svake rÄoljetallene kan vÊre en anomali, gitt det unormalt kalde vÊre nylig som forstyrret produksjonen. Oljeproduksjonen i USA falt fra rekordnivÄene pÄ 13,3 millioner fat pr dag for to uker siden, til 12,3 millioner fat pr dag i forrige uke.

Fokuset er ogsĂ„ fortsatt rettet mot spenningene i MidtĂžsten. Citigroup skriver i et notat, ifĂžlge Bloomberg News, at Brent-oljen kan “sprette” til 90 dollar fatet hvis spenningene i regionen drastisk Ăžker. Reuters poengterer at situasjonen i MidtĂžsten sĂ„ langt ikke har pĂ„virket tilbudet av oljeprodukter, og at man trolig mĂ„ se en konkret katalysator for at oljeprisene skal stige betydelig.

1 Like

OLJE: JMMC-MØTET 1. FEB VIL TROLIG IKKE KONKLUDERE PÅ POLITIKKEN -REUTERS

Oslo (Infront TDN Direkt): OvervÄkningskomiteen til Opec+ (JMMC) vil under et mÞte 1. februar trolig ikke konkludere hva produksjonsvolumet til gruppen vil vÊre etter 1. april.

Det sier fem kilder i Opec+, melder Reuters fredag.

“Det vil ikke vĂŠre noen anbefalinger pĂ„ det neste JMMC-mĂžtet”, sa en kilde. Kilden legger til at en beslutning om Ă„ forlenge deler av gruppens produksjonskutt inn i april trolig vil bli tatt ved utgangen av februar.

OPEC trenger mer til Ä fÄ innsikt i hvordan oljeforbruket vil danne seg - leser jeg av melding.

1 Like

OgsÄ lurer de nok pÄ hvor mye russiske oljeinstallasjoner som kommer til Ä ta fyr
 I tillegg har du de Iran-stÞttede angrepene pÄ handelsskip.

Det tror jeg ikke. USA kommer til Ă„ intervenere og hindre Ukraina for Ă„ Ă„ gjennomfĂžre angrep mot installasjoner. Ukraina er avhengig ekstern stĂžtte , en forhĂžyet oljepris vil pĂ„fĂžre POA direkte skade. Blir bensinprisen i USA hĂžy gjĂžr det valgĂ„ret for Biden surt. I europa vil inflasjonen ogsĂ„ Ăžke som fĂžlge av hĂžyere energipriser. MĂ„lrettede ukrainske angrep mot russiske oljeanlegg vil trolig fĂ„ en “whip lash” effekt.

1 Like

Ikke uenig at det kan vére et utfall. Samtidig virker USA rimelig tannlþse med dagens president


Hittil det der ut til at Ukraina fÞrst og fremst har gÄtt etter rafinerier.

ForstĂ„ den som vil. Men en strategi som innebĂŠrer Ă„ skyte seg selv i foten gjĂžre veien mot mĂ„let utfordrerne. Med Ăžkte energipriser gis anti-ukraina fronten blant republikanerne god nĂŠring til Ă„ stoppe ytterligere stĂžtte. PĂ„ den andre siden kan POA vurdere tapping av SPR for Ă„ kompensere for en eventuell prisoppgang. Dette er dog ikke helt risikofritt. Spennende tider for oljen. Irak har i lĂžpet av uken i mye stĂžrre grad blitt pĂ„virket av eskaleringen i regionene. Om en ikke fĂ„r kontroll pĂ„ Houitien og dem gĂ„r “apeshit” mot eksempelvis Saudi installasjon Ăžker nok risiko premien ytterligere.

Det er jo ogsÄ slik at Saudi-Arabia har kuttet mye i sin egen produksjon. Faller det bort 1MMB/dagen fra Russland, sÄ kan Saudi-Arabia lett ta opp slacken. De har vel kapasitet pÄ 12 MMB/dagen og produserer ca 9 MMB/dagen.

Det kan godt inntreffe.Jeg ikke tror markedet kommer til Ä respondere positivt av at Saudi Äpner kranen. Det at dem skrudde kranen igjen ved forrige samling tok ikke markedet svÊrt bra, for Ä si det forsiktig. BÄde Russland og Saud Arabia har hÞy egen interesse av at USA blir sÄrbar og at deres maktbase svekkes. Dette kan vri og vendes pÄ, pÄ veldig mange mÄter. Selv syntes jeg ikke Ukrainske angrep mot russiske oljeinstallasjoner bÊrer preg av rasjonalitet - heller nok mot det motsatte. Selv om det Ä svekke Russlands inntekter isolert sett er smart.

Signaliserer Saudi med sÄpass reserve kapasiteter vilje til Äpne kranen tror jeg det vil smerte dem mer enn det vil gagne dem.

For meg virker det som S-A forsvarer en oljepris pÄ 70$+

NÄr oljeprisen var pÄ max i 2022, sÄ kjÞrte de pÄ med sÄ mye kapasitet de kunne. Jeg antar de vil gjÞre det samme nÄ. Det kan jo godt vÊre de venter til oljeprisen er pÄ 100$+ altsÄ. Det er rimelig bra korrelasjon mellom oljeproduksjonen til S-A under og oljeprisen over. Dvs at S-A de siste Ärene har Þkt/senket oljeproduksjonen i takt med prisene.

1 Like

Situasjonen i dag er fullstendig annerledes. USA produserer som aldri fÞr, forventningene til Kina er borte og Saudi fÞler seg trolig noe marginalisert. Vi fÄr fÞlge med. Hver dag er en ny dag med oljen.

2 Likes

Med bortfall av russisk olje, sÄ er nok ikke S-A sÄ marginalisert lenger, ettersom de nok har mest produksjonskapasitet offline.

Jeg ser annerledes pÄ det du omtaler, hvor det er USA som marginaliserer Saudi gjennom posisjonen verdens stÞrste unilaterale produsent. NÄr det gjelder Russland og Saudi sÄ anser jeg forholdet mellom dem oljepolitisk som en symbiose, hvor begge parter pÄvirkes av hverandre. Uenigheter vil komme til en sÄ stor kostnad at uenigheter ikke lÞnnsomme.

HĂžres ut som du argumenterer for at S-A, ved hĂžye oljepriser (100+ ?) vil Ăžke oljeproduksjonen for Ă„ ikke fucke for mye med USA. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Fortolkning legger jeg meg ikke bort i . PÄ tidspunktet oljen (om den kommer hÞyere enn 90 USD) vil jeg ikke bli forbauset som saudi Þker. Selv om hÞye energipriser vil smerte USA sÄ vil forholdet til andre stater pÄfÞres sÄ pass mye stress at bilaterale forbindelser sittes i fare.

1 Like

Da tror jeg vi egentlig er rimelig enige her. :slight_smile:

Jupp, vi bare ser litt andreledes pÄ ting. Det mellomstatlige samspillet er sÄ ufattelig multifaktorelt at jeg er glad for det.

2 Likes

Ved hÞye oljepriser vil SA Þke produksjon for Ä maksimere profitt. Jeg tror det er sÄ enkelt.

1 Like

Saudi-Arabia har budsjettert med et 2% underskudd, og det tilsvarer en oljepris pĂ„ ca 80$, mens budsjettet er balansert pĂ„ 85-88$, sĂ„ det det gir mening at SA Ăžker produksjonen ved priser over 90$, for Ă„ unngĂ„ “demand destruction”, vel det er i alle fal det ekspertene mener:

3 Likes

Jeg synes oljen ser teknisk veldig bull ut nÄ

Jupp det hÞres fornuftig ut. Pris er en faktor og volum en annen. For hÞy pris pÄvirker volum, og visa versa. Sweet spot antageligvis midt pÄ 80tallet et sted. La oss si oljen buller som bare det, la oss leke med tanken pluss 100 USD (tror ikke pÄ det), men la oss bruke 100 for eksempelets skyld. Da vil nok Saudi og konsortiet Þke produksjonen ganske heftig, Da vil Saudi mfl. hÞste politisk mynt og stÄ frem som sving produsenten dem Þnsker Ä bli oppfattet som.

1 Like