Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Crude rallies to more than 2-year high on improving demand prospects
0635 GMT: Crude oil futures touched more than two-year highs during mid-afternoon trade in Asia June 3 on growing optimism that fuel demand will grow in the near-term as data from the American Petroleum Institute reiterated this view with a larger-than-expected crude draw.
At 2:35 pm Singapore time (0635 GMT), the ICE August Brent crude contract was up 42 cents/b (0.59%) from the previous settle at $71.77/b, while the NYMEX July light sweet crude contract was up 35 cents/b (0.51%) at $69.18/b.
The benchmark ICE Brent crude last settled higher at $71.97/b on May 20, 2019, while the NYMEX light sweet crude contract was last higher at $69.49/b on July 19, 2018, S&P Global Platts data showed.
API on June 2 reported a draw in crude oil inventories of 5.36 million barrels for the week ended May 28, exceeding analysts’ expectations of a draw of 2 million barrels. This boosted market sentiment even though US gasoline and distillate inventories rose 2.51 million barrels and 1.59 million barrels, respectively, over the same period.
Market analysts downplayed the rise in gasoline and distillate stocks, citing increasing consumption, as the recent Memorial Day holiday in the US unofficially marked the start of the nation’s peak summer driving season.
“This year we expect stronger than normal demand for gasoline , as pent up travel demand meets international travel restrictions,” ANZ Research analysts said in a June 3 note.
In addition to the US, stronger demand is also expected in Europe as movement restrictions introduced to curb the spread of coronavirus ease. Major European economies such as the UK, France, Germany and Italy have announced plans to ease lockdown restrictions further through June.
Meanwhile, concerns about tighter global crude supplies in the face of increasing demand has also lent support to crude oil prices. At its virtual meeting late-June 1, OPEC+ agreed to increase the group’s production levels by 840,000 b/d starting in July, following hikes in May and June. However, it stopped short of discussing output increases after July.

FÄr vi et brudd opp her nÄ - til 75 dollar :thinking:

1 Like

https://www.statkraftkonferansen.no/

Stort gassfunn i Tyrkia :tr:

1 Like

2 Likes
1 Like

Lurer meg pÄ om det er noe annet som vil stige i pris om dette skulle skje?

KINA: VURDERER Å INNFØRE PRISTAK PÅ KULL

Oslo (TDN Direkt): Kina vurderer Ä innfÞre et tak pÄ prisen pÄ termisk kull ettersom landet sliter med Ä begrense hÞye energikostnader i forkant av etterspÞrselstopp over sommeren.

Det skriver Bloomberg News onsdag og viser til kilder.

IfÞlge kilder med kjennskap til saken vurderes det Ä innfÞre et pristak pÄ hva gruveselskapene kan selge kull for, hvor det trekkes frem at det allerede testes et pristak i Yulin i Shaanxi-provinsen.

En annen ide skal visstnok vÊre Ä innfÞre en grense pÄ 141 dollar pr tonn pÄ benchmark-prisen ved havnen i Qinhuangdao, noe Bloomberg News peker pÄ at kan pÄvirke andre markeder.

IfĂžlge kildene er det ikke tatt noen endelig beslutning, og planene kan endres.

Hmmm, pristak som tiltak har vĂŠrt prĂžvd fĂžr opp gjennom tidene. skal visst ha hatt “uforutsette” konsekvenser i lang tid i Ă„rene etter. har ALDRI Ăžnsket effekt. (det er en grunn til at markedskapitalisme faktisk fungerer selv med svakhetene, den er effektiv og istand til Ă„ “sĂžke” og oppdage lĂžsninger og priser som balanserer markedet)

1 Like

Da er denne lagt heilt dÞd. Investering pÄ mange milliarder bortkasta.

Tror nok det grÞnne skiftet mÄ modnes over mange Är bÄde ifht teknologi og kostnadseffektivtet. Olja er med lenge enda, og mange har ikke skjÞnt det siden bunnen i starten av Covid. Vi kommer til Ä se oljepriser godt over 100 dollar :+1:

4 Likes

NĂ„r?
2021?
2025?
2050?
2100?

Jeg tror det skjer nĂŠrmere 2022 enn 2025.
Mest undervurderte sektoren siste Ă„ret, gĂ„tt helt under radaren til de aller fleste, men jeg bĂžr legge til “jeg tror” og ikke “vi kommer til Ă„ se”

2 Likes

Ville ikke overaske meg.

Ekstremt fokus pĂ„ “grĂžnne” skifte. Men det er fremdeles et stykke frem der.

Midlertidig blir oljeleting redusert. Forslag om hardere avgifter mot industrien. Kan fort ende opp i et vakum.

En bieffekt med hÞyere oljepris vil ogsÄ gjÞre grÞnne alternativ mer aktuell da det plutselig er mer Þkonomisk.

Rent teknisk har jeg P&F telling med target rundt 85 dollar fatet i fÞrste omgang. Har ogsÄ en re-akkumulering pÄ vei opp som gir ca samme target :man_shrugging:

Helt enig, hÞyere oljepris vil framskynde skiftet over pÄ grÞnn energi ettersom det da relativt sett er mer Þkonomisk. Det er ogsÄ noe som baller pÄ seg ganske fort. Har investert i to selskaper som stÄr som leverandÞrer til grÞnn energi utvikling hvor begge har tenkt Ä ta i bruk ny teknologi for Ä gjÞre det billigere Ä fÄ pÄ plass havvind (begge) og landvind (det ene)

Paul kommenterer


mer om inflasjon/renter


Irans atom-avtale


mer om olje + inflasjon


1 Like

Jeg vil tro det blir ett forbruk uten sidestykke nÄr verden omsider Äpner opp, hele verdens befolkning er sulteforet i lang tid nÄ. Selv med oljepriser pÄ 80 tallet sÄ er det mye penger Ä hente pÄ kort sikt ifht Ä handle oljerelaterte aksjer som korrelerer med oljen. Jeg har utelukkende vÊrt i DNO, ikke konstant, men mer eller mindre siste Äret, og det begynner Ä bli fine prosenter.

Both IEA and OPEC Forecast Q3/21 Demand +3.1 mmb/d QoQ And More in Q4/21.

sÄ kan man kryddre dette med nedadgÄende lagerbeholdninger og det faktum at de fleste selskaper forbrukte mer olje enn hva de fant i 2020. Fra 5-10% pÄ snitt mener jeg Ä huske

1 Like

Fine lager trekk fra US

5 Likes