Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Voldsomt til uflaks man har i Iran for tiden… På knappe 3 uker så har det vert ikke mindre enn 13 alvorlige hendelser. Hvem vil rekne på sannsynligheten for at det skal skje? :stuck_out_tongue:

2 Likes

Ofte militært relatert det som har “uhell” meget mystisk. :mag: :mage:

image

1 Like

:syringe:? :man_shrugging:

i tillegg til …

Ser litt sketchy ut, satser på brudd ned av denne formasjonen:

1 Like

som jeg pleier å si…“Kriser kommer,og kriser går”

Minner fra fårne tider “1975”.

krisen skjedde i 2 “omganger”:
Nr* 1
image

Nr*2
image

Dette ligner nesten litt på det oljesektoren har vært igjennom fra 2014/15/16,-og i mars i år…

2 Likes

Gull mot olje.

As a result, the U.S. bank said the oil-gold ratio was currently trading in its 99th percentile since 1980, despite recovering from a more than 40-year low in late April.

Rats and Sergeant explained that, when expressed in ounces of gold, the current oil price was found to be “broadly on-par” with the ratio’s 1986 low and around 20% cheaper than the low in early 2016.

Therefore, “for the oil-gold ratio to return to its historic median, oil prices would have to rally by (roughly) 160%,” they said, noting this forecast assumed gold prices would remain unchanged.

https://www.cnbc.com/2020/07/14/oil-and-gold-prices-morgan-stanley-says-to-watch-the-oil-gold-ratio.html

1 Like

Jeg tror ikke dette er ferdig. Skal oljeprisen opp til $50 igjen etter lock-down vi har hatt og potensielt nye lock-downs utover høsten? Etter min mening underestimerer man hele tiden tiden det vil ta for verden å komme seg til hektene igjen… (eller så begynner jeg bare å bli litt smågal av å ha hjemmekontor… :thinking: )

Weekly timeframe; ikke store bevegelser, følger enda formasjonen jeg skrev om sist uke. Ingen brudd enda, men det nærmer seg. Gir det maks til $45 - over dette nivået er ikke formasjonen gyldig lenger. Brudd under $42-41 med volum vil signalisere brudd på formasjonen.

Chart: https://www.tradingview.com/x/uW2VqiHq/

3 Likes

Enig i det tekniske.

WTI må ikkje slutte under ca 40

Brent må ikkje slutte under ca 43

1 Like

DNO tror jag starkt på framöver. Någon mer än mig som äger?

1 Like

Jeg sitter på 25k aksjer nå og har også troen på at olja skal innom 50 tallet ila 2020. Selvfølgelig med forbehold om at hele verden ikke stenger ned, noe jeg håper og tror ikke skjer.

Er sinnsykt seig denne olja, virker nesten kunstig låst på disse nivåene… :thinking:

Det er veldig interessant at ADXen er på vei ned mens kursen har gått oppover da :slight_smile:

Oljeprisen er jo nå på ett vippepunkt, produsenter tjener ikke penger på disse nivåene (https://www.washingtonpost.com/politics/2020/04/06/this-years-low-oil-prices-will-hurt-these-countries-most/) samt verden holder pusten pga av pandemien. De fleste kan ikke klare seg med dagens oljepris.

Nytt større utbrudd, går det nok ned igjen men ikke i nærheten så ille som i mars. Mer nyheter som forteller at vaksine er nærmere enn mange tror ala Russland nå sist, og man i tillegg får flere land/ alternativer så tror jeg verden ser fremover og behovet for mer olje øker betraktelig. Å høre på prisprognose fra en oljeanalytiker blir som å få tippetips fra en blekksprut. Men når oljen reagerte som i mars så er det jo en nobrainer å kjøpe oljerelatert på daværende kurs.

Edit: første link var urgammel :sweat_smile:

1 Like

Jeg høyner med IEA sine anslag :slight_smile:

https://www.cnbc.com/2020/08/13/oil-and-coronavirus-iea-sees-lower-demand-in-2020-2021-on-stalling-mobility.html

1 Like
1 Like

Tja er det egentlig det eller har vi hatt stor volatilit i det siste og no får meir “normal” volatilit ?
Sjå eks på perioden sep 2012 til Aug 2014

Eks daglig

Trur oljen skal heller opp enn ned på lang sikt. (år)

Mindre prosjekter som har livets rett på høye oljepriser blir vel aldri noe av, selskapene må bli mer effektive og velge prosjekter med omhu. Noen vil kanskje ikke klare denne omstillingen heller og vil ikke kunne fortsette som før. Når verdens største produsent kutter i investeringene så vil det resultere i at veldig mange andre også følger i samme fotspor etterhvert? Equinor klarte å få ned break even ved Johan Sverdrup kraftig ved å få med “alle” på dugnaden, de smarteste vil klare å leve med lav oljepris og fremdeles lavere prosjekter som er lønnsomme på priser rundt 50 dollar .

1 Like