Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Eid nr to ja, lite hÄp for snarlig avklaring av den interne disputten.

1 Like




1 Like

Blir ikke lett Ă„ finne et kompromiss. Gis UAE lettelser i produksjon kommer flere andre til Ă„ etterspĂžrre det samme. Alternativt Ăžkes produksjon med samtykke fra de Ăžvrige.
Alle medlemmer tror jeg er enige om at et fritt/uregulert marked ikke er hensiktsmessig for noen (uten om tank). Meldingen til UAE om overgang fornybar og tjene mest mulig pÄ oljen, mens den fortsatt har verdi, er nok en del av deres langsiktige plan. Dem er derimot klar over at om overflod tjener ingen.
Har trua pÄ 80pluss.

1 Like

Alltid noe


Mange negative faktorer som kan slÄ inn samtidig for oljen.

2 Likes

Kina ga USA nettopp en stor :fu:

1 Like

SvÊrt sÄ volatil for tiden. Blir nok heller ikke bedre fÞr barnehagen Opec blir enig seg imellom.

Anser ikke dette som en barnehage selv, men forstÄr hva du mener. OPEC finner ut av det - tror jeg og under forutsetningen av at ingen parter er tjent med en reprise av de sure mnd i 2020.

2 Likes

Det ordner seg nok - men Opec med medlemmer er en uforutsigbar klynge som til stadig overrasker pÄ bÄde godt og vondt.

2 Likes

Tenker at det var flere som Äpner Þynene nÄr Kina satte ned kapitalkrav til kinesiske banker sist uke. Det lover neppe godt for fremtiden
.

I tillegg sĂ„ er det mye annet moro som skjer pĂ„ oljefrinten med EU’s fit for 55 som kom denne uka.

Og pluss alt det andre som rĂžrer seg i olje verden

4 Likes

Opec-Plus Calls Flash Sunday Meeting

https://www.energyintel.com/pages/eig_article.aspx?DocID=1111578&utm_campaign=top-story&utm_medium=site&utm_source=1&utm_content=Opec-Plus+Calls+Flash+Sunday+Meeting-1111578&ts=1

Blir svÊrt spennende Ä se hva som kommer fra Wien i dag. Er vel pressekonferanse nÄ straks. I mellomtiden sÄ kan vi kose oss med denne :wink:

Da kom fasiten
 OPEC+ begynner sÄ smÄtt Ä Þke produksjonen for Ä nulle ut produksjonskuttet pÄ 5.8 mb/d. Nye baselinjer er ogsÄ pÄ plass.

Adjust upward their overall production by 0.4 mb/d on a monthly basis starting August 2021 until phasing out the 5.8 mb/d production adjustment, and in December 2021 assess market developments and Participating Countries’ performance.

Vi fÄr nok se reaksjoner sÄ snart oljemarkedet Äpner senere i kveld :slight_smile:

Edit: Hele pressemeldingen finner du her, OPEC : 19th OPEC and non-OPEC Ministerial Meeting concludes

3 Likes

Blir spennende Ä se hvordan dette pÄvirker oljeprisen. FÞrst og fremst er usikkerheten innad i opec oppklart - en positiv faktor i seg selv. Har fortsatt tro pÄ videre oppgang i oljepris, men denne gradvise Þkningen samt usikkerhet rundt delta varianten og Iran kan trolig ligge en demper.

2 Likes

Ville vÊrt fint med test av 65-60 nivÄene. Stort lavere enn dette ser jeg ikke for meg oljen i Är. Ryker den lavere enn det sÄ vil nok aksjemarkedet ha gÄtt inn i bear modus :thinking:

Tror selv oljen blir helt nĂžytral eller meldingen fra opec. Men forenligheten er bedre enn splittelse - en bullish faktor i mine Ăžyne.

Enighet fjerner usikkerheten som er bull i seg selv og forbruket trumfer tilbudet. Har ikke noe oljerelatert nÄ selv men tror olja skal videre til nye hÞyder.

3 Likes

Moderat Þkning og usikkerheten er borte. Tror ogsÄ prisene gÄr opp pÄ dette. Blir spennende Ä se

PĂ„ sikt har vi covid delta varianten som kan bremse oppgang i etterspĂžrselen. Men sĂ„ vidt meg bekjent skal opec fortsette sine mĂ„nedlige mĂžter i den hensikt Ă„ til hensyn ta forhold som pĂ„virker tilbud og etterspĂžrsel. Samtidig er USA’s atomavtale med Iran fortsatt uavklart. Fra min hold fremstĂ„r narrativet vedrĂžrende deres bilaterale samtaler som overoptimistisk. Jeg mener Ă„ huske at den nye Ayatullaen er mer konservativ og religiĂžs sammenlignet med forgjengerne. Faktorer som kan ligge hinder for konstruktive samtaler mellom dem.

https://www.ft.com/content/91c54cf9-4545-4bfe-9445-92fbf048fbd9