Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

@aksjewonka, hva sier du, oljeprisen skal videre opp?

Jeg er bull pÄ oljen som det suser etter pÄ langsikt, men delta varianten og det faktum at det fortsatt er mange uvaksinerte skaper endel usikkerhet.

Bare i USA er omtrent 50 % vaksinert. Det vil si du har omtrent 175mil Yanker som kan bli syk. En faktor som kan svekke forbruk av olje i vesentlig grad. Jeg vet at verden er stĂžrre enn USA, men bruker USA som en referanse for Ă„ synliggjĂžre et eventuelt omfang av delta varianten globalt - da referansen kan generaliseres for vestlige stater.
Etter delta kommer echo, foxtrot, osv.
Olje volumet fra Iran og en potensiell Þkende olje produksjon fra opec, med samtidig Þkende smitte er «worstcase».

Vil ikke forbause meg om august og september blir en «rocky ride» for oljen sÄgar det brede marked - men dette blir i samsvar perioden historisk. Energisegmentet pÄ osebx er et sÞrgelig kapitel. Dette har det ogsÄ vÊrt en stund, med et vedvarende svekket sentiment som sliter med Ä hente seg inn til pre-korona nivÄer. Er nok blitt noe bearish for energisegmentet pÄ tross av en eventuell bullisholje.

5 Likes

Gode tweet poeng. Begynner Ă„ bli bearish til at USA lĂžfter oljesanksjoner mot Iran.

Delta varianten som skaper dÄrlig stemning?

Kan virke som at Fauci forventer dÄrlig stemning i USA.

Worst case scenarioet jeg nevnte i gÄr: Þkende smitte og oljetilbud;(

Klarer egentlig ikke Ä skjÞnne hvorfor Þkende smitte som ikke fÞrer til betydelig Þkning i antall innleggelser, som dermed heller ikke vil tvinge frem nedstengninger i sÊrlig grad, skal pÄvirke oljetilbudet nevneverdig.

SÄ gÄr det en dag og tre sÄ har det snudd igjen.

Meldning om at Kina starter nye store nedstengninger


Tror det i stÞrre grad er usikkerheten. HÞrte ogsÄ pÄ en wsj podcasten at amerikanerene ble overrasket over at vaksinerte var smittebÊrere av covid.

Vi har passert inngangen til august og jeg kan ikke huske Ä ha lest noe om opec mÞte. Er det slutt pÄ disse nÄ?

The meeting decided to hold the 20th OPEC and non-OPEC Ministerial Meeting on 1 September 2021.

Skulle ikke tro det, men du har vel fÄtt med deg at det er realiteten?

FĂ„r trĂžste dere med at de offisielle salgs prisene for fysisk olje for September ligger an til Ă„ Ăžkes med 20-50 cent :stuck_out_tongue:

Realitetene er vedvarende volatilitet og etter alle solemerker en oljepris som vil trende videre oppover.

2 Likes

Enig der. Tror sÄnt som dette er kjÞpsanledning hvis man har horisont pÄ 3-6 mnd

2 Likes

Godt poeng @den12mann @Krieghoff @Aaleby.
Var pÄ nippet til Ä ta gevinst i bÄde bwo og dno i dag. Angrer pÄ det nÄ.

image
hvis crAPI tallene stemmer (noe de ikke gjÞr) sÄ er dette et veldig bra trekk pÄ lager

1 Like

Det mÄ jeg si.

SpĂžrs om dette ligger en midlertidig demping fremover;

MĂ„ medgi at jeg fortsatt er satt ut av at amerikanske myndigheter var forbauset over at vaksinerte er smittebĂŠrere.

2 Likes

China is expected to release between 25 million to 30 million barrels from its strategic petroleum reserves in the fourth quarter of 2021 as economic growth powers ahead and inventories are drawn down in the world’s second largest oil consumer, the head of Vitol Asia said Aug. 1.

“The underlying demand is there and it is just a question how it plays out in inventories,” Mike Muller told the Gulf Intelligence webinar. “They have released oil from stockpiles. We believe that Chinese petroleum reserves will see a draw of 25-30 million barrels of oil in the fourth quarter of this year, which at some point needs to be replenished because the economy is still growing.”

The drawdown in strategic reserves may crimp spot market oil prices in the short-term but will be bullish in the long-term, he said.

“What it does is it dampens the enthusiasm of the prompt spot market in the next few months,” he said. “But in the longer run one assumes that oil needs to be put back especially if strategic petroleum reserves are being held for the strategic reasons. China growth is irrepressible, and it will continue to point north and that will manifest itself in stock draws and ultimately in stronger demand.”

3 Likes