Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Mulig du har rett. Jeg har bare fulgt oljeprisen siden koronakrakket og kjenner ikke til “normale” bevegelser i olja. Tenker bare det er mer sannsynlig den skal ned enn opp på kort sikt (uker).

Tenker smitten kommer tilbake for fullt utover høsten. Kontorene åpnes men hvem vil på jobb nå som vi er vant å jobbe hjemmefra? Tror personlig reiselivsbransjen vil slite i lang tid fremover - og dermed mindre demand for olje. Dette gjelder jo også biltrafikken. Om disse tingene er priset inn på disse nivåene? I don’t know.

Jeg synes en fair oljepris ligger et sted mellom $28 og $38 (fra et teknisk perspektiv).

Da vedder du imot et samkjørt Opec :slightly_smiling_face:

1 Like

Blir samme som å vedde mot fed, siden mars… Alle vet hvordan det har gått så langt :slight_smile:

Beklager at jeg gjentar meg selv, men med mindre landene vil produsere med tap så vil jo alt stoppe opp med slike priser rent logisk. De største feltene til kapteinen i bransjen, Saudi, eller eksempelvis digre felt som Johan Sverdrup i Norge eller DNOs Tawke i Irak tjener penger nå, men de aller fleste må høyere priser inklusive shaleoil. Alt av reiseliv åpner vel når medisin/vaksine kommer, og da kommer jo antakelig forbruket gå i taket mtp hvor sulteforet alle er. Så bet for eller i mot olja avhenger vel i stor grad av legemiddelindustrien :sweat_smile:

Hm, mener break even snittet på de fleste oljeprodusenter av en viss størrelse ligger rundt $35 pr fat? Equinor har jo under $30 pr. fat…

Må huske på at det ble gjort store kutt og forbedringer under oljekrisen i 2015-2016. Pandemien har ført til ytterligere kostnadsreduksjon, slik at break even i fremtiden fint kan ligge nærmere $25 enn $50?

Det er veldig mange som har så høye produksjonskostnader offshore at de ikke har mulighet til å tjene penger på lave oljepriser, som fører til mindre investeringer og leteprosjekter. De beste i klassen klarer å tilpasse seg, men mange andre land og mange bekker små gjør at etterspørselen bør ta igjen tilbud, og vi vet jo at corona er midlertidig, i ett normalt aksjesparingsperspektiv er det en dump i grafen, men vi snakker om måneder heller enn år før ting er på vei opp igjen ifht kollektiv transport av alle slag. Men det er klart, det kan jo kanskje ta noe tid. Jeg ville ikke satset mot olje i dag om jeg måtte sitte i ro i 1 år, fordi Corona er hovedgrunnen til oljen kollapset og det løser seg på mange måter “snart”.

1 Like

Vi så jo hva som skjedde i april når OPEC ble enig om produksjonskutt (selv om de ikke ble iverksatt før juni om jeg ikke husker feil), så raste jo prisene pga. misforhold mellom tilbud/etterspørsel, saudi dumpet pris og mangel på lagring gjorde at kjøpere kunne presse pris med produsenter som nærmest kastet olje etter dem.

Nå har ikke jeg noe særlig oversikt over det fundamentale pt. Men produsenter kan ikke utelukkende bestemme markedsprisen til enhver tid (selv om OPEC prøver så godt de kan), uavhengig av hvilken break-even de opererer med.

Jeg har selv troen på at prisene skal korrigere ned godt under dagens, før de skal en god del høyere på lengre sikt.

Tror egentlig vi er enige alle 3 :sweat_smile: Jeg tror også oljen skal lenger opp på lang sikt, men på kort sikt (og da snakker jeg de neste 3 månedene - kanskje ut året) så ser jeg ikke hvordan oljen skal klare å holde seg på oversiden av $50. Hvis den knekker ned neste uke utløses wedgen som har vært under utvikling i mange, mange uker. Det kan potensielt gå fort om vi får noen nyheter som kan trigge et fall her… :thinking:

1 Like

Argumenterer for drillcount og shaledecline. Så vil vi se US gå ned til 5Mbopd (ned fra 9,3) ved årsslutt

1 Like

image

Jeg synes også dette er “pussig”… :sweat_smile:

Det finnes selskaper der ute jeg synes enda mer “pussig” priset, navn skal ikke nevnes :slight_smile:

1 Like

Hehehe. Listen er jo endeløs. Så at de trekker fram et kvalitets-selskap her, synes jeg er “pussig”.

Ja, det var mitt poeng også. Er vel mye større sjanse for at Equinor er her om 50år enn mye annet :slight_smile:

1 Like

Natural gas er tilbake på 2019 nivå, rart ingen nevner det :slight_smile:

2 Likes

Dno som jeg handler i ligger under 6 og var over 10 frem til medio januar. Så ikke noe pussig det iallefall😋 oljepris under 40 vil enn så lenge være meget midlertidig, men det er jo noen prosenter ned dit.

Dno ble jo presset opp av at de kjøpte egen aksjer til blodpris…

Olja på vei nedover nå, venter bare på knekk av den stigende trendlinjen.
Opec+ møte på onsdag, ingen forventer noe nytt her, så kanskje derfor den skal knekke? :thinking:

Weekly

4 hour

Spennende å se, fordelen hvis det kommer ett solid fall nå er at det kan bli noen fine kjøpsmuligheter. Eller kanskje det kommer noen kommentarer som fortsetter oppturen :smiley:

Det koster som regel ingenting å spørre…

1 Like

Sats 50/50, da er det størst sjanse for å tape alt :slight_smile:

1 Like