Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

9:39:22

Ingeborg LĂžkling

Oljeprisen faller med to dollar fatet i lĂžpet av ettermiddagen

Oljeprisen har i lÞpet av ettermiddagen falt fra rundt 72,2 dollar fatet kl 13, og var pÄ sitt laveste nede i 70,2 dollar rundt kl. 19.

Oljeprisen omsettes for rundt 70,56 dollar i skrivende stund, ned 2,13 prosent fra forrige sluttkurs.

Mange stiller seg spÞrsmÄlet om hvordan etterspÞrselen vil utvikle seg i den kommende tiden. De siste ukene har delta-varianten av koronaviruset spredt seg raskt og en rekke land har innfÞrt nye restriksjoner, deriblant flere asiatiske land og Australia. DÄrlige produksjonstall fra den kinesiske industrien, og Þkt oljeproduksjon i gulf-landene etter OPEC-avtalen kan ogsÄ vÊre noe av forklaringen.

«Kommentar: nÄ har worst case scenarioet blitt utlÞst fra min side. Har imidlertid tiltro til justeringer fra opec»

1 Like

Kan bli fin inngang for de som har oljeaksjer pÄ watchlista :slightly_smiling_face:

Det er sikkert. Mange Äpenbare kjÞpskandidater pÄ bÞrsen nÄ. Solgte selv dno i gÄr, men skal inn nÄr trenden snur. Bwo holder jeg nok en stund til.

Landa varianten ja
 dette blir det volatilt av

Sterk dollar pleier ogsÄ Ä henge med pÄ visa, som regel dÄrlig for olje, skjÞnner egentlig ikke hvorfor nÄr de printer flere trillioner av dollar.

Hvem som forstÄr dollar? Uansett, at sterk dollar er ugunstig for oljeprisen forstÄr jeg.

1 Like

Godt Ä se at ting gÄr som forventet. Kina er estimert til Ä Þke etterspÞrselen sin med ca halv million fat pr dag i lÞpet av H2 21 (med mindre covid tuller det til)

1 Like

Her er forresten Platts-poden hvor de snakker om Kina og forventning om Ăžkt import siste halvdel av 2021

1 Like

KINA: RÅOLJEIMPORT 9,71M FPD I JULI (9,76 I JUNI)

Oslo (TDN Direkt): Kinas rÄoljeimport var pÄ 9,71 millioner fat pr dag i juli, sammenlignet med 9,76 millioner fat pr dag i juni, ifÞlge Reuters mandag.

I forhold til samme mÄned i fjor var oljeimporten 12,94 millioner fat. Dette er fjerde mÄned pÄ rad hvor oljeimporten har vÊrt under 10 millioner fat pr dag, fremgÄr det.

1 Like

Virker veldig utrygt fortiden. Hvilke faktorer kan bidra til Ä bremse den nedadgÄende trenden? Lagertelling tall USA?

NĂ„r virker det veldig trygt egentlig?
Olje er og blir slitsomtđŸ€·â€â™‚ïž
Selv har jeg vektet meg kraftig ned for lengst.
Vekter meg opp igjen litt nĂ„ som sentimentet er surtđŸ’Ș

3 Likes

Jeg vil si det finnes noe mellom veldig trygg og veldig utrygg;)

Uansett en podcast for den som er interessert:

1 Like

Mer om olje og sentimentet.

1 Like

Markedet har store forventninger til lagertrekk gjennom august. Tosifret antall millioner pr uke. Det skjer jo ikke, men trekkene kan gjerne finne sted totalt sett bare strukket ut i tid slik at september dermed kan overraske. For de risikovillige kan augustfall i oljepris vise seg Ă„ vĂŠre en kjĂžpsanledning dersom forbruket overrasker i september og oktober, men ingenting er skrevet i stein.

1 Like

We are closing in - potensiell dobbelbunn, kommer an pÄ hvor hÞyt den bouncer


1 Like

Hva skjedde med prisen nÄ?

Si det, men oljetraderne bruker vel oljekontrakter ogsÄ som hedge slik at det er mer enn bare selve oljemarkedet som spiller inn?

1 Like

Fra xtrainvestor;

OLJEPRIS: – Oljeprisfallet har kommet raskere enn vi hadde trodd, sier oljeanalytiker Helge AndrĂ© Martinsen i DNB Markets. Han kan se scenarioer knyttet til covidvarianter der oljeprisen er mye lavere enn i dag, men er likevel optimistisk og tror pĂ„ snittpris for Brent pĂ„ USD 74 per fat i Q3 og USD 68 i Q4. Oljeanalytiker BjĂžrnar Tonhaugen i Rystad Energy tror pĂ„ en langt lavere oljepris der han antar at korreksjonen nĂ„ har startet. Rystad anser en Brent pris pĂ„ over 50 USD per fat som kunstig hĂžy. (Fa+)

https://www.bloomberg.com/news/videos/2021-08-09/oil-selloff-still-has-a-little-bit-to-go-analyst-sen-says-video