Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Slike RSI topper har dårlig track record :laughing:

3 Likes

Litt historikk fra 2017. Jeg sier ingenting om olja for der tar jeg alltid feil hver gang jeg uttaler meg.

Bare påpeker at RSI er ikke til å stole på når den nærmer seg topp og bunn i rangen sin. Det er bare måten matematikken er for å ta en hvilken som helst serie med tall og klemme de inn mellom 0 og 100 et sted.

2 Likes

edit:
hører reportere/Media er tydelig provosert over at regjeringen nå gir “Milliardpakke” til Oljeselskapene…patetisk,-de glemmer ut hvem som faktisk bygger ut det grønne skiftet!

1 Like

Bare påpeker at og kjøpe Olja til så høy RSI ikke historisk er verdt risk/rewarden

1 Like

Jonas Gahr Støre får ikke min statsminister støtte…men han må gjerne få en :+1: for den innsatsen han har ført i helgen.

2 Likes

Jeg kjøpte DNO når olja var rundt 30, rett og slett fordi det generelt sett ikke er mulig å drive i bransjen med så lave priser. Så jeg mente da at prisen måtte opp og DNO er en som følger oljeprisen fornuftig. Jeg har ikke oversikt over hvor mye alle de store må ha for break even, men når man ser antall prosjekter, rigger osv som blir utsatt, satt på vent, kansellert så betø det også at prisen må opp og det har den en tendens å gjøre hver gang, tidshorisontmessig så er det jo vanskelig å antyde men det justerer deg selv. Hvor høyt olja skal opp nå avhenger vel mye av hvor lavt de kan produsere med fortjeneste, og Johan Sverdrup startet vel på over 30 dollar break even til rundt 15 dollar. I tillegg til hvor kjapt verden er oppe å stå mtp Korona. Det ser bra ut foreløpig.

1 Like

Olja… :scream:

1 Like

BP ser oljepris på 55 dollar til 2050

Mandag varsler det britiske oljeselskapet BP at det venter å bokføre nedskrivninger på mellom 13 og 17,5 milliarder dollar i andre kvartal. Det tilsvarer mellom 127 og 171 milliarder kroner.

Årsaken er at BP nå har nedjustert sine langsiktige prisantagelser for nordsjøoljen brent. Selskapet legger til grunn en langsiktig oljeprisen på i snitt rundt 55 dollar fatet fra 2021 til 2050, ned fra tidligere 70 dollar fatet.

1 Like

IEA sin prognose.

EDIT:
image

image

:thinking:

1 Like

Går nedover med oljeproduksjonen i US som forventa men hvor fort kommer den tilbake?


https://www.eia.gov/dnav/pet/hist/LeafHandler.ashx?n=pet&s=wcrfpus2&f=w

1 Like

Ser ut som produksjonsfallet øker i styrke. Største månedlige koronafall. Og sist uke nå er også størst. Derfor oljeprisen styrker seg så mye?

Brent Backwardation vs Covid i USA, fest setebeltet.

https://seekingalpha.com/article/4354735-oil-brent-backwardation-comes-sooner-expected

2 Likes

image

1 Like

Foreløpig synes jeg ikke det ser spesielt bullish ut med at den ikke klarer å bryte gjennom den motstanden på $43. Bryter den gjennom på volum derimot, så får vi nok rask stigning mot $45-48 rangen. Foreløpig ser det bare ut som…

19 dager har gått siden kommentaren der, oljen gikk opp 10 % ytterligere etter et betydelig rally, og hadde en korreksjon ned godt over 10 % fra toppen, og er i skrivende stund nye 10 % opp fra korreksjonen og nærmer seg ny Corona High.

Noen nye vurderinger som har kommet til?

Bear:
Mulig plutselig og uventet produksjonsøkning (kanskje spesielt fra USA)?
Brudd i enigheten i OPEC?

Bull:
Markedet reagerer ikke på dumskapen som utspiller seg i USA
De fleste riggene i USA trenger priser tilsvarende brent $50 før åpningen skyter fart
Noen mener FED kjøper brentkontrakter for å pumpe prisen, jeg ser det som bull

Ja, har steget noget raskt siste 8 timer, og den er nå over $43 men hva syns du om volumet?
Er vel “optimistisk” å tenke at den skal over 45 allerede i morgen?

LOL,hadde du bare visst hvor mye…eller hvor lite GW fornybar energi utgjør i verdensbildet,-det blir ikke noe enten eller,men en god del “både og`” i MANGE år fremover :sweat_smile:

se bare til kapitalmarkedsdagen fra Aker BP 2019,der de tyder et bilde hvor vi vil mest sannsynlig se oljen regjere en stund til i energibehovet!

:+1:Fornybar er en joke.

Og det som dessverre bidrar mest innen fornybar er wood chip (avskoging).

så langt ville ikke jeg tråkket i ordlyden,-men det er da et sinnsykt potensiale der alikevel for dette segmentet,-så lenge et selskap tjener penger da…

La meg rette meg selv. Det de kaller fornybar i dag er en joke.

1 Like