Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Etterspørsel etter olje er ikke akkurat høy nå.
Det må være noen store aktører som ligger bak dette her. Er det noen plass hvor man kan se hvor heftig investorer ligger short i olje?

Jeg er iallefall posisjonert mot at Olje inndirekte via Aker, at oljen skal inn i en supersyklus pga lave investeringer. :crossed_fingers:

Værdt å se presentasjonen til Stig Myrseth ang olje og gjør seg noen egen tanker.

1 Like

At flere av selskapene er billige er det ingen tvil. Spess de som har break even på 30 usd fatet.

Men forklarer allikevel ikke oljeprisen :thinking:

ja, men eg vil heller denne veien :wink:

Kredittvurderingsbyrå tror på oljepris på 45 dollar fatet neste år – oppløftende vaksinenyheter til tross

Fredag morgen nærmer fatprisen for nordsjøoljen seg 50 dollar for første gang siden før koronakrisen slo til.

Siden slutten av oktober har oljeprisen hentet seg inn mer enn 30 prosent, i takt med at stadig flere positive vaksinenyheter har blitt godt mottatt i markedene.

Likevel tror det amerikanske kredittvurderingsbyrået Fitch Ratings at oljeprisen kan kunne komme til å falle til 45 dollar fatet neste år, skriver CNBC.

Det er i alle fall det deres prognoser sier, ifølge seniordirektør Dmitry Marinchenko.

–Vi venter at snittprisen kommer til å være 45 dollar for brent per fat neste år. Bakgrunnen er at etterspørselen vil være svak inntil andre halvdel av 2021, fordi fremgangen med massevaksinering sannsynligvis ikke vil være veldig rask, sier han til CNBC.

Torsdag kveld ble det som kjent klart at det utvidede oljekartellet Opec+ ble enige om å øke produksjonen med 500.000 fat per dag fra januar.

edit : fra 4 des, 13:13:10

Etter oljeprisen går nedover så er det jo nesten ikke grenser for hvor langt ned ekspertene spår den skal. Nesten det samme etter at oljeprisen har snudd og går oppover…

Hva tror dere, blir den lavere fremover ?

Kan vi trade ned mot 46 ? fra 50 …

…tilsvarer produksjon fra et “større” oljefelt…Det eksploderer tankbåter i østen for tiden :thinking:

Shortings

Ut på stop loss eller sitter du fortsatt short?
For meg ser oljen fortsatt fin og sterk ut på test av ma50.

1 Like

Ute et par timer etter jeg postet :slight_smile: formasjonen holdt ikke

Eg å ga opp dette bear prosjektet, men følger med for å se om der kommer et gunstig nytt forsøk.

Podcast med Thina Saltvedt og Bjarne Schieldrop.
Ikkje noe nytt men grei lytting.

1 Like

Godt nyttår! Det kan se ut som at vi fremdeels er avhengig av olje dette året også :stuck_out_tongue:

Det nye året er ikke mer enn 4 dager gamelt før årets første OPEC+ møte går av stabelen 4 Januar. Blir spennede å se om det kommer noen endringer denne gangen. Ting kan tyde på at Russland begynner å bli litt lei av produksjonskutt og at de vil så smått begynne å forsvare sine markedsandeler. Spesielt når man ser hva Novak sa nå nylig.

To restore our production, which we have greatly dropped, the price range of $ 45-55 per barrel is the most optimal, otherwise we will never restore production, others will restore, and we will be at our level all the time," he said.

Skal ikke utelukke at det er tegn til økt aktivitet innen US shale som gjør at Russland sier at de er fornøyd med det pris intervallet. Skulle tilsi WTI på 3-5$ lavere nivå og noen som vil få både eierer av eksisterende shale samt kaptial tilbydere til å tenke seg om en gang og to.

Kilder:

2 Likes

Enig, reduserte litt direkte olje eksponering og flyttet det til olje/esg service da jeg tror den kan stige mer i starten av 2021. Tradere har frontrunnet oljeprisen, slik at vi nå får en flatere kuve/jevnere stigning i takt med justering av produksjonskutt.

Oljeprisen kan nok fortsette å øke litt, dersom dollar fortsetter å svekkes. Posisjonering
mer direkte i oljeselskapene tror jeg kan bli spennende i år, startfasen av en siste supersyklus?
som vanlig er det vanskelig å treffe på olje, men jeg er glad i spillteori :smiley:

Er du noe eksponert nå mot olje @Krieghoff?

image

Ikke uenig i dine kommentarer. Jeg tror at oljeprisen fort vil få seg en korreksjon nå som alle kontrakter knyttet til årsskiftet er oppgjort, samt de andre faktorene både jeg og du var innom slår inn.

Tror også at vi vil se en økende grad av nedstenginger i flere land i tiden som kommer, spesielt nå som den nye varianten sprer seg som ild i tørt gress.

Norsk sokkel har nå flere pågående smitteutbrudd og det er innført enda strengere tiltak de siste dagene. Skulle feks AkerBp få ett utbrudd på en av sine største produsenter så kan det fort bli en kortvarig nedtur der.

Når det skal sies så er det stadig mer som taler for en sterk oljepris i fremtiden. Så er bull olje på lang sikt, men litt bjørnestemning noen uker fremover.

Jeg har tatt ned olje eksponeringen, men har noe EQNR og TXP via NORTH.

1 Like

Dette er er “gammel” artikkel. Usikker om diskutert tidligere i tråden, men dette burde være kaldt vann i både klima diskusjonen og den høye verdisettingen i det siste for så kalte “grønne” selskaper.

Erstatte fossilt energi med alternativer virker egentlig ikke være mulig, og hvilken “grønne” høytprisende selskaper kan egentlig konkurrere med en oljepris på rundt 50 usd??

1 Like

Jeg bryr meg egentlig ikke nok til å finregne på hva som er fasitsvaret. Men jeg er posisjonert for grønt da myndighetene kjører på med stimuli. Med EU sin karbon skatt og geopolitisk vinning av å være uavhengig av olje må man ha noe grønt i porteføljen.

Men er også posisjonert indirekte mot olje da vi ikke klarer å erstatte den raskt nok. + tror på høyere pris mtp lavere investeringstakt.

Er bull energi :slight_smile:

Hva som er best for miljøet? Tjaa direkte utvinning av Olje og gas med CCAs, fraktet med klimanøytrale skip til raffineri? vs bygging av vindkraft / solkraft som må erstattes + bygging av infrastruktur og energilagring? :man_shrugging: Vi trenger begge 2.

1 Like