Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

India er nok nĂŠr toppen av sin smittebĂžlge

1 Like

Herlig med inflasjon, som presser opp rÄvarer :slight_smile:

1 Like

finansavisen lol

dn investor ogsÄ

Noen som vet hvorfor de bruker feil oljepris? NĂ„ har det rettet seg opp da😎

Er en stund siden jeg kom med min spÄdom at vi ser 80$ ilÞpet av sensommeren eller tidlig hÞst. Blitt litt sabotert av India, men ser ut for at det gÄr i likeste laget (for oljeprisen vel og merke).

I lĂžpet av de siste 30 Ă„rene har samtlige olje boom and bust vert drevet av enten svikt i supply eller svikt i demand. Ikke begge to samtidig.

Slik det er nÄ sÄ er det stadig flere og flere brikker som faller pÄ plass slik at vi nÄ muligens entrer en super syklus for oljeprisen. Men dette sÄ menes det at vi nÄ vil fÄ Þkende demand samtidig som vi redusert supply. NÄ skal det sies at det er mulig Ä skaffe mer supply, men de fleste oljeselskapene produsert mer olje i 2020 relativt til hva de gjorde av nye funn. For equinor sÄ var vel tallet ca 5%.

Kortsiktig oljepris er jo ikke sÄ superintresant. Se litt lengre ut pÄ kurven og husk at det er forskjell pÄ papir olje og fysisk olje.

4 Likes

KOMMENTAR: OLJE- OG PRODUKTPRISENE OPP ETTER CYBER-ANGREP MOT COLONIAL-RØRLEDNINGEN (Infront)

FÄr vi oljen opp over 70 til torsdag? Eneste motvekten mÄ vÊre Cov-19 India

Om dette skulle dra ut i tid sÄ kan man jo vurdere ett bet pÄ short WTI og long UGA.

Ved begrensninger pÄ transport av raffinerte produkter sÄ vil det sannsynligvis hope seg opp med rÄ olje og dette vil jo sannsynligvis presse ned WTI.

1 Like

er det bare meg eller er det noe tull med tickeren i denne trÄden?

2 Likes

jeg liker mÄten du tenker pÄ. Men er det en trade til her? oljetankere? lagring?

1 Like

SĂ„ absolutt.

Men ville nok fulgt med pÄ de andre fÞr jeg vurderte den. Litt mer langsiktig trade om dette skulle dra ut noen uker til. Tror man vil se det bra pÄ de to andre fÞr den tid.

Er det ett skikkelig lÞsepenge virus sÄ kan det jo dra skikkelig ut i tid

3 Likes

Her har de visstnok vÊrt litt uheldige og fÄtt en teknisk feil pÄ en Israelsk gas platform
min tolkning vil vére at det tekniske problemet er av iransk opprinnelse av type “hjemmelaget” drone

2 Likes

Fra DN.no:

Oppgang for oljeprisen etter flyreiseoptimisme

Oljeprisene holder seg nÊr hÞyeste nivÄ pÄ nesten to Är tirsdag morgen og handles rundt 1,5 dollar pr fat hÞyere enn nivÄet da Oslo BÞrs stengte fredag.

Oljeprisene har steget nesten fire prosent de to foregÄende sesjonene og Bloomberg News viser til bedre etterspÞrselsutsikter. Nyhetstjenesten trekker frem at antallet passasjerer pÄ flyplasser i USA har steget til det hÞyeste nivÄet siden pandemien startet, og at dette sammen med Þkonomisk oppsving i Kina og deler av Europa utligner bekymringer for svakere forbruk i India, som stÄr midt i en smittebÞlge.

-Styrken i rÄoljeetterspÞrselen i Kina var bullish for prisene. Kina prosesserte rekordhÞye 232 millioner tonn rÄolje fra januar til april, opp 12 prosent fra samme periode i 2019 fÞr pandemien, sier rÄvareanalytiker Avtar Sandu i Phillips Futures i et notat tirsdag, ifÞlge Platts.

Platts trekker ogsÄ frem optimisme om stigende etterspÞrsel i USA, og viser blant annet til at mobilitetsdata fra Apple viser at kjÞreaktiviteten i USA var opp rundt en prosent i uken som sluttet 14. mai til hÞyeste nivÄ pÄ ni mÄneder, og 142 prosent hÞyere enn i januar 2020.

Brent juli-kontrakten handles tirsdag morgen til 69,73 dollar pr fat, opp 0,40 dollar pr fat fra forrige sluttnotering. Til sammenligning ble kontrakten handlet til om lag 68,3 dollar pr fat da Oslo BĂžrs stengte fredag ettermiddag.

WTI juni-kontrakten omsettes tirsdag morgen til 66,54 dollar pr fat, opp 0,27 dollar pr fat fra forrige sluttnotering. Til sammenligning ble kontrakten handlet til omtrent 65,0 dollar pr fat da Oslo BĂžrs stengte fredag ettermiddag.

Prisdifferansen mellom Brent-olje og WTI-olje for juli-levering er nÄ pÄ 3,18 dollar pr fat.

Ja nĂ„r uflaksen rammer. FĂžrst fĂ„r en israelsk platform tekniske problemer (les: blir smelt i fleisen av en iranskbygd rakett eller drone) Og uflaks er jo smittsomt mĂ„ vite. SĂ„ nĂ„ “grunnstĂžter” iran’s stĂžrste marinefartĂžy, samtidig med at det har oppstĂ„tt brann i et oljeraffinieri i samme land (https://twitter.com/ncitayim/status/1400158150783864832) Øye for Øye, Tann for tann.

3 Likes

Oooig, veldig godt lesestoff for de som liker olje, makro, og kynisme

5 Likes

Kjedelig Ä ha sÄpass mye uflaks
 Er vel ingen poeng for de Ä levere Lotto kupong denne uka heller :joy:

@pdx hva skjer med tickeren i denne trÄden? Den har vÊrt lÄst pÄ 12,05 / -4,52% sÄ lenge jeg kan huske.