Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Orker ikke fÞlge med pÄ det som skjer Ukraina og Palestina, kan du fortelle om noe mer har skjedd som pÄvirker oljen?

Nei, ikke noe mer enn at Ukraina har truffet 3-4 russiske oljeinstallasjoner siste ti dagene. AltsÄ, dette er spekulasjoner fra min side, ikke noe jeg har som et sannsynlig scenario.

Poenget mitt er vel kanskje at Ukraina har evne til Ä slÄ 1000 km inn i Russland. Noe de har fÄtt relativt nylig


2 Likes

Reposter denne her som zappa66 postet.

Jeg mÄ si at jeg egentlig blir overrasket hvis ikke oljetilgangen blir fucked framover. Det er ganske mange med relativt lite Ä tape som kan treffe oljerelaterte skip og infrastruktur. Nye vÄpen, nye muligheter.

3 Likes
1 Like
1 Like

President Joe Biden lover sÞndag at USA vil svare med «gjengjeldelse».

– La det ikke vĂŠre noen tvil. Vi vil se til at alle som stĂ„r bak dette holdes til ansvar. Det vil vi gjĂžre pĂ„ et sted og en tid som passer oss, sier Biden.

Nok en eskalering.

Oljan upp pÄ 90 snart :face_with_hand_over_mouth:

Dette er den faktoren Kjus fryktet - tror det var denne

En veldig bra podcast om en ikke har fÄtt den med seg allerede.

Kjus er super dyktig - syntes jeg.

NĂ„ mangler vel bare mer involvering av Iran og Hormuz, om jeg ikke husker Kjus feil.

3 Likes

Veldig opplysende.

@Christian, kan anbefale denne - I fĂžlge Alhajji Ăžnsker Russland mye lavere oljepris enn Saudi. Ned mot 60 tallet, mens S-A Ăžnsker 90 - det er her uenigheten mellom dem ligger.

Oljeprisen

Mars-kontrakten for Brent-oljen er mandag morgen ned 0,13 prosent til 83,44 dollar fatet, mens WTI-oljen faller 0,27 prosent prosent til 77,80 dollar fatet.

Til sammenligning ble et fat nordsjĂžolje omsatt for 82,42 dollar fatet ved bĂžrsslutt i Oslo fredag.

Spenningen i MidtÞsten har nÄ tiltatt etter at det ble kjent at tre amerikanske soldater ble drept i et droneangrep mot en amerikansk militÊrbase i Jordan.

I tillegg har angrepene fra houthi-militsen i Jemen eskalert. Blant annet ble en oljetanker pÄ vei fra Singapore til Marokko truffet fredag.

– Det ser ut til at selv med en eventuell demping vi ser i etterspþrselen, utvikler geopolitikken seg slik at oljeprisene kan ha mer oppsiderisiko i seg, sier sjefþkonom for Asia i Mizuho Bank, Vishnu Varathan,til Bloomberg.

er det nÄ vi skal begynne Ä shorte alle de ledende oljeselskapene pÄ oslo bÞrs? :sweat_smile:

Dette ligger noen Ă„r inn i fremtiden. Jeg sitter ikke shorten enda;)

1 Like

Ukraina hadde i dag et (tilsynelatende mislykket) angrep med drone pÄ nok et russisk raffineri. Det ser ut som de gÄr etter raffineriene, ikke oljeterminalene. Fucker ikke sÄ mye med oljeprisen, men fucker med Þkonomien og forsyningen av drivstoff i Russland. Tenker du vel fÄr rett i at Ukraina holder seg i skinnet der.

3 Likes

70% kutt pĂ„ olje og gass innen 2040? I’ll believe it when i see it


7 Likes

Er du sikker pÄ det? Ser man oljeprisen etter angrepet pÄ terminalen i St. Petersburg 23. januar sÄ steg prisen pÄ WTI-olje med 2-3 dollar:

Mens den for Urals-olje steg 9-10 dollar:

Og hvis vi ser pÄ hvem som nÄ kjÞper russisk olje sÄ ser vi hvem som ble straffet i det ukrainske angrepet i Russland:

Stort sett Kina og India.

SÄ regner med at Kina er sÄnn passe fornÞyd med Ukraina nÄ.

4 Likes

Du tror ikke tankskipet som ble truffet av en drone eller missil og tok fyr som de ikke klarte Ä slukke var grunnen altsÄ? For det ser ut til Ä muligens fucke til hele oljeeksporten fra MidtÞsten.

Dette er altsÄ av Iran stÞttede grupper. (Og Kina kjÞper iransk olje)

1 Like

Det jeg satte spÞrsmÄlstegn ved var at oljeprisen bykset opp 23. januar 2024, og ble forklart i Finansavisen slik:

Hendelsen du refererer til skjedde 26. januar 2024.

Prisen pÄ russisk Urals-olje var 22. januar 2024 pÄ 63,70$ og 23.januar 2024 pÄ 71,52$ altsÄ opp 7,82$.

Det voldsomme prishoppet pÄ russisk olje er tidsmessig ikke knyttet til tankeskipet, det skjedde 3 dager senere, men til ukrainske angrep pÄ russiske installasjoner.

NÄ er det ikke sikkert de ukrainerne som gjennomfÞrte operasjonen hverken kalkulerte eller regnet med at det skulle medfÞre at operasjonen ga mer penger i den russiske krigskassa, eller at det er kinesere eller indere som betaler den regninga, med det er nÄ slik det ser ut pt.

EDIT: det er opplagt mulig at det har skjedd andre saker som forklarer dette, men fra Finansavisen (og Reuters) sitt stÄsted gikk prisen pÄ WTI opp som fÞlge av angrepet, og Urals reagerte tidsmessig likt, bare kraftigere, som gir mening siden det er russiske installasjoner som ble angrepet.

Skjedde flere ting 22. januar

Jeg tenker vel at du har litt rett, men ser jo ikke ut til at Ukraina gÄr etter oljeterminalene. De gÄr tilsynelatende etter rafinerier.

1 Like

This topic was automatically closed after reaching the maximum limit of 7500 replies. Continue discussion at Den store OLJE-trÄden :oil: 2.