Det tror jeg ikke. USA kommer til å intervenere og hindre Ukraina for å å gjennomføre angrep mot installasjoner. Ukraina er avhengig ekstern støtte , en forhøyet oljepris vil påføre POA direkte skade. Blir bensinprisen i USA høy gjør det valgåret for Biden surt. I europa vil inflasjonen også øke som følge av høyere energipriser. Målrettede ukrainske angrep mot russiske oljeanlegg vil trolig få en “whip lash” effekt.
Ikke uenig at det kan være et utfall. Samtidig virker USA rimelig tannløse med dagens president…
Hittil det der ut til at Ukraina først og fremst har gått etter rafinerier.
Forstå den som vil. Men en strategi som innebærer å skyte seg selv i foten gjøre veien mot målet utfordrerne. Med økte energipriser gis anti-ukraina fronten blant republikanerne god næring til å stoppe ytterligere støtte. På den andre siden kan POA vurdere tapping av SPR for å kompensere for en eventuell prisoppgang. Dette er dog ikke helt risikofritt. Spennende tider for oljen. Irak har i løpet av uken i mye større grad blitt påvirket av eskaleringen i regionene. Om en ikke får kontroll på Houitien og dem går “apeshit” mot eksempelvis Saudi installasjon øker nok risiko premien ytterligere.
Det er jo også slik at Saudi-Arabia har kuttet mye i sin egen produksjon. Faller det bort 1MMB/dagen fra Russland, så kan Saudi-Arabia lett ta opp slacken. De har vel kapasitet på 12 MMB/dagen og produserer ca 9 MMB/dagen.
Det kan godt inntreffe.Jeg ikke tror markedet kommer til å respondere positivt av at Saudi åpner kranen. Det at dem skrudde kranen igjen ved forrige samling tok ikke markedet svært bra, for å si det forsiktig. Både Russland og Saud Arabia har høy egen interesse av at USA blir sårbar og at deres maktbase svekkes. Dette kan vri og vendes på, på veldig mange måter. Selv syntes jeg ikke Ukrainske angrep mot russiske oljeinstallasjoner bærer preg av rasjonalitet - heller nok mot det motsatte. Selv om det å svekke Russlands inntekter isolert sett er smart.
Signaliserer Saudi med såpass reserve kapasiteter vilje til åpne kranen tror jeg det vil smerte dem mer enn det vil gagne dem.
For meg virker det som S-A forsvarer en oljepris på 70$+
Når oljeprisen var på max i 2022, så kjørte de på med så mye kapasitet de kunne. Jeg antar de vil gjøre det samme nå. Det kan jo godt være de venter til oljeprisen er på 100$+ altså. Det er rimelig bra korrelasjon mellom oljeproduksjonen til S-A under og oljeprisen over. Dvs at S-A de siste årene har økt/senket oljeproduksjonen i takt med prisene.
Situasjonen i dag er fullstendig annerledes. USA produserer som aldri før, forventningene til Kina er borte og Saudi føler seg trolig noe marginalisert. Vi får følge med. Hver dag er en ny dag med oljen.
Med bortfall av russisk olje, så er nok ikke S-A så marginalisert lenger, ettersom de nok har mest produksjonskapasitet offline.
Jeg ser annerledes på det du omtaler, hvor det er USA som marginaliserer Saudi gjennom posisjonen verdens største unilaterale produsent. Når det gjelder Russland og Saudi så anser jeg forholdet mellom dem oljepolitisk som en symbiose, hvor begge parter påvirkes av hverandre. Uenigheter vil komme til en så stor kostnad at uenigheter ikke lønnsomme.
Høres ut som du argumenterer for at S-A, ved høye oljepriser (100+ ?) vil øke oljeproduksjonen for å ikke fucke for mye med USA.
Fortolkning legger jeg meg ikke bort i . På tidspunktet oljen (om den kommer høyere enn 90 USD) vil jeg ikke bli forbauset som saudi øker. Selv om høye energipriser vil smerte USA så vil forholdet til andre stater påføres så pass mye stress at bilaterale forbindelser sittes i fare.
Da tror jeg vi egentlig er rimelig enige her.
Jupp, vi bare ser litt andreledes på ting. Det mellomstatlige samspillet er så ufattelig multifaktorelt at jeg er glad for det.
Ved høye oljepriser vil SA øke produksjon for å maksimere profitt. Jeg tror det er så enkelt.
Saudi-Arabia har budsjettert med et 2% underskudd, og det tilsvarer en oljepris på ca 80$, mens budsjettet er balansert på 85-88$, så det det gir mening at SA øker produksjonen ved priser over 90$, for å unngå “demand destruction”, vel det er i alle fal det ekspertene mener:
Jeg synes oljen ser teknisk veldig bull ut nå
Jupp det høres fornuftig ut. Pris er en faktor og volum en annen. For høy pris påvirker volum, og visa versa. Sweet spot antageligvis midt på 80tallet et sted. La oss si oljen buller som bare det, la oss leke med tanken pluss 100 USD (tror ikke på det), men la oss bruke 100 for eksempelets skyld. Da vil nok Saudi og konsortiet øke produksjonen ganske heftig, Da vil Saudi mfl. høste politisk mynt og stå frem som sving produsenten dem ønsker å bli oppfattet som.
Ukraina
Orker ikke følge med på det som skjer Ukraina og Palestina, kan du fortelle om noe mer har skjedd som påvirker oljen?
Nei, ikke noe mer enn at Ukraina har truffet 3-4 russiske oljeinstallasjoner siste ti dagene. Altså, dette er spekulasjoner fra min side, ikke noe jeg har som et sannsynlig scenario.
Poenget mitt er vel kanskje at Ukraina har evne til å slå 1000 km inn i Russland. Noe de har fått relativt nylig…